Wanneer echt ritme/schema invoeren?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Kitty07, Jan 20, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

Jan 5, 2011
    2,297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Hallo dames,

Ik vroeg me af vanaf welke leeftijd jullie kindjes een echt schema of vast ritme gingen volgen?

Mijn zoontje is nu 4 weken en voornamelijk overdag wakker.
    Hierdoor is hij nog best vaak beneden ipv in zijn bedje want dan is het huilen geblazen..

Vanaf wanneer zijn jullie dit gaan "invoeren"? :)

2. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Hier is dat vanaf een maand of 3 gebeurd (volgens mij)...
    Toen moest ik ook bijna weer gaan werken en had ik zelf het idee om er een beetje ritme in te brengen. Nou werkte dat niet meteen natuurlijk, maar geleidelijk bracht ze haar eigen ritme in de dag!
    En dan veranderd het nog om de zoveel tijd...

3. Mauzelino

Mauzelino Actief lid

Sep 5, 2011
    151
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier was het vanaf een maand of 2 dat mijn zoon een beetje een vast ritme had. Dat heb ik niet ingevoerd, hij heeft het zelf aangegeven. Ik geef volledige bv op verzoek, dus ik kan ook geen vaste tijden invoeren!

En nu hij 3 maanden is en af en toe een nacht doorslaapt heeft hij soms dagen dat het weer heel anders loopt! Dus je moet je denk ik gewoon overgeven aan je kindje, hij/zij bepaalt zelf zijn eigen ritme wel!

Ik heb er gelukkig geen problemen mee gehad met slapen overdag. Hij sliep de eerste weken 's ochtends nog in de kinderwagenbak in de kamer en 's middags in zijn eigen bedje. Met een week of 8 bracht ik hem voor zijn ochtend slaapje ook in zijn eigen bedje. Hij slaapt 's ochtends 1 - 1,5 uur, 's middags 1 - 2,5 uur en eind van de middag (ong. half 5) nog een klein uurtje. Ik maak van het slapen gaan wel een vast ritueeltje met dingen die ik doe en tegen hem zeg.

Ik kan je dus wat betreft het slapen overdag helaas geen tips geven maar ik hoop voor je dat het gauw wat beter gaat!

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wij zijn vanaf de 5 week gaan werken aan een ritme. Eerst met voeding en daarna ook met slaapjes. Met 10 weken zaten ze beide helemaal in ritme en daar zijn ze allebei ook lekker in gebleven (nu 3,5 jaar en 20 maanden)

- elke dag op dezelfde tijd beginnen
    - alle voedingen tussen 8:00 - 23:00, de nacht als extra
    - slaapjes in bed (alleen tussen 16:00 en 18:00 in de box)
    - activiteiten na de voeding (niet aan de borst / fles in slaap laten vallen)

5. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

Dec 6, 2009
    1,409
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier uhm........ nooit :)
    Ze heeft vanaf een maand of 10 zelf bedacht dat ze altijd rond 19 uur op bed wilt. Doet ze nu nog.
    Verder altijd slapen als ze moe is. Eten wel in dezelfde volgorde, maar wisselende tijden: ontbijt, fruit, middageten, tussendoortje, avondeten.
    Nu pas sinds ze over is naar 1 slaapjes, ligt dat redelijk vast. ongeveer tussen 12 en 14.

6. Balou

Balou Fanatiek lid

Mar 27, 2007
    2,320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    We zijn ermee begonnen vanaf dat de kids thuis waren. Dus om de 3 uur voeding, even wakker en dan in bed. Soms kwamen ze om de 2,5 uur. Slaapjes deden ze altijd in bed vanaf het begin. Onze eerste lag nog weleens in de box te slapen maar onze 2e ging gewoon in bed om te slapen, gewoon omdat het beneden te rumoerig was. Ik ben erg van de rust en regelmaat en daar doen onze kids het het beste op. Maar dat is ieder z'n eigen.
    Ze hebben natuurlijk niet direct een ritme maar bij ons ging dit wel vrij snel. Sommige dagen weleens niet maar het merendeel wel.

(Mss komt het ook wel doordat onze kids eerst in het ziekenhuis hebben gelegen, daar krijgen ze ook op vaste tijden hun voeding).

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Bij mijn oudste heb ik grotendeels zijn ritme gevolgd. Heb wel geprobeerd om op tijd te voeden, maar dat gaf veel onrust. Terwijl hij in het ziekenhuis een strak 8x3 schema had. Maar dat werkte thuis voor geen meter. Dus liever zijn ritme volgen, en evt wat bijsturen, zoals met de 23.00 voeding..
    Dat hebben we heel lang volgehouden. Tot het moment dat een strak schema ook niet echt meer van belang is voor de honger..

Mijn jongste is nu 4 weken en laat ik ook zijn eigen ritme volgen. Dat is nu redelijk stabiel voor een paar dagen. Niet op de klok, maar wel de wakkere momenten na de ochtendfles, en de tijden varieren niet heel veel..
    Dit jochie wakker maken werkt gewoon niet. Dan drinkt hij 3 slokken met moeite en slaap net zo hard verder. En we hebben heel wat truukjes geprobeerd ivm borstvoeding die op gang moest komen. Dan liever zijn eigen pad volgen en goed drinken..

Allebei deels op BV en FV..

8. Loki09

Loki09 VIP lid

Oct 2, 2009
    7,631
    2
    38
    Brabant
    Mijn dochtertje heeft de eerste maanden behoorlijk last van reflux gehad. Slapen gebeurde dan overdag ook alleen tegen mama aan op de bank of in de draagzak. Ik genoot ervan maar met 6 weken schrok ik ineens 'wakker' en bedacht ik me dat ze over een paar weken 3 dagen bij de oppas zou zijn en ik daarvan niet kon verwachten dat hun de hele dag met mijn meisje op de bank gaan zitten...
    Vanaf dat moment ben ik een ritme gaan introduceren.
    Ze vond het vreselijk om boven in de wieg te slapen en ik wilde haar absolute niet laten huilen dus ben ik er langs gaan zitten tot ze sliep. Eerste dagen was dit haast van voeding tot voeding (en maar aaien, speentje teruggeven, wang tegen haar hoofdje enz) maar dit ging steeds beter!
    Met een week of 8 sliep ze goed in haar bedje en langzaam maar zeker kwam er steeds meer regelmaat en ritme zonder dat ik daar iets voor hoefde te doen. Slaaptijden wisselden nogal eens maar ik wist dat ze ongeveer een uur wakker kon zijn en zo paste ik het steeds in. Eettijden waren toen zo goed als hetzelfde steeds.

Sommige zijn totaal niet van het sturen/vast ritme maar ik heb gemerkt dat het voor mij en mijn dochter veel rust gaf. Ze huilde minder, was veel vrolijker en het spugen/last van de reflux hebben werd ook minder! Daarbij vond ik het fijn om een beetje te weten hoe/wat/waar want dan kon ik de rest van het leven gewoon om haar vaste dingen heen plannen :).

9. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,050
    1
    0
    Hier nooit heel bewust gedaan, ik heb vooral haar behoeftes gelet en natuurlijk wel een beetje in de gaten gehouden dat ze voldoende sliep en at maar dat ging vrij aardig vanzelf. Sinds ze maar 2 slaapjes op een dag doet en vast eten eet zit er veel meer structuur in. (van af een maand 6)

10. gebakje

gebakje VIP lid

Dec 15, 2010
    5,130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Hier kwam hij vanzelf in een ritme. Ik denk met een week of 8.
    (met een klein beetje sturing natuurlijk)

Maar overdag slaapt hij gewoon lekker in de box ( ligt ook een matras+boxkleed in). En 's avonds gewoon lekker in zijn eigen bed.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,377
    36,246
    113
    Ehm.. niet. Hebben altijd gewoon hun ritme gevolgd en zo rond 1.5 jaar kwam daar een vast patroon in met 1 slaapje tussen de middag.

12. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier ook niks aan gedaan. Alleen s avonds de eerste maanden hetzelfde ritueel. Vanaf 4 maanden ging ze zelf om 19u de nacht in dus dat overgenomen.
    Met 9 maanden had ze zelf een eigen ritme.

13. giraf

giraf Niet meer actief

Vanaf dag 1 :)Ik word heel onrustig als ik niet weet hoe dingen verlopen, heel handig met kleine kinderen ;) :D maar ik vind het gewoon prettig om alles volgens de 3 R'en te hanteren.

14. minnie2

minnie2 Lid

Oct 15, 2010
    53
    0
    0
    NULL
    NULL
    sinds deze week eet ze en slaapt ze al een paar dagen op dezelfde tijden. Wel ging ze al een tijdje 19:00 's avonds de nacht in met een flesje om 23:00. Maar sta er niet van te kijken als ze dat volgende week weer omgooit. Wel kwam ik altijd om de een of andere manier altijd op dezelfde hoeveelheid voeding uit,of ze nou 's nachts kwam of niet.

15. Birgitte

Birgitte Bekend lid

Jul 13, 2010
    792
    0
    16
    We hadden een redelijk ritme totdat mijn dochter (nu 9 weken) serieuze refluxklachten kreeg. Toen sliep ze niet meer overdag waardoor ze uitgeput raakte. Daarom laten we haar al een paar weken 'snachts doorslapen totdat ze wakker wordt en geven we dus geen nachtvoeding om 5 uur meer. Die van 2 uur hadden we al afgeschaft. Tot we die reflux onder controle hebben vind ik het belangrijker dat ze slaapt dan dat ze op tijd voeding krijgt. Dat halve uurtje dat ze wel eens ligt te dommelen overdag wil ik haar niet ontnemen omdat er volgens het schema gevoedt moet worden..

Als ze overdag wel eens slaapt dan doet ze dat alleen in onze armen. Om een schema op te bouwen legde ik haar dan na de voeding in de bugaboo in het donker in de hal. Maar kort daarna moet ik haar daar altijd weer uithalen omdat ze maar blijft huilen. In mijn armen slaapt vaak snel. Slapen in haar wiegje is nog een stap te ver. Ze is gewoon het liefste bij ons en dat vind ik wel eens vermoeiend. Hoe ik dat ga doorbreken weet ik nog niet.

16. mam2011

mam2011 Lid

Aug 23, 2011
    25
    0
    0
    @Cygnet2: je had vaste begin en eindtijden. Hoe deed je dat dan met de nachtvoeding? Ons zoontje van 3 maanden komt ook nog 's nachts meestal om 4 uur maar de laatste dagen ook om 5 uur. Als ik dan om 8 uur de fles geef drinkt hij veel minder. Laat staan als hij straks bijv om 6 uur gaat komen.

17. Mamaloe26

Mamaloe26 Fanatiek lid

Oct 26, 2009
    1,236
    0
    36
    CEO Family Ltd.
    Noord Holland
    Hmm, wel een ritme vanaf het begin. Maar dit helemaal zelf door ons zoontje laten regelen. Wel bepaalde activiteiten op vaste plaatsen laten plaats vinden. Slapen op bed of in de kinderwagen beneden. Box om te spelen. En verder gewoon goed op de signalen letten. Bij honger voeden, bij moeheid slapen, etc. Voor mijzelf heb ik op een gegeven moment wel een schema ingevoerd :D, ik ging vaak s'ochtends met zoontje weer op bed, liep de halve dag in mijn pyama enzo. Dat voelde niet meer goed, dus op tijd uit bed en in de kleren. Op tijd eten (vergat ik vaak). Etc.

18. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

Nov 6, 2008
    1,922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    je vraag is eigenlijk bedoelt voor cygnet:), maar het lijkt alsof ik het een beetje hetzelfde doe als haar. Dus geef heel onbeschoft ook even antwoord op je vraag:cool:.
    Wij starten onze dag normaal rond 8.30 Nu is ze wat onrustig en komt ze tegen 7.30. Ik voed haar dan gewoon en zorg dat ik overdag de tijd weer een beetje inhaal. Steeds een kwartiertje rekken, zodat we de dag weer eindigen tegen 21.30.
    Mocht ze ineens om 6.00 komen, dan voed ik haar tegen 9.15 weer en dan loop dat zo weer in.
    Maar goed ik ben me er van bewust dat je kindje daarvoor zowieso al wel een beetje ritme moet hebben plus lekker moet kunnen slapen. Maar goed als ouders zijnde kun je daar wel heel veel in sturen.
    Als ze heel consequent vast houdt aan een ritme dan groeit je kind daar vanzelf in. Beetje conditionering achtig...

19. dina88

dina88 Fanatiek lid

Nov 7, 2008
    2,360
    235
    63
    Female
    Arnhem
    hier pas met 6 maanden, toen hij fruit en avondeten kreeg

20. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Ook ik laat even 'onbeschoft' weten hoe wij dat dat hier doen/deden:
    Ik liet rond die tijd het schema van de dag beginnen op het moment dat ze zich voor het eerst meldde. Na 6u was het dan niet meer nacht, alles daarvoor wel...
    Overdag kon ik het dan vaak wel zo sturen dat we 's avonds weer op dezelfde tijd als altijd uitkwamen.

Share This Page