Beste lezer, Sinds kort (28 dec 2014) ben ik met zwangerschapsverlof (tot half april 2015). Mijn jaarcontract verloopt op 28 februari en mijn werkgever heeft te kennen gegeven dat ze nog geen uitsluitsel kunnen geven over een vervolgcontract (gezien de crisis). Ze willen aan het eind van mijn zwangerschapsverlof rond de tafel gaan zitten en kunnen ze me vertellen of ze enkele uren voor mij hebben. Het kan dus zijn dat ik na mijn zwangerschapsverlof geen werk heb, of gedeeltelijk werk heb of mijn totaal aantal uren terug krijg. In de eerste 2 gevallen zal ik dus op zoek gaan naar ander werk, maar indien dit niet lukt zal ik WW moeten aanvragen. Mijn vraag is: vanaf wanneer moet ik WW aanvragen? Is dat vanaf het moment dat mijn jaarcontract verloopt (28 febr.2015)? Of is dat vanaf het moment dat mijn zwangerschapsverlof afloopt (half april 2014)? Alvast bedankt voor uw antwoord. Vriendelijke groeten.
Beste JaCl, Je hebt nu een zwangerschapsuitkering en geeft aan dat je misschien geen contractverlenging krijgt of een contract voor minder uren. Je wilt weten wat de begindatum van de (aanvullende) WW-uitkering moet zijn. Je WW-uitkering begint op het moment dat de zwangerschapsuitkering is afgelopen. In jouw geval is dit dus half april 2015. Als je gedeeltelijk werkloos wordt kan je een WW-uitkering aanvragen als het urenverlies minimaal 5 uur per week is. Wordt de zwangerschapsuitkering nu overgemaakt aan je werkgever en krijg je geen contractverlenging? Dan moet de werkgever aan UWV doorgeven dat de uitkering rechtstreeks aan jou moet worden overgemaakt. Actuele informatie over voorwaarden voor een WW-uitkering vind je hier. Ik hoop voor je dat het contract toch wordt verlengd en wens je een goede zwangerschap verder. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Yvonne, Bedankt voor de informatie. Helaas doet de link het niet naar de actuele informatie over de voorwaarden voor een WW-uitkering. Is daarop ook te lezen hoeveel dagen voor of na het eind van de zwangerschapsuitkering ik de WW moet aanvragen? Bij voorbaat dank.
De WW-uitkering kan je 1 maand voordat deze in moet gaan aanvragen. Ik zal hier de link nogmaals plaatsen, excuses dat dit net niet goed ging.