Hallo, Afgelopen maandag kwam ik tot de ontdekking dat ik zwanger ben, onverwachts en niet geplant, maar ben er wel blij en het is even resetten. Helaas kreeg ik ook diezelfde dag de uitslag van het uitstrijkje dat ik had laten maken en dat was niet goed, ik had PAP 3a! Komende week heb ik al een afspraak met de gynaecoloog. Wie heeft hier ook ervaring mee? Wat kan ik verwachten? Ben wel een beetje ongerust. Bloemetje...
Geen ervaring. Veel sterkte bij de gynaecoloog. Schrijf al je vragen alvast van tevoren op zodat je niks vergeet als je er bent
Hoii Metbloemen ... Als je zwanger bent en jij heb pap 3a,mogen ze inwendig niks weghalen of wat dan ook .. Ik heb ook 2x baarmoederhalskanker gehad,waarvan 1x pap 3b, ik ben hieraan geopereed,in zoverre dat wat ze zagen zitten hebben weg gehaald, toen ik zwanger was afgelopen Dec/Janu had ik een controle,maar dit mocht niet door gaan omdat ik zwanger was, een onderzoek heeft geen nut tijdens je zwangerschap! ook wil ik je even zeggen dat je je niet AL te druk moet maken om pap 3a,dit wil nog niet zeggen dat je kanker heb,maar een voorstadium van .. Ik heb ook 1x 3a gehad dat was in 2006, toen kreeg ik een controle 3 maanden later en was het weer pap1 ... Ik zou zeggen heb het er eerst met je huisarts over of je gyne bellen en zeggen dat je zwanger bent en dat verdere onderzoeken dus geen nut heeft ! Hopelijk heb je hier voldoende aan! Liefs Mathilde.
Hai Mathilde, Ik heb de doktersassiste verteld dat ik zwanger was toen ik de doorverwijzing kreeg om naar de gynaecoloog te gaan met deze pap 3a uitslag. Maar misschien weten zij er niet zoveel vanaf. Morgen heb ik een gesprek met de gynaecoloog en het is eigenlijk wel fijn om te horen dat ze niets weg mogen halen. Ik zou niet willen dat het kind iets zou kunnen gebeuren, laat het dan maar liever wat minder goed gaan met mij. Ik ben een beetje verbaast erover hoe ik nu denk, want ik ben echt per ongeluk zwanger geworden en had eigenlijk niet zo erg een kinderwens... maar nu dus wel! Gaat het goed met je zwangerschap Mathilde? Weet je of het hpv invloed heeft op de zwangerschap/ het kind? Morgen breng ik verslag uit van mijn bezoek aan de gyn. Misschien hebben andere vrouwen er nog wat aan. Ik heb nog meer info op deze site gevonden over pap 3a en zwangerschap, ik wil er alles over weten. Ow en dank jullie wel voor alle reacties tot nu toe en mn van die van jou Mathilde!
Hoi Metbloemen, Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Bij Pap3a hangt het ervan af of het geringe of matige dysplasie is. Als het geringe dysplasie is en je hebt hiervoor nooit eerder afwijkende uitstrijkjes gehad, dan zullen ze adviseren om het over een paar maanden weer te herhalen. (kan zijn dat het dan een pap2 of zelfs pap1 is) Is het pap3a matige dysplasie dan zouden ze zonder zwangerschap een colposcopie (kijkonderzoek) uitvoeren. Maar in geval van zwangerschap zullen ze vast geen onderzoek doen. Succes.
Hallo allemaal, Net bij Gynaecoloog geweest, een oudere man, vond hem wel aardig. Hij heeft me helemaal gerust gesteld met mijn pap 3a, zeker omdat vorig jaar mijn uitstrijkje nog goed was en er sprake was (nu) van geringe dysplasie. Hij doet er dan ook niets aan, over 8 weken krijg ik weer een uitstrijkje voor een nieuw onderzoek. En ik had mazzel, hij maakte meteen even een echo en ik ben dus al langer zwanger dan ik dacht: 6 weken! Ik zag het hartje kloppen en vond het ontzettend heftig om te zien! Ik ben echt zwanger! Ik kan het maar niet geloven (onverwachts zwanger)! Ik ben lekker gerust gesteld en het hele PAPVERHAAL (paperdepappappap) ga ik nu lekker vergeten. Dank jullie wel over alle reactie! Jullie krijgen van mij allemaal een bloemetje toegestuurd!