Verlof na vroeggeboorte!

Discussie in 'Prematuur' gestart door Skye, 20 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Skye

    Skye Niet meer actief

    Ik heb even een vraagje. Tis niet voor mezelf, maar een vriendin van mij is een paar dagen geleden bevallen van haar zoontje. Geboren met 31 weken.

    Nu vroeg ik me af hoe dat nou zit met het zwangerschapsverlof. Haar kindje komt ws over een week of 9 thuis, maar officieel heeft ze dan zelf nog maar 1 week verlof. Nu las ik dat dat veranderd moet zijn?? Dat ze sowieso nog 10 weken verlof krijgt vanaf het moment dat de kleine thuis is. Is dit echt sinds kort wettelijk geregeld, of waren ze van plan dit in te voeren, maar is dat niet doorgegaan?
     
  2. tonka

    tonka Bekend lid

    2 nov 2008
    784
    1
    0
    Hengeloooo
    Vanaf de uitgetelde datum heb je nog 10 weken. Wanneer je kindje te laat wordt geboren kunnen ze no niet ineens zo 2 weken minder doen, dan schuift de datum dus op; vanaf datum geboorte nog 10 weken.
     
  3. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Ik weet niet of het nog steeds zo is maar 2 jr geleden (bij mijn dochtertje) was het zo: als je meer dan 6 wk te vroeg bevalt (dus voordat je zwangerschapsverlof in kon gaan) krijg je 16 wk na de bevalling (dus het hele verlof). Logischerwijs zou je vriendin dat ook krijgen.
     
  4. annneliesje

    annneliesje Fanatiek lid

    16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Volgens mij heeft je vriendin gewoon recht op in totaal 16 weken zwangerschapsverlof/bevallingsverlof. Aangezien de baby te vroeg is geboren gaan die 16 weken vanaf de geboortedatum in. Even wat dingetjes gekopieerd vanaf internet.

    De baby komt te vroeg
    U stopt zes weken voor de dag na de uitgerekende datum en uw baby wordt twee weken te vroeg geboren. Uw zwangerschapsverlof heeft dan vier weken geduurd. Het bevallingsverlof duurt tien weken plus twee weken (zes minus vier) is twaalf weken. Het totale zwangerschaps- en bevallingsverlof duurt dus zestien weken.

    4 weken + 12 weken = 16 weken
     
  5. Skye

    Skye Niet meer actief

    Ja, maar je ziet overal op internet dat het een plan was om 10 weken verlof na thuiskomst baby in te stellen. Maar ik kan niet echt opmaken uit die teksten of dat nu echt al doorgevoerd is of niet! Heb het ook maar even in het UWV-vragen topic gevraagd. Zij moeten dat vast wel weten!
     
  6. MamaVanSimone

    MamaVanSimone Fanatiek lid

    19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik kan het ook zo snel niet vinden of het nu al officieel is maar ze heeft vanaf dat haar kindje geboren is sowieso 16 weken, want met 31 weken ben je nog niet met zwangerschapsverlof.
    Mocht het kindje echt 9 weken in het ziekenhuis moeten blijven dan heeft ze nog 7 als het thuis komt.
     
  7. Skye

    Skye Niet meer actief

    Ze is sinds een week of 8 al niet meer aan het werk, door problemen met haar zwangerschap, maakt dit voor haar verlof niet uit??
     
  8. Malaika

    Malaika Fanatiek lid

    27 aug 2006
    1.359
    0
    36
    Limburg
    Nee, dat maakt niet uit, ziekte door de zwangerschap staat los van verlof. De regeling van 10 weken na thuiskomst is er volgens mij nog niet door, het zijn plannen.
     
  9. fleur24

    fleur24 Fanatiek lid

    26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Volgens mij is die regeling ook nog niet door. Ik had vanaf de geboorte 16 weken. Verlof gaat in op de dag van de geboorte. Dus als haar kindje thuis is heeft ze nog een week of 6 volgens mij. Mijn dochter is in juni geboren en ik moest in oktober weer werken. Dit ging niet dus toen ben ik de ziektewet in gegaan. Mocht dat bij haar ook gebeuren dan moet ze het wel op zichzelf betrekken en niet op haar kindje. Want daar hebben ze bij de arbo niks mee te maken.
     
  10. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    De enige manier waarop aan zwangerschap gerelateerde ziekte en zwangerschapsverlof aan elkaar gerelateerd zijn, is dat als je ziek bent door je zwanegrschap je 6 wk van te voren op moet nemen en niet later mag. Dus als je dan zou bevallen met 34 wk + 1 dag (de eerste dag van je zwangerschapsverlof) hou je maar 10 wk over aan het einde. Maar dat is in dit geval niet aan de orde dus volgens mij gewoon 16 wk.
     
  11. angelbaby

    angelbaby Fanatiek lid

    Bij een vroeggeboorte gaat het zwangerschapsverlof in op de dag dat de baby geboren wordt. Vanaf dan heb je 16 weken verlof, ongeacht of je baby in het ziekenhuis moet blijven of niet.

    ik ben met 32+0 bevallen en toen begon dus mijn verlof. Dat ze ruim 4 weken in het ziekenhuis gelegen hebben veranderd daar niets aan.

    Ze zijn er inderdaad over aan het praten om dingen van het verlof te veranderen, maar dat is nog niet zo.
     
  12. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Helaas, het is 16 weken vanaf de bevallingsdatum. Wel is er voldoende reden om aan te nemen dat je vriendin nog onvoldoende hersteld is (waaronder gewend aan het moeder zijn, de zorg etc etc) dat zij zich ziek kan melden (bevallingsgerelateerd)
     
  13. fleur24

    fleur24 Fanatiek lid

    26 sep 2008
    1.442
    1
    38
     
  14. pardoes

    pardoes VIP lid

    15 apr 2009
    7.315
    911
    113
    Voor een paar weken terug is er dus door de kamer naar buiten gebracht om alle onzekerheid weg te halen dat mama´s met te vroeg geboren kindjes 10 weken verlof krijgen vanaf het moment dat de kleine thuis is. Hierbij het berichtje.

    nog 10 weken verlof na thuiskomst bij langer dan 1 week in het ziekenhuis van de baby is een feit!
    DEN HAAG - Moeders van couveusekinderen die langer dan een week in het ziekenhuis verblijven, krijgen de zekerheid dat ze tien weken zwangerschapsverlof hebben zodra de baby thuis is.

    Minister Henk Kamp (Sociale Zaken) vindt dat regels nu te weinig rekening houden met kinderen die extreem vroeg of ernstig ziek geboren worden. Dat heeft Kamp woensdag gezegd bij de opening van de Negenmaandenbeurs in Amsterdam.

    Het standaard zwangerschaps- en bevallingsverlof telt minstens zestien weken, waarvan minimaal tien weken na de bevalling.



    Kamp wil een einde maken aan onzekerheid bij moeders met een pasgeboren baby in het ziekenhuis over hoeveel verlof ze hebben, als hun kindje thuiskomt.


    De extra eventuele andere redenen voor uitgebreider verlof worden nu bekeken.. zoals tweeling enz
     
  15. Jipper

    Jipper Fanatiek lid

    22 jan 2008
    2.394
    1
    0
  16. angelbaby

    angelbaby Fanatiek lid

    Dat is nog eens recent nieuws :D Fijn dat het er eindelijk door is!
     
  17. leonie053

    leonie053 Lid

    22 jun 2010
    30
    0
    0
    Verzorgende - IG
    Overijssel
    16 weken naar de geboorte van je kindje..
    Ik ben 10-01-2011 bevallen 7 weken te vroeg, moest eigenlijk ook nog een week werken.. Moet officieel 3 mei weer beginnen, maar ik plak er nog vakantie achteraan..
     
  18. annneliesje

    annneliesje Fanatiek lid

    16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Volgens mij is dat er nog niet geheel door hoor.
     
  19. Skye

    Skye Niet meer actief

    Nee, het is er dus idd nog niet door. Heb het even gevraagd aan het UWV-webcare team. Tis dus idd 16 weken vanaf de bevallingsdatum!
     
  20. SuKyRe

    SuKyRe Actief lid

    3 aug 2009
    102
    0
    0
    verzorgster
    Limburg
    Ik hoop van harte dat dit doorgaat...zo nodig!
    Je krijgt na de geboorte van je kindje(s) geen tijd om op een roze wolk te zitten op te knappen of te genieten.Buiten dat zijn er enorm veel spanningen rondom de toestand van je kindje(s) en ga zo maar verder..

    Zelf ben ik 1 mei 2008 bevallen van een tweeling na een zwangerschap van 30 en 3 dagen.Of course ging t verlof toen al meteen in...
    Toen mijn verlof om was...was ik kompeet gesloopt.Beide kindjes kregen toen nog nachtvoeding wat betekende nachts een uurtje bezig steeds.Mijn leidinggevende had daar toen ook geen boodschap aan en de collega's ook niet(soort van risico kan gebeuren deal with it)Gelukkig had ik een Arbo-arts die toen zei...jij gaat een tijdje ziek thuisblijven om bij te komen.Het heeft tot en met october geduurd tot ik gedeeltelijk aan t werk kon weer..
     

Deel Deze Pagina