sinds dat ik weet dat ik zwanger ben, ben ik onwijs geobstipeert.. het zal mede met de zwangerschap te maken hebben, en het feit dat ik gestopt ben met roken vanaf het moment dat ik erachter kwam.. de ontlasting komt nu 1x per 3 a 4 dagen terwijl ik vroeger elke dag, soms 2x per dat naar het toilet moest... op zich vervelend.. maar het ergste vind ik nog dat ik een enorm angst aan het ontwikkelen ben om te gaan poepen, aangezien ik elke keer erge pijn heb en uitscheur.. hoe kan ik dit het beste verzorgen, vaseline smeren of juist niet? vochtig toiletpapier of juist niet? en wat te doen tegen de obstipatie..
hoi vervelend voor je zeg! Ja, door de hormonen kun je veel meer last hebben van onstipatie. Heel veel drinken (vooral water) veel vezels eten (donkerbruin brood, groenten en fruit), evt lijnzaadolie capsules, roosvicee laxo en als het allemaal niet voldoende helpt lactulose via de huisarts. Dat zou ik misschien maar meteen doen, als het zo pijnlijk is en opengaat moet het eerst genezen en is zachte ontlasting is ene voorwaarde dan. Vochtig toiletpapier is prima, en vaseline ook. Sterkte ermee! Mirjam