Hypo@ Idd ik weet het nog zoon kwaliteit heb je nog niet gehad , dit moet/ gaat hem worden , duim keihard voor je. Openzenuw is idd een mooi in drukwekkend boekje !! heb hem ook . echt een aanrader . Annedore@ Dankje meis lief van je.
fantastisch dat er zulke behandelingen zijn hoor, ik gun iedereen het baby/kindjesgeluk. Ik denk dat het soms idd toevalstreffers zijn. Bij mij op het kdv een stel dat 17 jaar bezig geweest is, intussen een eigen zaak op gestart om bezig te zijn. Na 17 jaar dus via behandelingen uiteindelijk zwanger. Geen voorbehoedsmiddelen uiteraard en 3 maanden na de geboorte weer zwanger.
Ik kom weer eens kijken op dit forum dacht ik. Ook wij hebben 3 jaar gewacht op onze dochter, 3x mislukte IVF en 2x mislukte cryo behandelingen...mijn beide eileiders zouden niet doorgankelijk zijn... en toen werd ik na 3jr spontaan zwanger! En kijk ook naar mijn banner: ben alwéér zwanger, weer spontaan! Dus ja, misschien zijn de ondzerzoeken in het ziekenhuis niet alleszeggend. Dat tussen de oren is erg gevaarlijk dames, ik snap hoe de praatjes gaan, je moet er niet zo mee bezig zijn etc. Tip: als je niet goed weet wat je moet zeggen om deze meiden te steunen, zeg dát dan! Maar probeer niet iets 'steunends' te verzinnen wat misschien helemaal verkeerd landt. Het verdriet is té intens om je daar ook nog eens bezig mee te moeten houden, te bedenken dat men het niet zo kwaad bedoeld heeft.... Sterkte meiden, blijf hopen en geloven!! Eef16
Wil er niet op reageren..wil er niet op reageren...wil er niet op reageren...sorry, ik kan het niet laten: Goh, Mijn vijandige cervixslijm zat dus tussen mijn oren? Frappant zeg..... En het weinig bevruchtend vermogen van het zaad van mijn vriend zat dus ook tussen onze oren? Jeetje...Nooit geweten...... Het meest vreemde is dat zulke opmerkingen altijd van mensen komen die zelf gemakkelijk zwanger zijn geworden.
Mooi om te lezen dat de meeste stellen met een kinderwens de wens gelukkig ook in vervulling zien gaan Wat betreft de stellen waarbij het niet lukt maar ineens voor de ziekenhuisafpraak wel of de beruchte vakantie, ik denk dat dat niets te maken heeft met loslaten want eenmaal een wens blijf je ermee bezig lijkt me ook op vakantie Maar wat idd al eerder gezegd is verminderd vruchtbaar zijn betekend niet onvruchtbaar en er hoeft er maar eentje te zijn. Maar alles is afhankelijk van zoveel factoren. Ik heb een dvd gezien over zwanger worden en dan is het juist heel apart om je voor te stellen dat er ook veel mensen wel makkelijk zwanger raken. Heb eens de uitspraak gehoord hier op het forum, alsof wanneer je er teveel mee bezig bent de zaadjes de andere kant op zwemmen die vind ik wel mooi Voor alle meiden bij wie het zwanger worden/blijven helaas niet lukt of moeilijk gaat een hele dikke knuffel! Ik heb hier helaas al zoveel leed gelezen van bepaalde meiden dat ik me voor kan stellen hoe vreselijk het moet zijn
@BeHappy: gefeliciteerd met het icsi-wondertje in jouw buik! Hoop dat je kunt genieten ervan ( ik vond dat erg moeilijk, het überhaupt te geloven dat het goed zou blijven gaan na zo lang wachten en het vele verdriet). Ik merk dat ook jij je nog verbonden voelt met de MMMeiden gezien je geschiedenis, ik heb dat ook! Ik doe mijn best om MMMeiden te steunen, hoop te blijven geven en de 'onwetenden' een beetje te proberen op te voeden, inzicht te geven. Maar ja... Kom vaak ook niet veel verder dan mezelf en MMMeiden te blijven zeggen: ze begrijpen het gewoon niet, laat ze toch ze bedoelen het goed maar maken daardoor de domste opmerkingen. Gewoon omdat mensen het moeilijk vinden om te zeggen: joh wat ongelooflijk rot voor jullie, ik kan het niet snappen wat je doormaakt, omdat ik niet heb meegemaakt, maar ik wil je wel laten weten dat ik het rot vind voor jullie... Eef16
Hier ook vruchtbaarheidsonderzoek gehad waaruit bleek dat ik pcos heb.. We waren bezig voor ivf en dit afgelopen dec. te doen toch spontaan zwanger geworden ! Waardoor dit komt heb geen idee het is een wonder.. Want op de echo was toch goed te zien dat ik een vruchtbaarheidsprobleem heb en dat zit echt niet tussen de oren !
Maar goed, conclusie van dit artikel is dus dat wanneer zwanger raken moeilijk blijkt, het grootste gedeelte toch alsnog de kinderwens in vervulling ziet gaan. Wat mooi dat er tegenwoordig zulke goede resultaten worden geboekt Mijn tante heeft ook het hele traject bewandeld. In haar geval is ze gewoon te laat aan kinderen begonnen (bijna 40 jaar... maar ze is de ware laat tegen gekomen want ze zijn er samen wel snel voor gegaan). Uiteindelijk via IVF zwanger geraakt, maar het kindje is veel te vroeg geboren in Egypte (ergens tussen de 24 en 28 weken, ik weet het niet exact) en een week na de geboorte, vlak voordat de medische vlucht met diverse artsen en verpleegkundigen, vanuit NL zou landen in Egypte, overleden. Daarna heeft ze nog 3 keer een IVF poging gedaan en nu hebben ze zich er in berust (voor zover dat gaat natuurlijk). Ontzettend heftig
Maar een vraag, inderdaad vanuit mijn eigen onwetendheid: En ik vind het al moeilijk om de juiste woorden hier neer te zetten, want dat is inderdaad het "probleem" waar de stellen tegen aan lopen die niks met de MMM te maken hebben. Ik heb altijd het idee dat ik heel erg op mijn woorden moet passen. Dit vooral als het gaat om kinderen krijgen/kinderwens tegen over stellen die wel in de MMM zitten. Niet omdat ik er krampachtig mee om wil gaan, maar juist om dat ik altijd het idee heb, dat wanneer ik (domme) zinnen gebruik als "tussen de oren" er zoveel vijandigheid op me af komt. Daardoor moet ik dus wel 10x na denken over hoe ik iets wil zeggen/typen waardoor het nog krampachtiger over komt en daardoor misschien wel juist "domme" dingen ga zeggen. Er heest nog best wel een soort van een taboe op, maar dat komt wel door 2 kanten. Door stellen die in de MMM zitten, wordt er dan tegen ons gezegd: "Ja, jullie hebben lekker makkelijk praten" - "je weet niet hoe het is" En opmerkingen "sorry, maar ik kan nu even niet blij voor je zijn" heb ik ook gehoord en die zijn voor mij ook pijnlijk. Let wel, dit is absoluut geen aanval, maar ik zou zo graag willen begrijpen hoe ik dan moet reageren....maar dat het dan wel oprecht is. Ik zou gewoon willen kunnen zeggen: Kut dat het voor jullie niet gaat zoals je het zou willen. Maar zelfs zo'n opmerking is reden voor vijandigheid, dat snap ik gewoon weg niet zo....
@ yukl: dat is inderdaad verschrikkelijk zeg, dat wens je niemand toe... @ mmmeisjes: voordat iedereen denkt dat ik een onbegripvolle troela ben... ik vind het heel naar voor jullie en ik hoop echt met heel mijn hart dat jullie ooit het geluk van een kindje mogen meemaken. Ik zal het nooit begrijpen en ben daar blij om, omdat dat betekent dat ik het nooit zal ervaren. Ik heb in mijn omgeving veel stellen met vruchtbaarheidsproblemen en daardoor regelmatig met buikpijn gezeten terwijl zij op kraamvisite kwamen, omdat ik het zo moeilijk vond voor ze. Maar goed... laten we dit niet laten uitmonden in een 'wel zwanger kunnen worden' vs 'niet zwanger kunnen worden'-topic...
Ik vind dat ook dat er gelijk met zoveel vijandigheid word gereageerd, en ik vind dat ook echt niet nodig. Ik bedoel de opmerkingen die mensen maken kunnen heel kwetsend zijn, dat vind ik zelf ook, maar om dan gelijk zo in de aanval te gaan vind ik echt heel erg. Je kunt gewoon niet van de hele wereld verwachten dat ze alles wat jij meemaakt moeten snappen, je zegt zelf ook dingen die bij anderen weer kwetsend zijn. Ik vind het zelf ook best erg dat er zo gereageerd wordt op jou. Je hebt het overduidelijk niet zo bedoeld, zelfs sorry gezegd en toch krijg je nog een sneer na. Ik vind ook dat er ontzettend op eieren moet worden gelopen door stellen die wel snel zwanger waren. Dat lijkt me niet de bedoeling. Dat het kwetsend is dat klopt, maar zeg het dan normaal. Ik vind het wel goed als mensen het aangeven dat iets kwetsend is, dan kun je er rekening mee houden, maar dat kan ook gewoon rustig worden gezegd. Om nog even terug te komen op je vraag, het beste wat je kunt zeggen is dat je niet weet wat te zeggen en dat je het heel erg vind voor hen. Meer hoeft ook niet, want je voorstellen hoe het voelt b.v. dat kun je niet, en "oplossingen" (zoals de hond, vakantie, of adoptie) hebben we ook geen behoefte aan We luisteren liever naar de oplossingen van de gyn.
@mamavanjuul: lief en supergoed van je dat je er toch zo mee bezig bent. Als je in je omgeving tegen dit soort discussies aanloopt is het vaak een moeilijk gesprek. Ik denk ook niet dat ik hier voor jou even de juiste woorden op kan typen. Maar ik denk vooral dat het beste is dat je open en eerlijk bent tegen elkaar, dus ook de MMM-meid in de discussie. Met een opmerking als 'jij hebt makkelijk praten' kom je allebei niet veel verder. De 1 heeft verdriet en de ander weet niet hoe ze diegene kan troosten...moeilijk zat. Misschien kun je proberen het gewoon te zeggen: wat k*t voor je, ik wou dat ik iets kon doen of zeggen om je wat beter te laten voelen, maar is dat is er niet... Zég gewoon dta je het ook niet weet. Ik heb zelf op een gegeven moment met mensen afspraken gemaakt: als alle meiden uit de vriendinnengroep tegelijk bij jou op kraamvisite gaan komen met misschien wel kids erbij, dan zal ik daar niet bij zijn, vind je het goed als ik op een ander moment even alleen kom? Of zelfs dat ik het een tijd uitstelde omdat ik het echt niet aankon, middenin of zelfs net na een (mislukte) IVF. Vriendinnen zouden dat voor elkaar moeten kunnen opbrengen. Tuurlijk doet het jou ook zeer als een vriendin zegt dat ze niet blij kan zijn voor jou, maar in de MMM moet je soms even egoïstisch zijn, alleen maar om de situatie aan te kunnen. Ik hoop wel dat diegene er bij je op terug gekomen is...
Wat mij betreft had je dat gewoon tegen mij kunnen zeggen tijdens onze mmm. Het geeft erkenning en dat heb ik vaak nodig. Weet je...jij praat er ten minste over. Ik ben mijn beste vriendin kwijt geraakt omdat er niet meer viel te praten. We spraken langs elkaar heen. Zij had het alleen nog maar over haar zwangerschapskwaaltjes, terwijl ik worstelde in de mmm. Ik besefte dat er niemand schuldig was, maar dat het me gewoon pijn deed dat zij na 1 x proberen zwanger raakte en dat wij al (toen) 3 jaar moesten wachten. Maar zij hoorde alleen dat ik pijn had omdat zij zwanger was. Ja, dat lijkt dan heel aanvallend, maar dat had ik niet gezegd! Er waren nuances en die verdwenen uit beeld. Wanneer dat gebeurt verlies je begrip voor elkaar en is het einde zoek... Het is heel moeilijk en soms vermoeiend om altijd maar je woorden op weegschaaltjes te moeten leggen. Dat besef ik me heel goed. Ook wij, mmmeiden, hebben vaak het gevoel onze woorden heel zorgvuldig te kiezen. Ook wij kunnen met onze opmerkingen uit onze pijn en verdiet mensen kwetsen wanneer wij dat niet zo bedoelen. Wat belangrijk is in mijn ogen is dat er gesproken blijft worden. Alleen dan krijg je duidelijk wat de verwachtingen naar elkaar toe zijn. Wat je voor een ander wel of juist niet kan doen. En waar begrip heerst, zal sneller vreugde voor een ander kunnen groeien... En ja, ik zie mezelf nog steeds als mmmeisje en heb geen idee of dat ooit zal veranderen....ook al ben je zo gelukkig zwanger te mogen worden en babygeluk te ervaren...het tekent je voor het leven...
Meiden ik ben heel blij voor de gene die niet in de mmm hoeven en gun jullie dit oprecht niet die hel die velen van ons door moeten maken. Tip : voor de meiden die in de mmm zitten, als je de vraag krijgt wanneer beginnen jullie met kids of hebben jullie al kids !! kun je dit zeggen is een moeilijk onderwerp. vaak houden ze dan op met vragen. Zo kregen wij de vraag dus ook een poosje geleden. Ze vroegen niks meer. Laten we elkaar respecteren voor wat we zijn meiden. TS@ je hoeft je niet te verdedigen het is idd niet makkelijk voor meiden zo als mmm meisjes .Maar ook niet voor jullie die er geen moeite voor hoeven te doen! te reageren op ons. Ik merk dat je mee levend bent en dat is een fijn iets meis. Hoop mijn gevoel zo duidelijk te hebben gemaakt. En niemand te hebben gekwetst.
Bedankt voor jullie reacties En iedereen reageert vanuit haar gevoel, ook geheel logisch! Ik besef me heel goed dat wij onze handjes mogen dicht knijpen dat het bij ons wel goed is gegaan. Dat is voor eerlijk gezegd ook de reden geweest om in het begin van deze zwangerschap mee te doen aan Moeders voor Moeders. Dat is het enige kleine beetje wat ik kan bijdragen aan het hele medische circuit.
Als je zelf iets nooit aan den lijve ondervonden hebt, dan is het ook moeilijk je een voorstelling te maken van iets. Dat geldt voor de MMM, maar ook voor andere zaken .... bijv. een ouder met een ongeneeslijke ziekte of een ouder verliezen, of een kind verliezen. Ik denk ook dat voor alles geldt, dat als je niet weet hoe te reageren, je dat dan ook moet precies zo moet zeggen. Ik snap Mamavanjuul ook wel ..... de opmerking van tussen je oren zitten, dat hoor je nou eenmaal vaak (helaas) genoeg om je heen en dat soort opmerkingen worden dan overgenomen. Ik waardeer het enorm dat je erop teruggekomen bent en zelf vraagt hoe je dan wel moet reageren. Dat is best lastig te zeggen, omdat iedereen anders is en iedereen anders met moeilijke situaties omgaat. Ik heb zelf ook eens gehad dat ik werd uitgenodigd voor een baby-shower en het al Spaans-benauwd kreeg bij de gedachte. Ik heb degene die mij had uitgenodigd toen ook uitgelegd hoe onze situatie was en die begreep dat toen ook. Ik ben uiteindelijk wel gegaan en dat werd ook gewaardeerd door degene die mij had uitgenodigd en toen later de vriendin kwam die zwanger was merkte je ook dat ze het erg waardeerde en ze vroeg ook later hoe ik me voelde. Ik heb het echt ontzettend moeilijk gehad die middag en weet ook niet of ik dat op dit moment weer snel zou doen, maar ik wilde het erg graag voor mijn vriendin. Het is ook afhankelijk van hoe de personen naar jou toe ermee omgaan natuurlijk. Als zij zich begripvol opstellen dan doe je dat ook andersom. Maar het is en blijft moeilijk ...... maar eerlijk en open zijn, dat is denk ik de sleutel. Je mag de moed opgeven, maar nooit de hoop verliezen!
Oh meiden wat een moeilijke discussie! En oh zo herkenbaar. wij hebben een MMM sticker op ons voorhoofd geplakt, want we hebben een drieling. De meest bizare vreemde mensen (zoals de telefoniste van de rabobank,voorbijganger in de park enz) vullen voor ons in dat wij met ivf zwanger zijn geworden. Dat is vaak ook de eerste vraag die ik krijg van onbekenden. Mensen bevatten totaal niet hoe schaamteloos en bizar zo'n vraag is. En het is niet eens waar, we hebben 'maar' clomid gebruikt. Ik heb 'geluk' dat mijn beste vriendin ook ik mmm zat, en dat we heel veel aan elkaar hadden, want naar de rest van de wereld toe moet je een hele dikke huid hebben. Gelukkig zijn we inmiddels beide gezegend met prachtige kindjes. Mijn vriendin is dus zwanger geworden tijdens de vakantie in de pauze tussen IUI en IVF behandelingen. Wij noemen het het kado van de natuur. Veel mensen associeren 'verminderd vruchtbaar' met 'onvruchtbaar' en dan is het nieuws van deze topic inderdaad raar.