alcohol, mag het nu wel of mag het nu niet?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door 4catsandagirl, 25 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 4catsandagirl

4catsandagirl Fanatiek lid

27 sep 2006
    2.510
    1
    0
    Functieassistente cardiologie
    Ik hoor steeds weer andere verhalen omtrent BV en alcohol. Mag je nu wel of geen wijntje drinken als je BV geeft? Bij mijn vorige dochter heb ik me geheel onthouden, alleen de laatste maanden dronk ik wel eens wat omdat er dan soms langere tijd tussen de voedingen zat ( ik heb 13 maanden BV gegeven)

Het is niet zo dat ik het mis maar ben gewoon benieuwd hoe het nu precies zit. Volgens deze dokter kan het geen kwaad, maja dan denk ik weer, wie is die man die dat dan weer zegt.

http://www.borstvoeding.com/fabeltjes/fabeltjes-2.html

alvast bedankt

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Je vraagt of je wel of geen wijn mag drinken. Ik ga dat niet voor jou beslissen. Ik zal je uitleggen wat er gebeurt, dan kan je zelf misschien een afweging maken.

Dit is wat er gebeurt. Je drinkt wijn, de alcohol wordt heel snel, volledig, in je bloed opgenomen.
    Melk wordt tijdens het voeding direct uit je bloed gemaakt.

De piek zit bij inname rond de 30-90 minuten en de tijd die nodig is om de dosis te halveren is ongeveer een half uur.

Alcohol voor een kindje is heel slecht omdat zijn organen nog niet zo ver zijn dat ze het kunnen afbreken.

Je moet je dus afvragen of je dat risico wilt lopen. Je kan dan dingen laten meespelen. Hoe oud is jekindje, hoe zwaar, hoeveel voedingen krijgt zij nog.

Je kan je voorstellen dat wanneer je kindje de laatste voeding rond 21 uur krijgt en verder de nacht doorslaapt tot 6 uur. Als je dan om half 10 een glaasje wijn drinkt, je daar echt geen last meer van hebt.

Je moet echter geen glas nemen net een uurtje voor de voeding, dan is het alcohol gehalte in het bloed het hoogst.
    Ook moet je niet de hele avond doorteuten, dan blijft de spiegel ook langer op peil.

Dus ik zal niet zeggen absoluut verboden maar ik zeg ook niet tank maar vol.

Succes,

Ilse

3. 4catsandagirl

4catsandagirl Fanatiek lid

27 sep 2006
    2.510
    1
    0
    Functieassistente cardiologie
    dank je voor je antwoord, ik moest wel lachen om de laatste zin.

Zo had ik het dus ook begrepen. Ik was in de war gebracht door de verschillende verhalen. Het is voor mij ook weer 4 jaar geleden dat ik BV gaf. Ik blijf lekker aan de spa blauw !

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Goed idee, wordt je tenminste ook niet dronken van.

Overigens wordt je dat na 4 jaar van 1 glaasje al vrijwel direct.

Ik kan me nog herinneren dat ik na jaren niets , na de bevalling van mijn jongste 1 glaasje champagne hadden. Ik voelde me direct teut. Wel handig veel plezier met slechts 1 glaasje.

Groet,
    Ilse

Deel Deze Pagina