streptokokken bacterie, antibiotica en borstvoeding geven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door kreeftje1984, 24 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kreeftje1984

kreeftje1984 Fanatiek lid

19 jul 2006
    2.510
    0
    0
    Een huisje in FRIESL
    Nou ik zal de spits afbijten ;)

Allereerst welkom hier!

Ik heb een vraagje: ik heb het streptokokken bacterie en krijg tijdens de bevalling een infuus met antibiotica.
    Nu wil ik heel graag BV gaan geven aan de tweeling maar mag ik dit dan ook meteen doen ivm de antibiotica?

Alvast bedankt.

2. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

17 sep 2007
    167
    0
    0
    Hallo,

Ik kan je niet meteen een geheel antwoord geven op je vraag. dit is namelijk afhankelijk van een aantal zaken die meespelen.

Antibiotica gebruik tijdens en na de bevalling hoeft geen belemmering te zijn voor het starten met borstvoeding. wel is het zo dat er iets van de antibiotica via de borstvoeding over gaat naar het kind. wanneer je AB via het infuus krijgt toegedient zie je dat dit eerder in de borstvoeding terecht komt dan wanneer je het slikt. Het zou dan ook fijn zijn als ze de antibiotica I.V zo kort mogelijk kunnen houden. ten tweede is het natuurlijk ook afhankelijk van welke AB ze geven.

Wanneer je net na de geboorte de kinderen aan gaat leggen zie je dat de borstvoeding nog niet op gang is. door een kind regelmatig aan te leggen stimuleer je de melkproductie. dit begint met een heel klein beetje kolostrum en bereid zich langzaam uit. voordat een kind een hele voeding drinkt is de AB die je tijdens de partus hebt gehad vaak al uit jou lichaam verdwenen.

een reden waarom ze in een ziekenhuis het geven van borstvoeding meteen na de geboorte af zouden kunnen raden is het termijn waarbij de kinderen worden geboren. prematuren zijn kinderen die tevroeg geboren zijn. bij deze kinderen zijn ook niet alle orgaantjes meteen rijp om bijvoorbeeld AB die ze binnen krijgen via de moedermelk af te breken. dit zou een reden kunnen zijn om zo snel mogelijk na de bevalling te starten met kolven. je brengt de melkproductie dan op gang en wanneer jij geen AB meer toegedient krijgt kun je alsnog starten met BV.

Wat ik in u geval zou doen is deze vraag voor te leggen tijdens de controle aan de Gynaecoloog.
    het is dus belangrijk:
    - welk antibioticum u krijgt.
    - hoe lang u antibioticum moet gebruiken
    - het termijn waarop de kinderen geboren worden.

3. kreeftje1984

kreeftje1984 Fanatiek lid

19 jul 2006
    2.510
    0
    0
    Een huisje in FRIESL
    Heel erg bedankt voor u antwoord :D

Ik neem het vrijdag ook even mee naar mijn gyn dan zal ik het ook eens gaan voorleggen.
    Ik weet namelijk niet om welke antibioticum het gaat en hoe lang ik aan het infuus moet dus ik zal die vragen mee gaan nemen.

nogmaals bedankt.

Deel Deze Pagina