Beste dames, Ik heb bij een pretecho een aantal metingen gehad van de beeb. De mevrouw die de pretecho deed had ook verstand van medische echo's, dus deed ze een aantal metingen als extratje. Ze gaf me het formulier mee en gaf me als tip deze te laten zien aan mijn eigen verloskundige bij mijn volgende controle . wel gaf ze duidelijk aan dat dit een pretecho was en geen medische. Dus we hebben ons geconcentreerd op de mooie 3d beelden. Mijn verloskundige weigerde ook maar even te kijken naar het formulier en zei dat ze niks te maken had met pretecho's en was beledigd dat ik het ook maar meenam naar de praktijk. Binnen 5 minuten ( zoals gewoonlijk) stond ik weer buiten. Mijn vraag aan jullie is; willen je a.u.b. even kijken naar de metingen. Met name de BPD en femurlengte waren aan de lage kant. De rest was mooi gemiddeld. Maak me best zorgen hierom maar kan het met niemand delen. Baby was 26 weken en 2 dagen tijdens de echo. Hoe waren jullie echo's rond deze tijd? Heel erg bedankt alvast....
Ceros, het is heel moeilijk om hier wat van te zeggen omdat het een momentopname is. Groeigetallen werden bij mij altijd gemeten als een onderdeel van 2-wekelijkse echo's, en dan kun je de voortgang zien. Heeft de dame van de pretecho's ook iets gezegd over de waarden? Ik vind het nogal bijzonder dat ze schijnbaar ervaring heeft met medische echo's, maar wel iemand zonder uitleg weg stuurt met alle data, niet echt netjes. Het enige wat ik er van kan zeggen, als leek die zelf veel echo's heeft gehad, is dat een meting ook afhankelijk is van hoe het kindje ligt. Vooral de buikomtrek kan enorm varieren, naar gelang ze hem een beetje vanaf de zijkant of van voren meten. Sterker nog, ik heb ooit een krimpend kind gehad totdat ik de gyn erop attendeerde en hij opnieuw de meting deed De rest vd cijfers komen idd redelijk mooi overeen met de duur, en als er echt wat aan de hand was in dysmaturiteit zie je meestal dat de femurlengte wel meegaat, de buikomtrek blijft meestal achter. Ik zou je wel aanraden, omdat je je duidelijk zorgen maakt, om eens goed met je VK te gaan praten want daar zit het denk ik ook niet helemaal lekker mee, en zij gaat je kindje wel halen! Bespreek je klachten, angsten en problemen, en als dat niet lukt met haar, probeer een ander te zoeken. En let op, ik ben en blijf een leek, zou zelf niet enorm schrikken van deze echo maar dat is natuurlijk geen garantie!