ww kinderopvang wil beschikbaar zijn voor werk

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Ons Kleintje, 7 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

help ik weet het niet meer!
    ivm incidenten op het werk zit ik nu ziek thuis. de bedoeling is dat ik een contract beindiging ga ondertekenen (contract loopt toch al in april af)
    zodat ik nog wel recht heb op ww.
    nu probeer ik kinderopvang te regelen en ik zie dat ik maar 150 euro per maand van de belasting krijg ivm toeslagpartner. dat zou betekenen dat wanneer ik beschikbaar wil zijn voor werk dat ik 600 tot 900 euro per maand aan kinderopvang betaal.
    op twee door de weekse dagen passen mijn vriend en mijn moeder op.
    maar ja ik moet toch op zoek naar een baan en dat lukt al helemaal niet meer nu ik zwanger ben je het ziet..
    en juist nu een goede kinderopvang gaat uitbreiden en dus plek heeft voor als het kindje in april geboren wordt. dan hebben ze rond de zomervakantie weer plaats.
    heeft iemand advies? ik kan wel janken !

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Waarom tekenen voor contractbeëindiging? Willen ze dat je voor april al weggaat? Lijkt me niet, of je moet er zelf ook mee akkoord zijn ivm onwerkbare situatie etc. Maar wees echt heel voorzichtig met dit soort beëindigingsclausules. Alleen wanneer er bijv in staat dat je ivm reorganisatie oid weg zou moeten (dus buiten jouw schuld) dan behoud je het recht op WW.
    Maar als je zelf willens en wetens een dergelijk contract tekent waarin feitelijk staat dat je akkoord gaat met een andere reden van ontslag, dan loop je het risico dat je WW misloopt, ivm "verwijtbaar" werkloos zijn.

Laat je ajb goed voorlichten door een vakbond of het juridisch loket of je rechtsbijstand verzekering.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.428
    36.306
    113
    Ten eerste wil ik zeggen: niet tekenen. Op het moment dat jij tekent heb je volgens mij juist geen recht meer op ww! Als je contract gewoon afloopt wel.

Je zoekt dus een kdv voor 3 dagen in de week? Volgens mij kan dit nooit 600-900 euro gaan kosten. Wij betalen voor 3 dagen in de week 800 euro, maar krijgen daarvan bijna 700 terug. Wij werken ook allebei.

En als laatste: er zijn genoeg bedrijven die het niet erg vinden om een zwangere vrouw aan te nemen of anders na de bevalling tijdens je verlof. Ik ben zelf ook aangenomen tijdens mijn bevallingsverlof.

4. Ons Kleintje

ik zie ineens dat ik bij kinderopvang 30 uur per week ipv per maand heb ingevuld pffffffffff
    bedankt!

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Maar dan alsnog: als je geen werk hebt, heb je toch geen recht op teruggave van de belastingdienst? Dus zolang jij dan geen werk hebt, zul je toch inderdaad a 700 euro per maand moeten betalen (bruto dus)?

6. Merijn

Merijn Niet meer actief

Oh ik zie nu dat je geen 3 dagen per week nodig hebt. Dan zal het wel wat minder zijn.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.428
    36.306
    113
    @merleq: volgens mij heb je sowieso recht op kinderopvangtoeslag voor het gehele kalenderjaar dat je hebt gewerkt. Dus als je in maart ontslagen wordt heb je nog wel tot en met december van dat jaar recht erop.

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ah oke, dat wist ik niet! Wel een goede regeling met het oog op nieuw werk zoeken.

9. Ons Kleintje

nou het zit zo
    ik werkte voor 30-50 uur per week
    maar ivm incidenten op mijn werk ben ik nu ziek thuis
    in april loopt mijn contract af en ik weet dat het niet verlengd wordt.
    ik ben 19 april uitgerekend dus zal ik rond begin maart met verlof gaan.
    als je een contractbeeindiging doet met wederzijdse toestemming op een bepaalde manier dan heb je wel recht op ww, ik laat dit door het cwi eerst checken voor ik ga tekenen.
    anders zou ik bijvoorbeeld nog wel moeten werken maar dan als nog gaat dan mn ww op omdat ik dan bijvoorbeeld maar 10 uur per week zou kunnen werken op een groep met kleinere kinderen en waar minder agressie is
    en dan zou ik aanvullende ww aan moeten vragen. ik ben 27 dus ik heb recht op 9 maanden ww in totaal.
    ik wil graag wel weer werken, maar het lukt niet om een nieuwe baan te vinden. ik heb rond de 50 sollicitaties verstuurd sinds de incidenten op mijn werk (onder andere ben ik in mijn buik geschopt en durfde ik niet meer naar mn werk)en ik ben ongeveer 10 keer op sollicitatiegesprek gegaan maar ja, je kon al vroeg zien wat ik zwanger ben en ik heb het ook verteld aan het eind van het gesprek dat ik zwanger ben. dit vond ik wel zo eerlijk, tenslotte kun je door te liegen alsnog in je proeftijd worden ontslagen leek me.
    maar nu
    ik zit een beetje in over kinderopvangtoeslag
    we willen de baby alvast aanmelden voor 33 uur per week bij het kinderdagverblijf voor na mijn verlof zodat ik 5 dagen (ma tm vrij) beschikbaar ben voor werk. dan past mijn moeder een dag op en mijn man blijft een dag vrij thuis.
    maar nu blijkt dat wanneer ik geen werk heb ik geen kinderopvangtoeslag krijg en dat zou betekenen dat we die 900 euro per maand voor de kinderopvang helemaal zelf moeten betalen.
    Als je een opleiding of een reitergratietraject doet via de ww krijg je dan wel weer kinderopvangtoeslag, maar zoals het nu lijkt krijg ik gewoon alleen ww straks.
    maar ja als ik me niet inschrijf dan ben ik dus niet beschikbaar voor werk straks. en er is nu even geen wachtlijst ivm uitbreiding en het is een goeie en dichtbij huis.

als we wel kinderopvang toeslag krijgen dan betalen we 200-300 euro per maand dus dat is wel te doen.

nou ja ik hoop dat ik zo wat duidelijker ben.

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    Dan stem je in principe al toe.

Ik zou het niet doen. Als je namelijk niks tekent heb je sowieso recht op ww.

Waarom zou je dan ook nog eens tekenen?

Is hier niet iemand op de site die het voor je kan checken?

11. sannie306

sannie306 Actief lid

26 jul 2008
    316
    0
    16
    Vrouw
    Rotterdam
    ik zou toch proberen om informatie in te winnen bij bijv het juridisch loket of rechtsbijstand ofzo...

ik heb t bij mn 1e zwangerschap ook gehad (al wel weer dik 7 jaar geleden, dus mss zijn er ondertussen dingen veranderd in de wetgeving)

waar ik toendertijd werkte was ook een onwerkbare situatie onstaan, waardoor ze ook dik een maand eerder mijn contract per direct wilden beeindigen, ik ben daar toen mondeling mee accoord gegaan, en zelfs daardoor had ik pas recht op ww vanaf de dag dat mijn conctract eigenlijk zou stoppen.

Heb daardoor dus zeker een maand geen inkomen gehad. Omdat ik zelf accoord ben gegaan met voortijdige beeindiging.

wel krijg je je verlofperiode doorbetaald via het uwv wanneer je geen baan hebt, dat geeft je iig wel wat ruimte om na je bevalling weer opnieuw te solliciteren.

en aanmelden bij kinderdagverblijf lijkt me ook niet zo'n groot probleem, je gaat pas betalen wanneer je kindje daadwerkelijk geplaatst is ( pas na je verlofperiode lijkt mij)

en mss kan je afspreken met het kinderdagverblijf dat ze contact met je opnemen wanneer zij een plekje voor je hebben en dan in overleg met hen beslissen of je van dat plekje gebruik gaat maken of dat het plekje naar de volgende op de wachtlijst gaat, wanneer je op dat moment nog geen baan zou hebben. op die manier blijf jij wel op de wachtlijst staan, maar heb je geen kosten voor de opvang.

op het moment dat je wel ergens wordt aangenomen kan je in overleg met je nieuwe werkgever kijken wanneer je start met je nieuwe baan, als je bijv. weet dat er 3 weken later een plekje voor je is bij de opvang, begin je met je nieuwe baan op dat moment.

denk niet dat een nieuwe werkgever daar een probleem van zal maken, want als je van de ene baan naar de andere overstapt heb je ook vaak te maken met een opzegtermijn en kan je ook pas na een paar weken daadwerkelijk aan de slag bij een nieuwe werkgever.

denk dat ik het op deze manier aan zou pakken. Hoop dat je hier wat aan hebt . Veel succes iig

12. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ons Kleintje heeft gelijk hoor... Ontslag met wederzijds goedvinden heet dit. Vroeger was het advies inderdaad om nooit iets te tekenen omdat je je recht op WW zou verspelen. Tegenwoordig zijn die regelingen een stuk soepeler.

Ben je niet verwijtbaar werkloos en heeft je werkgever het initiatief genomen om het dienstverband met wederzijds goedvinden te beëindigen? Als je daarmee akkoord gaat, dan heeft dat geen nadelige gevolgen voor je eventuele WW-uitkering. Je hoeft dus ook niet te protesteren tegen het ontslag om een WW-uitkering te krijgen.

Ik hoor heel vaak dat mensen zeggen: teken niets, maar het ligt dus wel iets genuanceerder. Zoals je zegt Ons Kleintje, is het inderdaad verstandig de beëindigingsovereenkomst eerst een keer door het CWI te laten bekijken voordat je tekent. Dat ben je er in ieder geval zeker van dat alles goed is.

Heel veel succes!

Groetjes,
    Josien

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Jij kunt je bij het KDV nu gewoon opgeven voor een fulltime week en dan t.z.t. besluiten van hoeveel je gebruik gaat maken. Je bent namelijk niet verplicht om het aantal uren af te nemen waarvoor je je hebt opgegeven!
    Dan zit je dus niet mer opvanguren die je niet terugkrijgt van belasting als je toch niet werkt. Probleem is dus niet zo groot als je denkt, :)
    Kan even ietwat lastig zijn als je straks na je verlof eerst nog even geen werk hebt en later wel en de opvang omhoog moet, maar als je eenmaal binnen bent, krijg je toch voorrang op ouders die nog op de wachtlijst staan en als je het vooraf bespreekt op het KDV hebben zij misschien ook nog wel creatieve oplossingen!

Succes!

Deel Deze Pagina