nachtdiensten??

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door cyntje78, 14 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Hallo allemaal.

Ik werk in de zorg en draai gemiddeld 1 x per 2 maanden 2 a 3 nachten. Mijn managers weten van mijn zwanger-worden verleden. Maar weten nu nog niet dat ik weer zwanger ben.
    Het rooster van het 2e kwartaal kan elk moment uitkomen.

Tot wanneer mag je nachtdiensten draaien? En vanaf wanneer sta je in je recht als je geen nachtdienst meer wilt draaien?

Groetjes

2. maaike3

maaike3 Bekend lid

31 aug 2009
    772
    255
    63
    poe geen idee eigenlijk ik werk zelf ook in de zorg. mischien staat er iets over in de cao?
    ik denk als jou lichaam aan geeft dat je het niet meer kan je zoiezo al in je recht staat, helemaal ivm met een zwangerschap

3. Esthers

Esthers Bekend lid

7 jul 2009
    541
    1
    16
    zorgkundige
    Flevoland
    Volgens mij kunnen ze je al meteen niet meer verplichten om nachtdiensten te draaien hoor!

4. Lauw

Lauw Fanatiek lid

8 jan 2009
    1.475
    0
    0
    volgens mij is die grens na 12 weken... volgens het CAO....

Maar met een beetje overleg met je leidinggevende is er denk ik wel wat te regelen..

Ik werk ook in de zorg... uiteindelijk in de MMM gekomen.. toen in overleg gekozen om geen nachtdiensten meer te doen ivm mijn ritme/regelmaat... en het was ook niet te plannen want je weet nooit wanneer je terug moet komen..

Maar wil je in je bestaande rooster je nachtdiensten weg hebben, kun je toch ook (als je het verteld hebt) proberen te ruilen met collega's of je leidinggevende vragen om iets te regelen.

5. Dehtje

Dehtje Actief lid

20 aug 2009
    134
    1
    0
    Vanaf 12 weken is het inderdaad volgens de CAO mogelijk om geen onregelmatige diensten meer te draaien. Maar misschien kun je zoals hierboven voorgesteld ruilen met collega's? In het begin vond ik het ook nog niet zo'n belasting om nachten te draaien, dus misschien lukt het nog prima om ze te werken?

6. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

mijn bedrijfsarts heeft toen gezegd
    dat je nachtdiensten niet meer hoeft te draaien op het momen dat ze dus weten dat je zwanger bent
    ze kunnen hoog of laag springen maar je bent het niet meer verplicht

7. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Nou, ik vind het niet erg om nachtdiensten te draaien normaal. Maar was dus benieuwd wanneer je volgens je cao in je recht staat.

Ruilen is bij ons erg lastig. Omdat je dan ook rekening moet houden met omliggende avond/dagdiensten van degene met wie je wil ruilen. Want je wil graag de nachtdiensten rustig beginnen en afsluiten met minimaal 2 dagen vrij.

Iig bedankt voor jullie antwoorden :)

8. bianca3006

bianca3006 Bekend lid

20 aug 2009
    535
    2
    0
    Ommen (OV)
    Ik werk in de gehandicaptenzorg, dus CAO gehandicaptenzorg. Bij ons ben je vanaf het moment dat je weet dat je zwanger bent niet meer verplicht (in mijn geval) slaapdiensten te draaien.
    Heb het wel tot 2 weken geleden gedaan omdat ik anders mijn uren op andere dag in moest halen en ik thuis ook slecht slaap. Maar je bent het niet meer verplicht!!

9. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Nachtdiensten en onregelmatige diensten zijn bij de arbeidstijdenwet geregeld en hebben dus niets met een CAO te maken. De cao mag niet in negatieve zin van de arbeidstijdenwet afwijken, wel in positieve zin.

In de arbeidstijden wet staat:

Er staat geen specifieke termijn gemeld, maar in dat geval mag je aannemen dat dat gewoon meteen is als je zwanger bent. De laatste helft van die zin gaat trouwens niet op in de zorg, er zijn genoeg mensen die jouw dienst kunnen opvangen.

10. jans1

jans1 Lid

27 okt 2009
    64
    0
    0
    NULL
    NULL

Deel Deze Pagina