Over 2,5 week is mijn dochter 6 maanden en kunnen we starten met bijvoeden. Volgende week wil ik al voorzichtig beginnen met alleen wat groenten om haar rustig te laten wennen aan wat anders dan melk. Ik heb alleen geen idee hoe ik het moet gaan doen. Haar schema is nu ongeveer als volgt: 07.15 uur fles 180/6 08.30 uur slapen tot 11.00 uur (soms nog langer, soms iets korter) 11.30 uur fles 180/6 Tussendoor slapen wanneer ze moe is, meestal 3 kwartier tot 1 uur 15.30 uur fles 180/6 Tussendoor weer slapen wanneer ze moe is ong tussen 17 - 19 uur. 19.45 uur fles 210/7 met 3 schepjes rijstebloem Fruit: Ik lees meestal dat fruit zo rond 10 uur gegeven wordt maar dat is eigenlijk altijd in haar slaaptijd. Dit slaapje kan er ook echt nog niet vanaf. Hoe ga ik dat straks doen als ik met fruit kan beginnen? (wil ik nog mee wachten tot de groente een tijdje goed gaan) Groente: hoelaat kan ik dit het beste geven? Ik ben meestal rond 17.30 uur thuis met haar en wil haar het groentehapje zelf geven en niet bij de oppas. Pap: Ik wil de rijstebloem denk ik wel vervangen door pap als ze 6 maanden is, want dit lijkt me beter toch? Rijstebloem heeft verder toch geen voedingswaarde? Of kun je granenpap beter niet 's avonds geven? 's Ochtends van een bordje gaat niet lukken i.v.m. tijd. Mevrouw wil niet voor 7 uur wakker worden en ik moet om 8 uur met haar de deur uit voor het werk Opvolgmelk: Ik geef nu Friso H.A. 1. Kan ik met 6 maanden gewoon overstappen op standaard voeding? Ik zat te denken aan Nestlé Groeie Start 2. Lijkt mij dat het beter is om rustig over te stappen? Bijvoorbeeld 1 fles per dag? Of zou dat nog te snel zijn? Verder wil ik zoveel mogelijk Rapley toepassen maar zal het ook gecombineerd worden met wat prakjes. Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg willen helpen! Als ze 6 maanden is hebben vriend en ik 3 weken vakantie dus kunnen we er alle tijd en aandacht aangeven (vandaar dat ik volgende week alvast een beetje wil laten 'proeven')
Even 1 voor 1: - kunstvoeding: wij zijn rustig overgestapt (3 schepjes nr 1, 3 schepjes nr 2). Maar je kunt ook in 1x overstappen, sommige kindjes vinden dat geen probleem. Met opvolgmelk mag je niet meer dan 24 schepjes per dag geven, bij jou scheelt dat maar 1 schepje. Het kan zijn dat ze met opvolkmelk nog minder wil drinken omdat deze meer vult. - pap: granenpap zou ik niet s avonds geven. Je kunt haar s ochtends dan een papfles geven (bijv 150cc melk + pap) - fruit + groente: tijdens jullie vakantie gewoon rustig beginnen. In het begin maakt tijdstip niks uit. Gewoon op het moment dat ze goed wakker is, niet moe en niet te hongerig. Met 6 maanden was hier de schema: - 7 uur de fles - rond 9 uur fruit en naar bed voor een uurtje - rond 12-13 de fles en naar bed; - 16 uur de fles - zo tussen 16.30 en 17.30 een dutje - daarna groente - rond 20uur de fles en slapen
Doe ik het rijtje ook effe Ik heb ervaring met een goede eter, die direct alles at, en nr 2 weigert bijna alles. Vooral als het met de lepel komt. Fruit: Je kunt eerst ook even oefenen rond 12 uur. Dan heeft ze niet zo'n honger, maar is nog wel uitgerust. Als ze meer gaat eten kun je het om 11 uur doen, en dan de fles iets naar achteren schuiven. Groente: Ik geef de groente als hij ergens wakker is in de namiddag/vooravond. Bij jou zou dan dan 16-16.30 zijn ongeveer. Weer een poosje na de fles.. Pap: Ik heb de rijstebloem die ik had staan opgemaakt, en een paar dagen ervoor begonnen met pap (bambix6+granen) in de ochtendfles. Vanaf 6m1wk krijgt hij dus 's avonds weer kale melk, en 's ochtends een papfles. Hij slaapt er niet minder om.. Als ik tijd heb oefen ik met een beetje melk uit die ochtendfles, daar maak ik dan een bodempje pap van en geef ik met de lepel, maar dat pakt mijn jochie meestal niet.. Opvolgmelk: In principe kun je wel over naar gewone voeding, je zou ook nog kunnen wachten tot je met melkproducten begint (ze mogen met 7 maand wel yoghurt/kwark). Dus nu eerst naar HA2 voor een maandje, en dan later naar standaard2 (van welk merk dan ook). Is maar net of je dat prettiger vindt. Echt veel maakt dat maandje niet uit denk ik. Ik bij de jongste van nr1->nr2 standaard met 1 fles per 2 dagen gegaan. Bij mijn oudste deed ik het voorzichtiger. Daar ging ik van nr1forte+nutriton naar nr2standaard zonder iets. Een grote stap. Daar heb ik per fles steeds een schepje gewisseld, en dan om de dag een schepje van nr2 meer, en minder nr1.. Ging ook prima. Ze dronken allebei van nr1 een liter en van nr2 800cc, beide keren de max. Hier ook combi van rapley en prakjes. De jongste weigert de lepel vaak, dus dan krijgt hij zijn groente uit het knuistje. Krijgt hij nog niet veel binnen, maar de smaak leert hij wel kennen. Succes en veel plezier!!
Thanks deepfreeze Ja dat lijkt me inderdaad een goed idee, om het fruit dan rond 12 te geven. Puur om een beetje te oefenen idd! Wbt groente, kan ik daar ook mee varieren in tijd of is het beter op een vast tijdstip? Bijv op oppasdagen om 17.30 en op dagen dat ik vrij ben tussen 16.30 en 17.00 uur? Pap; daar hoop ik ook op dat ze met 'kale' melk s avonds nog lekker doorslaapt! Gewoon een kwestie van proberen Ik ben erg benieuwd hoe ze op standaard voeding reageerd. We hebben h.a. Ivm allergien bij mij maar mijn dochter heeft echt nergens last van niet eens droog huidje of zo. Wel is h.a. Lichter verteerbaar dus ben benieuwd hoe ze reageerd op de zwaarder verteerbare voeding! En dan ook nog vaste voeding.. Misschien idd beter om nog even h.a. Te geven of gewoon héél rustig over te stappen. Misschien idd een schepje per dag..! Ik heb wel zin om te starten! Nog ff geduld ben ook zo benieuwd hoe ze het met rapley doet! Ze zit echt al heel stevig en kan al heel geconcentreerd en zonder aarzelen iets naar dr mondje brengen maar hoop dat lepelen ook goed gaat want dat is soms ook wel makkelijk!