Bevallen na keizersnede en met BI

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Secretje, 29 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Secretje

    Secretje Actief lid

    28 aug 2006
    372
    0
    0
    Hallo,

    Zoals het er nu naar uit ziet mag ik deze zwangerschap proberen te bevallen op de natuurlijke manier (wel op medische indicatie in het ziekenhuis). Het kindje is al flink ingedaald en ligt niet zoals zijn/haar grote broer in stuit :whistle: .

    Nu vroeg ik me af of er dingen zijn waar ik rekening mee moet houden of op moet letten bij een natuurlijke bevalling. Mijn vorige zwangerschap is geeindigd in een primaire sectio (zonder dat de bevalling was begonnen of enig gerommel) en verder heb ik last van bekkeninstabiliteit.

    Alvast bedankt!

    Groeten Stephanie
     
  2. Brigitte

    Brigitte VIP lid

    25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Stephanie,

    je moet vooral lekker veel lezen. Je kunt niet heel veel doen, maar het helpt wel als je iets van voorbereiding hebt gedaan, zoals gym of yoga. Verder moet je proberen tijdens de weeen straks goed op je ademhaling en probeer je vanaf het begin van de bevalling goed te ontspannen.
    Voor nu moet je proberen niet over je grenzen te gaan ivm je BI. Pijn betekent even stoppen met je bezigheden, want je moet nog een aantal weken.
    Maar verder kan een vaginale bevalling zeker lukken als je en sectio in de voorgeschiedenis hebt. Je wordt alleen extra in de gaten gehouden en het moet wel vlotten. Maar als jij je goed probeert te ontspannen en er vertrouwen in hebt is de helft al gewonnen.

    Groetjes Brigitte
     
  3. Secretje

    Secretje Actief lid

    28 aug 2006
    372
    0
    0
    Hai,

    Bedankt voor het antwoord. Gisteren ben ik weer naar fysiotherapie geweest en vanaf nu moet ik met krukken lopen :( (in ieder geval tot de bevalling). Verder heb ik ook allerlei regels meegekregen voor na de bevalling, zoals:
    - niet douchen maar laten was meteen na de bevalling omdat de bekkenbodem dan helemaal geen steun meer geeft
    - de eerste week maar 1 keer per dag de trap op om te douchen en voor de rest beneden blijven (we slapen op zolder en geen wc op de eerste verdieping).

    Wat betreft stoppen bij lukt niet omdat ik echt 24 uur per dag pijn heb aan mijn bekken, maar ik probeer zoveel mogelijk lopen, zitten en liggen af te wisselen om zo in beweging te blijven en de boel niet extra over te belasten.

    Maar nu vroeg ik me af vanaf wanneer na de vaginale bevalling je weer bekkenbodemoefeningen mag doen? En hoe zit het bij een keizersnede? De bekkenbodem heb ik echt nodig om mijn bekken te stabiliseren.
     
  4. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

    na d ebevalling, een gewone of een keizersnede mag je direct weer bekkenbodemspieroefeningen doen, het kan wel ene aantal dagen duren voor je er weer controle over hebt.

    Mirjam
     

Deel Deze Pagina