Jelte zweet zich het ongeluk en dus ook in z'n luier. Met als gevolg luieruitslag (voor het eerst in z'n leven) en hele rode billen en balletjes. Hij draagt alleen een romper, veel in z'n blote kont buiten en toch blijft het zweterig en klam. Hij huilt ook echt van de pijn, zo zielig. Wat te doen?
Ja dat doe ik ook al maar dat is meer het gevolg wat verlichten dan de oorzaak wegnemen. Je zou bijna hopen op minder goed weer.....
Heb je al smeersels geprobeerd? hier helpt sudocreme (zinkzalf) goed tegen luieruitslag.. En als het een klam is, ga ik ook nog wel eens aan de slag met zwitsal poeder (talk?). Droogt zo lekker de billetjes.. Naast smeren is het inderdaad billen bloot, en luchten maar.. (of heb je toevallig ook een ander merk luier/luierdoekje?)
Heeft hij smetplekken, omdat hij huilt? Dus rode plekken die wat open zijn? Dit doet namelijk erg veel pijn. Dan moet het echt aan de lucht drogen anders geneest het niet. Ik vind persoonlijk bepanthen creme veel beter werken dan sudocreme. Sudocreme is om te voorkomen en bepanthencreme is om te behandelen (wel vrij verkrijgbaar)
Dax had woensdag opeens hele erge luieruitslag, er kwam zelfs wondvocht uit, het vel was gewoon open. Ondanks dat ik altijd bij elke luierbeurt sudocrem smeer. Ben donderdag bij de huisarts geweest die een schimmelzalfje voorgeschreven had. Wat ik vervolgens niet kon gebruiken want hij schreeuwde moord en brand van de pijn als ik dat erop deed. Mijn schoonmoeder kwam met de tip om er zinkolie op te doen. Van Dr. Swaab. En dat helpt goed. Goed schoonmaken/deppen met water en dan dik de zinkolie erop. Hier hielp het goed, de wondjes zijn dicht (ziet nu een beetje littekenachtig uit) en de rode plekken zijn bijna verdwenen. Hier waarschijnlijk tandjes...
Tja, ook hier is het ws. een combi van het warme weer, veel poepen en aankomende tandjes. Vorige week had hij 2 open plekjes, die zijn nu wel weer weg. Bepanthen heb ik ook wel. Zinkzalf ook en talkpoeder ook. Ik ben trouwens niet zo voor dichtsmeren, huid moet ademen denk ik altijd. Het lijkt er gewoon op dat niks echt de oorzaak wegneemt, het is en blijft gewoon klammig.
Zinkolie is wat anders dan zinkzalf! Maar dat gebruikten wij ook als Eva erge luieruitslag had (bijna niet gelukkig). En dichtsmeren lijkt misschien niet zo fijn, maar als hij een luier omheeft beschermd het wel zijn huid en kan het genezen.
Ja ik weet het, mijn gevoel zegt alleen: met de billen bloot, maarja da's niet de hele dag een optie wel? HAHA
Probeer die zinkOLIE maar eens, dat werkt echt. Ik heb Dax ook veel uurtjes buiten gehad met de blote billen maar telkens erover heen plassen is ook niet echt lekker. Die olie is vettig waardoor de ontlasting niet aan de huid komt.
Wij gebruiken hier ook zinkolie van Dr Swaab. Ik vind het hele goede zalf. In de verpleging gebruiken ze ook die zalf tegen doorliggen. Je moet alleen niet de pot laten vallen op vloerbedekking.
Weet je wat ook goed helpt? aardappelzetmeel op kapotte billetjes......klinkt stom, truc uit de oude doos maar het helpt wel perfect.
Wij kregen te horen van het cb dat we eventueel op een watje een beetje Maizena konden doen en dat er op deppen. Heb alleen nog niet geprobeert omdat ik het zo vreemd idee vind dat ik de zelfde etenswaren op haar billetjes smeer waar ik savonds sausjes mee maak voor bij het eten . Niet dat dat de enige reden is dat ik het niet gebruik hoor maar ook omdat het voor mijn idee net zoiets is als talkpoeder en dat erg slecht zou zijn voor een baby huidje. Bij ons kleine meid werkt zinkzalf van zwitsal erg goed, ik doe daarin tegen een heel dun laagje maar dan wel elke 1,5 uur.
maizena is er ook een uit de oude doos. mijn schoonzus gebruikte het vroeger bij haar kinderen. ik heb bepanthen creme gebruikt toen mijn zoontje het zo erg had binnen 2 dagen zag je goed verschil
Maizena werkt erg goed als de billen echt kapot zijn. Dan heelt t vrij snel moet ik zeggen. Op t werk gebruiken we dat bij de kids. Zij hebben bepaald syndroom waardoor de urine heel zuur is en dus snel kapotte billen hebben.
Creme juist NIET te dik op smeren... Als je de creme dik er op smeert, kan er (helemaal) geen lucht meer bij komen... dus vaak een dun laagje smeren en goed uitwrijven..... ik smeer en laat geregeld luchten......
Inderdaad, DUN zalf smeren (sudocreme/bepanthen/oid). Verder luchten en als het echt allemaal niet helpt (hier 1x gebeurd) dan is maizena soms een uitkomst. Wat betreft de oorzaak: zou de ene luier soms nog klammer zijn dan de andere? Hier geen last van klamme billetjes namelijk... (gewoon kruidvat luiers). Natuurlijk zal dat ook per kindje verschillen, maar wie weet heb je ook gewoon zweetluiers
ik talk trouwens ook regelmatig de billetjes in met Zwitzal talpoeder.... zou dit dan hetzelfde effect hebben als de maizena..? Hier valt de luieruitslag gelukkig mee.... zodra ik het aanzie komen laat ik mn knulletje lekker even in zn blote billen rondlopen.... pampers trouwens hier...