Fietsen... Hoe zit het nou?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Hannes85, 4 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hannes85

    Hannes85 Lid

    28 mei 2017
    28
    1
    3
    Wat is volgens jullie het moment dat je kindje op de fiets mag? Ik hoor zo veel verschillende dingen.
    Mijn zoontje is 10 maanden. Tijgert de hele dag de kamer rond, trekt zich op in bad en aan de salontafel, zit regelmatig op zn knietjes. Maar.... Gaat niet zelfstandig zitten.
    Ik wil zeker nog wachten als het nog niet verantwoord is, maar heb het idee dat mijn zoontje zitten gewoon niet leuk vindt. Als ik hem op zijn billen weg zet, dan gaat hij ook altijd weer gelijk op zijn buik liggen om weg te tijgeren
     
  2. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Wat ik heb gelezen (wat is betrouwbaar) zou je kleine stukjes kunnen fietsen als je kindje kan zitten, maar moet je wel goed letten op stoepjes en hobbels.

    Hier staat er een nieuwe mamafiets klaar voor over een aantal maanden, maar het lijkt me ook een beetje eng om te kijken wanneer je kunt beginnen met fietsen.
    Zegt het cb hier niks over?
     
  3. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.024
    320
    83
    Minimaal 9 maanden oud en zelfstandig kunnen gaan zitten.
    En hoelang hij zelf kan blijven zitten, zolang mag je fietsen.
    Mijn zoon trok zich ook op aan dingen en belande dan wel eens per ongeluk op zijn billen, maar ik heb toch maar gewacht tot hij vanuit lig zelf ging zitten. Met fietsen zien zij de hobbels niet aankomen dus ik nam liever geen risico's.
     
  4. Hannes85

    Hannes85 Lid

    28 mei 2017
    28
    1
    3
    Ja, ik vind het ook eng.
    Cb zei tijdens de vorige keer (9 maanden) dat hij nog zat met een gebogen rug. Dat moest rechter zijn. Maarja, wanneer is dat... Ik vind het echt lastig
     
  5. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Op het moment dat hij zelf kan gaan zitten.
    En dan zo lang als dat hij ook zelf kan blijven zitten.

    Ik heb een fietstoeltje van Yepp, en daarbij wordt aangeraden vanaf 9 maanden en 8 kilo geloof ik. En zelf kunnen zitten.
    Mijn dochter ging zelf zitten met ruim 8 maanden. Met 9 maanden zijn wij rustig gaan fietsen. Ze vind het fantastisch! Inmidels maken we tochtjes van max een uur.
     
  6. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Okee dus een rechte rug, vanaf 8 kilo, minimaal 9 maanden en zefstandig kunnen zitten.... ik hou dit onderwerp in de gaten voor straks!
     
  7. Fortunae

    Fortunae Fanatiek lid

    6 jul 2014
    1.263
    119
    63
    Hier bij de oudste met 8 maanden (nog lang geen 8 kilo want dat woog ze pas met een jaar) gaan fietsen. Toen liep ze al een maandje langs de tafel, maar zitten deed ze niet. Ze was te onrustig om te blijven zitten.

    De middelste was veel later, omdat ik al weer zwanger was.

    De jongste gaat nu (3,5 maand) sinds deze week mee in de maxicosi op de bagagedrager. En als hij wat groter is in een dreumesschaal in de bakfiets. Stoeltje zal dus nog heel lang duren voor hem.
     
  8. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Ik heb net het boekje van Yepp gepakt, en daar kan ik die 8 kilo ook niet terug vinden.
    Alleen 9 maanden en zelf kunnen zitten.

    Hoe ik dan aan die 8 kilo kom? Ik weet het niet meer.... :roflmao:
     
  9. Betsy

    Betsy Niet meer actief

  10. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Mijn zoon is tien maand, weegt 11 kg en zit al twee maand stevig met rechte rug en loopt langs de meubels... Maar ik durf het nog niet. Bij mijn dochter ook pas gaan fietsen toen er anderhalf was. Dom misschien, maar ach.. Misschien aan het einde van de zomer.
     
  11. Hannes85

    Hannes85 Lid

    28 mei 2017
    28
    1
    3
    Ik ben dus gelukkig niet de enige die het niet zeker weet.
    Te veel twijfel voor mij, ik wacht nog even. Vind dit iets te spannend om mee te experimenteren. Deze zomer maar weer lekker achter in de kar. Dat is ook fijn!
    Bedankt alvast voor alle snelle reacties!
     
  12. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Niet dom, gewoon heel voorzichtig.
    Je kunt altijd een heel klein stukje proberen op een rechte weg, om te kijken of hij het leuk vind.
    Mijn dochter begon vanaf minuut 1 te kraaien van plezier. Toen vond ik het meteen al een stuk minder spannend.
     
  13. B3lle

    B3lle Lid

    21 jan 2015
    59
    10
    8
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is nu pas net 8 kilo en 14 maanden oud. Fiets toch zeker al een maandje of 4-5 met haar. Je merk vanzelf als ze in het stoeltje zitten of ze stabiel zitten of niet. Bij 9 maanden vond ik t net kunnen maar dan hield ik haar goed in de gaten en soms hield ik haar een beetje vast. Bij 10 maanden merkte ik pas echt dat het goed kon
     
  14. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik denk wel dat hij het leuk zou vinden. Maar de Belgische fietspaden zijn niet zo smooth als ik denk dat de Nederlandse zijn. Dus ik vind het best eng.
     
  15. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Dat is waar. Nederland is natuurlijk een enorm fietsland.
    En we weten allemaal hoe hobbelig de Belgische wegen zijn ;)
     
  16. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    Waarvoor is die 8 kilo ingesteld? Mijn dochter is 6,5 maand en al wel over de 8 kilo (dr zit geloof ik pokon in die frisolac) maar kan alleen aan mn handen optrekken tot zit dus voorlopig gaat t nog niet gebeuren dat wij op de fiets gaan. Ze zal t eerst zelf moeten gaan doen (zonder valsspelen) kan mama ook mooi nog ff aan dr fietsconditie werken.
     
  17. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.821
    7.769
    113
    Amsterdam
    Pas echt als ze zelfstandig gaan zitten, dan zijn hun nek en rug sterk genoeg om de hobbels op te vangen. Als ik idd zie hoe ze soms heen en weer gaan zou ik dat daarom ook echt niet eerder doen hoor.
    Hier had ik pas rond 11 maanden mn fiets waar ze mee kon dus meteen gegaan ze kon zitten met 9 maanden en toen vond ik het zelf nog een beetje eng met de grote hobbels, maar zij vond dat juist alleen maar nog leuker.
     
  18. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.453
    1.634
    113
    Brabant
    Zelf kunnen gaan zitten: dat is omdat ze dan door kruipen en t gaan zitten hun rugspieren erg getrained hebben.

    Zelf kunnen blijven zitten: recht rug en plat op de billen. Stabiel wanneer je een beetje duwt.

    Het is dus en en.
    Bij onze middeltste konden we gaan fietsen met 7 maanden. Bij de jongsge net 10.
     
  19. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier late zitters - ze konden eerder lopen dan zitten ;) Ik ben gaan fietsen toen ze goed langs meubels liepen etc, nog niet los; maar na 1 kort stukje toch weer gewacht, hobbels opvangen was echt nog te instabiel voor mijn gevoel. Dus uiteindelijk pas op de fiets toen ze 1 jaar waren, en goed los liepen. Ietsje daarna gingen ze ook zelf zitten ;)
     
  20. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    VeiligNL raadt aan te wachten tot kindjes zelfstandig tot zit kunnen komen. Het gaat er ook om dat hun rugje en nekje stevig genoeg is om hobbels op te vangen.
    Sowieso niet voor 8 of 9 maanden. Hier met een maand of 9 een stukje gaan proberen, Zl was toen al ruim 10 kilo, ging zelf zitten en kon trok zich op tot staan. 10 minuten was toen echt lang zat.
     

Deel Deze Pagina