Toch sint cadeau's gekregen, terwijl we geen sinterklaas vieren.

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Torretjeee, 2 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Torretjeee

Torretjeee Niet meer actief

Ja dat is wel een goeie. Dat vriendelijk ben ik alleen niet zo tactisch in vandaar dat ik hier probeer te peilen wat handig is. Maar ga het zeker nog eens aankaarten de volgende keer en duidelijk zeggen hoe het zit. Het contact met mijn vader is nogal een gevoelig puntje. Wellicht komt daar zijn behoefte van graag spullen geven ook vandaan, ipv echt contact. Materiaal is makkelijker als emotioneel echt beschikbaar zijn.

2. Jules!

Jules! Bekend lid

26 jun 2017
    822
    1.065
    93
    Vrouw
    Dat zou kunnen en/of hij denkt/vindt dat het er nu eenmaal bij hoort.
    Goed blijven uitleggen en over praten, anders zit je volgend jaar met hetzelfde.

Torretjeee vindt dit leuk.
  3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als het vooral de overload aan cadeaus door de opeenvolging van verjaardag en sinterklaas is, zou je volgend jaar kunnen overwegen voor zijn verjaardag een activiteit te vragen. Dagje weg naar een pretpark, een abonnement op een dierenpark, met de grootouders naar het toneel... Misschien is dat een leuke optie?

Ysabella, Zonnestralen, Nescio en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Wat is er toch mis met de magie van het Sinterklaasfeest. Ik snap werkelijk waar niet hoe een 3-jarige niks van sinterklaas snapt. Mijn jongste van 2 gaat er al helemaal in op. Je kan er gewoon niet omheen. Gewoon zielig als je je kind dat ontneemt. Verjaardag kan daar in mijn ogen geen reden voor zijn. 5 opa's en oma's los van het feit dat dit biologisch niet kan denk ik, hou het klein met je eigen gezin. Heb je er niks mee te maken.

5. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.224
    23.297
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Nou ja, kan me voorstellen dat als je zelf niet actief meedoet aan sinterklaas, je kind er amper mee in aanraking komt. Als je niks aanbiedt, heeft kind het toch amper in de gaten?
    Dafne is helemaal gek op deze periode, maar dat is vooral onze verdienste, niet van kdv. Ik neem dr mee naar de intocht, filmpjes op youtube, ze mag dr schoen zetten, aftelkalender. Ik geniet er zelf ook van! Maar als je dat allemaal niet doet, krijgt je kind er vrij weinig van mee denk ik.

Kristientje vindt dit leuk.
  6. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Wij vieren wel Sinterklaas, op school wordt er aandacht aan besteed en zoon mag 2x per week z'n schoen zetten. Toch ben ik degene die moet denken om het zetten van z'n schoen, hem erop moet attenderen dat er wat in zit en de intocht vond hij ook niet zo boeiend.
    Dus nee hoor, voor onze zoon zou het echt niet zielig zijn om het niet te vieren, vind dat wel erg overdreven.

Ts: het is misschien brutaal naar grootouders toe, maar hier krijgen de kinderen van mijn ouders een bedrag (dat komt bij ons bedrag erbij) en daarvoor koop ik dan zelf iets wat ze nog niet hebben en wat ik nuttig vind of waar ze van houden oid. Nu vinden mijn ouders dat zelf ook prettiger, dus dat maakt het in ons geval makkelijker misschien.

7. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Ik zou idd gewoon dank je wel zeggen en voor volgend jaar een max aantal pakjes per stel zetten. Desnoods gooi je het op je verjaardagsdrukte eromheen ook nog. Zo hou je de boel binnen de perken en kunnen zij toch de kindjes verwennen.
    Duurzaamheid zou ik ook gewoon iedere keer benadrukken en zeker erop aanspreken dat chocoladeletters echt niet handig zijn

8. Torretjeee

Dat jij het niet begrijpt ligt aan jezelf. Ik werk op een kinderdagverblijf en niet elk kind is helemaal dol van sinterklaas. Ik ontneem hem helemaal niks, dit topic was ook niet bedoelt voor een discussie wel of geen sinterklaas vieren.
    We zijn ook gewoon naar de intocht geweest en als we piet tegen komen ga ik heus niet zeggen, die is verkleed.
    Over de opa's en oma's: - mijn opa en oma.
    - mijn andere opa en oma
    - mijn vader en zijn vrouw
    - mijn moeder en zijn vrouw
    - mijn schoonouders
    Dat zijn er 5

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.873
    113
    Ik zou het niet moeilijker maken dan het is, je wilt het niet vieren, dus vier je het niet. Je wilt geen cadeautjes, dus dan geef je ze niet. Toch? Of geven zij de cadeautjes rechtstreeks aan je kinderen? Dan wordt het natuurlijk wat lastiger, maar dan zou ik toch eens een goed gesprek voeren, waarin je aangeeft dat je begrijpt dat ze het goed bedoelen, maar ook heel duidelijk aangeeft dat je het niet wil vieren. En mochten ze toch heel graag wat willen geven, dat ze dat in overleg met jou moeten doen of bv. een bijdrage kunnen geven of desnoods op de rekening van de kinderen over kunnen maken.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Eigenlijk zou ik mij dan gelukkig prijzen hoeveel mensen je kinderen nog om zich heen hebben, zoveel overgrootouders ook.
    Voor die mensen is het super bijzonder dat ze dat nog mee kunnen maken, ik zou er dan totaal geen moeite mee hebben. Om het even plat te zeggen kan het zeker voor jouw grootouders wel de laatste keer zijn (wat ik uiteraard niet hoop).
    Ik zou hier ontzettend dankbaar voor zijn en dat duurzame even opzij zetten. Mocht de berg cadeautjes echt te groot zijn kun je wat dingen wegzetten voor over een paar maanden. En je eigen ouders een beetje proberen "op te voeden" met jullie ideeën.
    Maar vooral: prijs je gelukkig.

Ukkie1, Dubbelgeluk, Zonnebloem92 en 7 anderen vinden dit leuk.
  11. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Sorry maar ik vind het allemaal wat overdreven.
    Mijn kinderen zijn helemaal fan van sinterklaas, en snappen het ook helemaal.
    Ik doe ook uitjes zoals een voorstelling en sinterklaashuis, super leuk!
    Maar goed jij wilt het niet vieren, dat moet je zelf weten. Maar je kan anderen toch ook niet verbieden om kado’s te kopen?
    Ik zou het juist heel erg waarderen en lief vinden.
    En dat verjaardagskado dat je niet leuk vond, ik kan dat begrijpen. Mijn kinderen krijgen ook meuk waarvan ik denk wat hebben ze eraan. Maar jij kan gewoon niet voor anderen bepalen wat ze wel of niet kunnen kopen.
    Ik zou het wat positiever bekijken en dankbaar zijn ipv zo negatief te zien.

Zara75 en SophieSoHappy vinden dit leuk.
  12. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.017
    3.671
    113
    Misschien een tip,

Zelf hou ik voor mn zoon een lijstje bij op lijstje.nl als familie dan iets wil doen dan kunnen zij het hele jaar daarop kijken.

Er staan ook dingen op zoals een pyjama, shirt, broek, huissokken en de maten erbij of waar hij van houd/ of juist iets wat je niet zou willen. Oja er staat ook op wat hij van iets bijv al heel veel heeft.

Je kan er ook een dagje weg op vragen, een winterjasbon, schoenenbon of verzin iets.

Ik ben ook niet voor megaveel cadeaus enz maar het is wel tof als een opa en of oma iets kan geven vaak hebben zij geen idee wat dus daarom mn lijstje.

Probeer een middenweg te zoeken waarschijnlijk doen zij echt hun best op hun manier. En jij je best om je kind het beste mee te geven wat jij denkt dat goed is:)

pietje1987 vindt dit leuk.
  13. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Dit is precies waar ik gelijk aan dacht. Als je alleen duurzame cadeaus wilt en opa’s/oma’s willen wel cadeaus geven laat ze dan een activiteit/uitje/abbonement geven. Niet alleen voor Sinterklaas maar ooo voor bijvoorbeeld andere feestdagen/verjaardagen.

Daarnaast zou ik zeker wel het gesprek aan gaan om te kijken waarom ze de cadeaus hebben gegeven. Dan kun je ook kijken of je samen wat anders kan bedenken om te geven.

14. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    Die chocolade, daar kun je iemand wel op aanspreken vind ik. Je zou dat ook kunnen gebruiken als opening om de rest aan te kaarten en vriendelijk zeggen “het is ook zo ingewikkeld he, met al die kleinkinderen... zal ik de volgende keer maar de kadootjes voor jullie uitkiezen? Want ik vind het anders zo zielig voor X als ik de chocolade moet afpakken”

En dan koop je volgend jaar een stel museumjaarkaarten en die stop je dan in je portemonnee en dan stuur je een heel blije foto als jullie allemaal in een museum staan met de tekst “bedankt voor het mooie sinterklaaskado! ;)

Marchella en Roanna vinden dit leuk.
  15. JongetjeM

JongetjeM Bekend lid

28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Ik vind het echt lief van de gever, ach en een chocoletter voor een 1 jarige, komt vanzelf op toch.

Maar ik snap je punt wij hebben ook geen sinterklaas gedaan op die leeftijden. Hier is de oudste nu ruim 4,5 en doen nu voor het eerst 'pakjesavond'. Maar met spullen van marktplaats en nog een aantal kleine cadeautjes. Maar idd hoe ik zie hoe dat bij sommigen anderen gaat pff.. Niet normaal!

Vriendin van mij haar kind heeft zeker voor 120/150 euro cadeaus gekregen.

Ik zou het weg leggen en met verjaardag 'weer' geven. Ik zou ook bedanken maar toch ook zeggen dat ik dit niet wil hebben..

16. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier geven mijn oom en tante ieder jaar cadeautjes; ik check ze altijd even, want soms zetten ze bv de naam van de jongste op iets dat echt duidelijk voor de oudste is en andersom. En soms is het bv voor allebei nog niet geschikt. Of het is gewoon te veel. Ik kies dan wat ik ze geef, de rest bewaar ik tot bv een verjaardag of Sinterklaas een jaar later. En eerlijk? Als het echt niks is, bv baby-speelgoed nu ofzo, dan gaat het naar de Speelgoedbank.

17. Nescio

Nescio Niet meer actief

Wij staan er ongeveer zo in zoals jij. Mijn man heeft sowieso niets met Sinterklaas (is er niet mee opgegroeid), en ongeveer niets met elke vorm van traditie (in zijn cultuur zijn er ook momenten waarop kinderen cadeaus krijgen maar daar doen we dus ook niets aan).

Mijn kinderen zitten op een heel diverse school en in de klas zijn er evenveel kinderen die er niets aan doen als wel. Wat doen ze: knutselen, een brief schrijven naar Sint en die op de post doen en Sinterklaas komt donderdag 6 december op school. En dat is het, ik vind het precies goed zo.

Het doet mijn dochters ook weinig. Mijn oudste van nu 6 vroeg vorig jaar hoe het nou echt zit. Want dat Sinterklaas 400 jaar is, geloofde ze niet (meer). Dus toen hebben we haar het echte verhaal verteld. Ze vindt het nu evengoed spannend (want ze gaan wel cadeautjes krijgen, maar ook niet te veel) maar weet dat Sinterklaas en de pieten verkleed zijn en dat ze een verhaal naspelen.

Blijdorp vindt dit leuk.
  18. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.248
    4.480
    113
    Hier wil ik even op inhaken, er is niets mis met de magie van sinterklaas, alleen zijn er kinderen die hier absoluut niet tegen kunnen. Zoals mijn zoon met autisme, zijn ritme en regelmaat werden door deze (zeer lieve) man en zijn helpers dusdanig verstoord dat dit overprikkeling en paniek aanvallen veroorzaakte. Voor hem was de magie van Sinterklaas gewoon een hel.
    Reden voor ons dus om hem op 4 jarige leeftijd gewoon de waarheid te vertellen. Jammer genoeg wordt en op school veel aandacht aan besteed, hij zit nu in de eerste klas van het vso, het sinterklaasfeest mogen ze zelf invullen en ze hebben gekozen om op 5 december samen lekker hapjes te maken, geen sinterklaas journaal meer op school en dit jaar hebben we voor het eerst een ontspannen sinterklaas meegemaakt.

Voor TS, ik kan me helemaal voorstellen dat je ervoor kiest om geen sinterklaas met cadeau's te vieren omdat, zoals ik het lees, je oudste vlak voor Sint en de jongste vlak na Sint jarig is. Dat er familie is die niet naar je wensen luistert door toch cadeau's te geven en bovendien over je grenzen gaat door plastic cadeau's te geven ipv iets van b.v. hout is helemaal piep.

Wat vaak wil helpen (omdat ze het volgend jaar waarschijnlijk gewoon weer gaan doen omdat ze er nu mee weg zijn gekomen) is ze er iets voor in de plaats aanbieden. Bijvoorbeeld de gevers in het weekend voor sint uitnodigen om samen pepernoten en speculaas te bakken (al weet ik natuurlijk niet of dit ivm allergieën kan maar het is een voorbeeld;))

19. Torretjeee

Ja ik had ook al eerder ergens gereageerd. Mijn opa en oma bedank ik gewoon en die cadeautjes krijgen ze op een ander moment. Ben mij ervan bewust dat ik geluk heb met beide opa en oma's nog. :)

tuc vindt dit leuk.
  20. Nescio

Nescio Niet meer actief

Mijn dochter zit in een klas met ongeveer 15 kinderen die niets aan Sinterklaas doen. Zijn zij dan zielig? Nee hoor, helemaal niet. Ze krijgen evenveel liefde en aandacht en cadeaus op andere momenten.

Dat anderen hun kinderen wel 'de magie van het Sinterklaasfeest' willen bijbrengen, moeten zij weten. Maar maak dit niet algemeen, iedereen kiest op zijn eigen manier hoe hij invulling geeft aan Sinterklaas.

fafa, Kristientje en Torretjeee vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina