Toch ontpillen, of wat anders???

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Wentje, 21 feb 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wentje

    Wentje Actief lid

    29 jan 2006
    113
    0
    0
    Ik heb een vraag. Probeer het zo kort en bondig mogelijk uit te leggen. Ik slik al sinds mijn 16e de pil (Marvelon) vorig jaar, ben ik daar een half jaar mee gestopt (toen was ik 26/27). Ik heb gewoon regelmatig mijn ongi gehad dat half jaar. Niets van ontpillen gemerkt. Daarna weer aan de pil gegaan, vanwege prive-redenen. Het zwanger worden even uitgesteld. Nu sinds januari weer gestopt met de pil. Ik werd eerst gewoon ongi na een aantal dagen. Nu zou ik dus ongeveer afgelopen zondag ongi moeten worden (als ik het vergelijk met vorig jaar toen ik gestopt was met de pil). Ik heb alleen (sinds zondag) af en toe bruin/rozig aan het papiertje. Alleen als ik kracht zet, bijv. met grote boodschap. Als ik het voel, zitten er ook bruinige sliertjes in me. Heel vreemd. Ik test negatief, maar voel me erg vreemd. Heb al sinds vrijdag last van mijn maag. Niet echt misselijk, maar constant alles opboeren. 's-morgens erger dan de rest van de dag. Gister op kantoor merkten ze het en vroegen ze of ik misschien zwanger was. Dat lijkt me zelf stug, omdat ik wel negatief test. Wat zou het kunnen zijn? Wel ontpillen nadat ik maar een half jaar de pil heb geslikt??? O ja, misschien zinvol om erbij te vermelden dat ik 2 weken geleden mijn eisprong heel duidelijk heb gevoeld. Ook aan de slijmvorming kon ik het merken. Een hele lange eiwit-achtige sliert aan het papiertje. En een paar dagen daarvoor en erna last gehad van mijn onderbuik. Neem tenminste aan dat dat met de eisprong te maken had?

    Groetjes Wendy,
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Wendy,

    ik denk dat dat inderdaad de eisprong was die je voelde, daar kun je soms een paar dagen last van hebben. Wat er nu aan de hand is moet duidelijk worden in de loop van de tijd. De bruine sliertjes zeggen niet zoveel, dat kan oud bloed zijn en hoeft niet door te zetten in een ongesteldheid. Test over een dag of 3 nog een keer. Het kan ook zo zijn dat je toch ongesteld wordt, zelfs na een half jaar aan de pil kan je cyclus toch ontregeld zijn.
    Even afwachten dus nog.

    Mirjam
     
  3. Wentje

    Wentje Actief lid

    29 jan 2006
    113
    0
    0
    Hoi Mirjam,

    Dankje voor je antwoord. Ik heb nog wel even een vraag. Ik lees hier dat het soms wel maanden duurt voordat je ongesteld wordt na het pilgebruik. Stel dat de ongesteldheid nu niet doorzet, krijg ik dan wel weer gewoon een eisprong, of komt dat alleen nadat je ongesteld bent geweest (ik vroeg me dat af omdat ik nu waarschijnlijk wel mijn eisprong op tijd heb gehad, 2 weken na mijn 1e mensturatie-dag)?

    Groetjes Wendy,
     
  4. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Wendy,

    of je in die maanden wel of geen eisprong hebt is moeilijk te zeggen. Waarschijnlijk niet. De eierstokken zijn namelijk een poos stil gelegd door de pil. Soms duurt het een tijd voordat ze weer actief worden. Na een eisprong wordt je meestal na 14 dagen (kan wel iets meer of minder zijn) ongesteld, of je bent zwanger.

    Mirjam
     
  5. Wentje

    Wentje Actief lid

    29 jan 2006
    113
    0
    0
    Hoi Mirjam,

    Als ik je nu dus goed volg, zou het in mijn situatie zo moeten zijn dat ik of ongesteld word, of zwanger ben? Ontpillen kun je dus merken aan het feit dat ei-sprong later is, dit lijkt in mijn geval dus niet zo te zijn, omdat ik wel een ei-sprong heb gehad? Wat een vragen hè? Ben gewoon benieuwd hoe het allemaal werkt. Wist niet dat een vrouwenlichaam zo gecompliceerd was.

    Groetjes Wendy,
     
  6. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Wendy,

    meestal is het zo dat je bij ontpillen later dan gebruikelijk een eisprong hebt. Ik denk inderdaad dat je of ongesteld wordt of zwanger bent nu.

    Mirjam
     
  7. Wentje

    Wentje Actief lid

    29 jan 2006
    113
    0
    0
    Dankjewel Mirjam,

    Mijn vragen zijn beantwoord.
    Fijn dat je zo snel reageert. Zodra ik meer weet laat ik het even weten.

    Groetjes Wendy,
     
  8. Wentje

    Wentje Actief lid

    29 jan 2006
    113
    0
    0
    Hoi Mirjam,

    Nou, ik ben gister ongi geworden. Hoef dus gelukkig niet te ontpillen, zoals het nu lijkt. Bedankt voor de tijd die je even voor me genomen hebt.

    Groetjes Wendy,
     
  9. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Wendy,

    helaas voor je, maar je weet wel waar je aan toe bent nu. Volgende ronde weer succes gewenst!

    Mirjam
     

Deel Deze Pagina