goede voorbereiding op een zwangerschap?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Lotje84, 19 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Mijn man en ik willen over een paar maanden gaan proberen om zwanger te worden. Nu heb ik een aantal vragen:

Hoeveel tijd van tevoren kun je het beste starten met 'zwanger worden' capsules?
    (ik heb ze nu een week geslikt i.v.m. onzekerheid m.b.t. een zwangerschap, vandaag menstruatie, dus ik wil er eigenlijk mee stoppen, tenzij 3 maanden ter voorbereiding slikken goed is)

Is 400 ug foliumzuur per dag voldoende? (kv 'zwanger worden' tablet)

Is het nuttig om nu al te beginnen met temperaturen in de ochtend om meer inzicht in mijn cyclus te krijgen?
    (deze is vrij regelmatig 26-28 dagen, maar mijn eisprong is mogelijk vrij laat)

Zo ja, welke thermometer bevelen jullie aan?

Zijn er nog andere dingen waar ik/wij aan moeten denken?
    (behalve gezond eten, bewegen en zorgen dat we geen overgewicht hebben)

Hoe zit het met alcohol en spermakwaliteit? M.a.w. is het al schadelijk voor de kwaliteit als je een of twee wijntjes drinkt? Of geldt dit meer voor een grotere hoeveelheid?
    (We willen in juni nog op vakantie en zullen dan regelmatig 's avonds een wijntje/cocktail drinken)

Een aantal basic tips zou wel fijn zijn. Ik wil er in elk geval voor zorgen dat mijn lichaam in goede staat is voordat ik mogelijk zwanger ben. Maar het moet ook niet te gek worden. ;)

2. Annie23

Annie23 Actief lid

14 jan 2013
    137
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi Lotje,

Foliumzuur is wel voldoende als je 400ug slikt, als je verder gezond eet/leeft hoef je je vol te stoppen met vitamines.
    Als je niet zeker weet wanneer je eisprong is kan je alvast gaan temperaturen dan weet je straks als je er echt voor gaat wanneer het moment is om te klussen.
    Alcohol blijf ik gewoon drinken tot ik zeker weet dat ik zwanger ben. maar ik drink geen grote hoeveelheden. Af en toe een glaasje in het weekend.
    Als je er al zoveel rekening mee gaat houden met zwanger worden dan word je misschien gestrest door het er op letten waardoor het langer kan duren. dus gewoon genieten op vakantie.
    Gewoon doen wat goed voelt!

succes!

3. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Gewoon genieten op vakantie gaat zeker gebeuren! Het enige dat ik wil voorkomen is dat ik straks mogelijk zwanger ben en bijvoorbeeld geen foliumzuur of veel te weinig heb geslikt. Want dat vind ik wel het minste wat je kan doen. Ik slik nu ook dagelijks een vitaminepilletje, dus die is dan makkelijk vervangen.Maar van foliumzuur weet bijna iedereen wel dat dat aan te raden is, maar ik vraag me af of er zo nog wat minder bekende dingen zijn.En kan ik dan nu die tabletten gewoon blijven slikken? Of hoeft dat pas vanaf vlak voor het moment dat je besluit ervoor te gaan?

4. kimmiikim

kimmiikim Fanatiek lid

26 jan 2011
    1.609
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb ruim 2 jaar foliumzuur geslikt dus in princiepe kan dit geen kwaad! :)
    en enig inzicht krijgen in je cyclus met oog op ovulatie kun je idd prima gaan temperaturen. dan heb je enig idee hoe je cyclus in elkaar steekt! ik zou een temperatuur meter doen die snel de temperatuur geeft! tis namelijk erg vervelend als je smorgens ruim een minuut met de temperatuurmeter moet meten voor je een temperatuur heb!
    ik had die van het kruidvat gewoon! :) werkte prima!

alcohol, idd ook pas doen als je echt zwanger bent... zou k tenminste doen! tis maar net waar je je fijn bij voeld!
    succes!

5. Pearll

Pearll Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.302
    1
    0
    noord-holland
    Hoi Lotje,
    Wat goed dat je je zo goed voorbereid, inderdaad foliumzuur is een goede verhouding het is geloof ik 200% van de adh.
    verder zou je ook als je er echt voor gaat de etos zwanger worden vitamines kunnen slikken.
    maar wat ik jou vooral wil meegeven is om vooral te gaan genieten, niet te gaan timen en zeker nog niet te beginnen met temperaturen, dan komt er zo een ''moeten'' op te liggen.
    ik zou pas met dat soort dingen beginnen als het na 8 maanden nog niet is gelukt om zwanger te geraken.
    het is namelijk echt frustrerend als je tempt en ovulatie testen gebruikt en het dan niet lukt, dan ga je je zorgen maken etc en dat is niet fijn, want je mag toch eventueel pas na 1 jaar de mmm in.
    dus mijn advies, goed van de foliumzuur en de etos zwanger worden pillen maar wacht nog even een paar maanden met de ovulatietesten en temperaturen en vooral genieten!

6. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Ik zou nu ook nog niet gaan tempen. Je hebt een mooie cyclus zie ik. Ik zou gewoon lekker regelmatig klussen en het vooral leuk en spontaan houden.
    Hoe meer 'hulpmiddeltjes' er komen, hoe minder spontaan het zal worden. Je kunt na een paar maanden altijd nog beginnen met tempen.

Verder zou ik nu gewone foliumzuur gaan slikken (voor het geval dat), ipv die dure zwanger-worden-pillen. Pas wanneer jullie er voor het echie voor gaan, zou ik weer overstappen op de zwanger-worden pillen (als je er goede ervaringen mee hebt).
    Volgens mij wordt geadviseerd om een maand voor de mogelijke bevruchting te starten met foliumzuur.
    Als je het langere tijd slikt kan het geen kwaad, je weet immers niet wanneer je zwanger wordt.

En verder zou ik ook nog gewoon lekker genieten van een wijtje of een cocktailtje. Dat kan ook helemaal geen kwaad. Pas als je grotere hoeveelheden gaat drinken is het slecht voor je cyclus en/of spermakwaliteit.

7. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Als je geen zin hebt om te tempen, is dit ook he 'meten' van cervixslijm ook een goede graadmeter om te bepalen wanneer je ei eraan komt!

8. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Dankjulliewel meiden voor het fijne advies!

Ik denk dat ik dan nu het potje blijf doorslikken die ik toch al heb gekocht. Ik slik normaal ook een multivitaminetablet met extra ijzer, dus het is voor mij geen extra uitgave, alleen een verandering/vervanging. Wat dat betreft geef ik dus liever de voorkeur aan een tablet waar iets meer in zit dan enkel foliumzuur. Ik zal bij mijn volgende aankoop eens de ingredienten naast elkaar bekijken, wellicht handig.

Wat betreft het temperaturen. Ik begrijp wel dat jullie zeggen dat het wel spontaan moet blijven. Daar ben ik ook niet zo bang voor. We vrijen met aardige regelmaat. Zeker op vakantie gaat de frequentie wel omhoog naar dagelijks.
    Tijdens mijn afgelopen cyclus heb ik ovu-sticks gebruikt om te kijken of ik uberhaupt wel ovuleer. Dat bleek zo te zijn, maar best laat (dag 19 of 20 ofzo). Dus ik ben eigenlijk alleen nieuwsgierig naar wat mijn eigen lijf eigenlijk doet (ook gelijk de reden van het stoppen met pilgebruik een half jaar geleden). Stel er komt nu uit dat ik elke cyclus vrij laat ovuleer is dat alleen maar handig om te weten. En temperaturen lijkt me dan een goedkopere optie dan elke maand met ovu-sticks in de weer te gaan.
    Mijn idee is om 2 a 3 cycli te temperaturen om te kijken of er een lijn in te ontdekken is. En als we dan zover zijn om ervoor te gaan niet meer te temperaturen. Dat is ook niet nodig denk ik als je regelmatig vrijt? (bovendien hou ik van grafieken, onderzoekjes, etc. :D)
    Bijkomende reden om te temperaturen: na de eisprong kunnen we dan zonder condoom vrijen.

9. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Bedankt! Handig om te weten!
    Dat plakkerige en creme-achtige herken ik wel, maar als elastiek??
    Ik kan me niet voorstellen dat ik er fibers van zou kunnen maken. Is dat echt?

10. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Geen idee, heb het nooit zo plastisch uitgetest haha!

Hier trouwens hetzelfde als jij: in een cyclus van 30 dagen, had ik mijn eisprong altijd pas op dag 22 of 23 of zo.

Dat houdt in dat je een korte luteale fase hebt (tijd tussen eisprong en innesteling) maar zelf was ik dit keer al in ronde 2 (eigenlijk 1) al zwanger dus dat hoeft op zich geen probleem te zijn!

Deel Deze Pagina