Tweeling en kolven, voorraad opbouwen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Champetter, 9 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik heb een tweeling van 3 weken oud die volledige borstvoeding krijgen. Echter wel met de fles, ze zijn door vroeggeboorte nog niet krachtig genoeg om zelfstandig uit de borst te drinken. Beiden drinken 2 a 3x per dag bij me en verder dus gekolfd.

Maar nu komt het, ik loop met kolven altijd 1 voeding voor en dat is alles wat ik aan reserve heb. Ik kolf ruim 8x per dag tussen de 60 en 100 cc per borst, per keer en ze drinken zelf tussen de 70 en 90 cc per keer. Alles maal 2 natuurlijk met de tweeling.

Wanneer gaat de productie nog verder om hoog en wat kan ik er actief aan doen?

2. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Eerst en vooral vind ik het knap dat je een premature tweeling volledig aan de borst(voeding) hebt. Ik had mijn handen al vol met eentje.

Kan er niet stilaan geoefend worden om je kindjes live te laten drinken? Dat zal stimulerend werken en je productie opkrikken. Verder komt er dus pas meer aanbod (productie) wanneer er meer vraag (kolven of aanleggen) is. Je zou kunnen clusterkolven (of power pumping). Dan zou er ook stilaan meer moeten komen.

Ik zou wel ook investeren in het aan de borst krijgen van beide kindjes. Dat gaat je veel tijd opleveren, en je productie zal makkelijker afgestemd geraken op hun behoefte.

3. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Wauw knap hoor wat je doet! Echt top:)

Om een voorraad op te bouwen ging ik dagelijks een uur of anderhalf uur na de ochtend voeding kolven. Er kwam elke dag wat meer en zo had ik na een week of 2 een voorraadje in de vriezer.

4. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sorry, ik heb geen tips. Wil alleen maar zeggen dat ik het super knap van je vind. Twee kleintjes volledig bvgeven en ook nog zo veel kolven. Je mag echt trots op jezelf zijn. Heel veel succss verder.

5. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Hi Klaasje82,
    Ik heb mijn premature tweeling reeds aan de borst. Ik herken het probleem als je een voorraad op wilt bouwen. Kleine beetjes maken ook een voeding. Wat mij hielp is in de nacht na kolven nadat de meiden gedronken hadden en dat in de ochtend ook. Maar wat super hielp wat tijdens het voeden de andere borst nakolven. Dus eerst voeden, dan als de laatste aan dekborst drinkt, de eerste borst na kolven. Dan maak je nog wat gebruik van het toeschieten dankzij je kindje. Of een uurtje na de voeding kort kolven. In de avonden is het hier moeilijker, dan willen ze vaker de borst ;)
    Hopelijk heb je er wat aan.
    Liggen je kindjes nog in het ziekenhuis of zijn ze al thuis?
    Gr Iris

6. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    De tweeling is al even thuis en ze wegen inmiddels al rond de 3000g. Echt prematuur waren ze niet met 2500 g maar wel ruim te vroeg geboren dus echt ogen dicht etc. Ze gaan nu langzaam landen maar het doordrinken aan de borst gaat nog met veel haperingen en afwisselend drinkt dan m'n zoontje beter, dan weer mijn dochtertje.

Verder merk ik ook dat kolven een bepaalde schijnzekerheid geeft omdat je weet wat erin gaat. In het ziekenhuis waren ze zo gebrand op gewichtstoename dat ik daar een beetje een tic van heb.

Volgende week komt de lk weer, na ieder bezoek van haar zie ik wel weer vooruitgang mbt het drinken. De tip met cluster kolven ben ik ook de andere varianten aan het uitproberen, ik deed alleen optie 1 tot nu toe.

Deel Deze Pagina