Toekomst kinderen huizenmarkt

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Nefkens81, 22 aug 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.827
    4.200
    113
    Klopt of wanneer straks de rente vaste termijnen aflopen van al die mensen die een top hypotheek hebben gesloten tegen een hele lage rente

Saartje33 vindt dit leuk.
  2. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.049
    16.562
    113
    Dat hoeft helemaal niet zo te zijn, wij hebben nog 5 jaar een rente van 1,89% als de rente over 5 jaar op 6% staat betalen wij minder als wat wij nu betalen. Wat natuurlijk logisch is, want je betaald maandelijks je hypotheek stukje bij beetje af.

3. Nefkens81

Nefkens81 Actief lid

15 aug 2024
    380
    338
    63
    Vrouw
    Die rente is door veel mensen minstens 20 a 30 jaar vastgezet (zou ik ook gedaan hebben). Die problemen zijn dus zeker niet snel te verwachten.

4. Nefkens81

Nefkens81 Actief lid

15 aug 2024
    380
    338
    63
    Vrouw
    Bedankt voor alle input, weinig mensen met ervaring zo te lezen. Wij gaan ons er de komende maanden verder in verdiepen. Er valt nog veel te onderzoeken, zoals bv de zelfbewoningsplicht.

Waar we zeker over uit zijn is dat de woning echt naar onze wens moet zijn, zodat wij er op onze oude dag gelijkvloers kunnen wonen en dat er 2 slaapkamers moeten zijn. Hier in de omgeving gaan ook broers en zussen op deze wijze samen het huis uit.

5. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.827
    4.200
    113
    Kijk vooral ook goed naar de fiscale gevolgen

Shay25 en Nefkens81 vinden dit leuk.
  6. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.673
    8.417
    113
    Vrouw
    Ik vind het kopen zelf niet bepalend. Dat wordt vooral bepaald door de voorwaarden en regels. Het betekend namelijk ook dat een kind met 18 al verder uit het zicht kan dan de kinderen van ouders die dit niet kunnen doen. En ik denk dat er veel voor te zeggen valt als overbrugging naar een eigen stekkie. 10 a 15 jaar onbewoond hoeft ook niet het geval te zijn aangezien jullie oudste uit 2010 komt. Als wij de kans hadden zou ik er ook voor gegaan zijn. Als het dichtbij is kan ik wel een x aantal dingen verzinnen die ik met zo'n ruimte zou doen in die 4 jaren.

Wbt naar jullie wens zou ik vooral kijken naar het gebouw en de omgeving. Moderne dingen zijn al snel gedateerd. Tegen de tijd dat jullie over gaan op een oude dag heb je misschien wel weer een nieuwe badkamer/keuken nodig. Uitgaande van gemiddelde leeftijden.

Nefkens81 vindt dit leuk.
  7. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.289
    17.351
    113
    Dit bestaat nog, in elk geval in een aantal regio’s. Mijn schoonzusje heeft er eerder dit jaar nog gebruik van gemaakt.

Ik was zelf ook erg dankbaar voor deze mogelijkheid.
    Maakte voor mijn man en ik in 2015 het verschil tussen wel of niet ons eerste huis kunnen kopen.

Ysabella vindt dit leuk.
  8. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.027
    6.771
    113
    zuid-holland zuid
    Ik heb het overwogen toen ik mijn ouderlijk huis erfde: in de verhuur doen en later voor mijn kinderen houden.
    Ik heb er uiteindelijk vanaf gezien omdat het te emotioneel voor me was, en het huis niet in goede staat. Ik zou dan tot in lengte van dagen daar bezig zijn met (laten) klussen. En ik betwijfel ook erg of mijn kinderen daar ooit willen gaan wonen… en ik heb 2 kinderen en maar 1 huis om te verdelen !

Ik begreep wel dat er allemaal bureautjes zijn die de rompslomp van de verhuur voor je over kunnen nemen, dat je nooit een verhuurder hoeft te spreken zelf, dat leek me wel aantrekkelijk. Ik zou niet graag gebeld willen worden op gekke tijden over lekkende kranen enzo.

9. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

17 jan 2020
    4.013
    3.861
    113
    als het kan, zou ik het zeker doen. Ik denk ook niet dat je kinderen daardoor waarde van geld niet leren kennen of financieel niks kunnen. Dat kan prima naast elkaar bestaan.

En met een kind uit 2010, dan zit je over een jaar of 4 al dat ze een huis/kamer gaan zoeken, dus lijkt me een goed plan om uit te zoeken.

Maar ga je dan 2 appartementen/huizen kopen? voor beidde eentje? Of je koopt er 1 en 1 van je kinderen heeft pech?

Wij kunnen niet zomaar een extra huis kopen, en zeker geen 4. Als ik het doe voor de kinderen, wil ik het wel eerlijk doen. Dus voor allemaal wel of voor allemaal niet.

10. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.007
    4.015
    113
    Het lijkt me vooral lastig voorspellen waar je kids zich willen settelen. Voor het zelfde gaan ze studeren in een compleet ander deel van het land, wat doe je dan met je extra huis/appartement..... straks voelen de kids zich ook nog verplicht om daar dan te gaan wonen terwijl ze dat liever niet zouden willen.

Ik heb nu zoiets van over 5-10 jaar kan alles er wel weer heel anders voorstaan, dus we gaan niet nu al maatregelen nemen (behalve sparen).

Felice vindt dit leuk.
  11. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.170
    2.283
    113
    Wij hebben dit.... iets andere situatie, maar wij hebben op dit moment een huis dat we verhuren. Het idee was om dit aan te houden en t.z.t. te verhuren of beschikbaar te stellen aan onze kinderen als ze het huis uit willen. Maar de verhuur-regels zijn inmiddels zo ontzettend ongunstig, dat we het toch gaan verkopen, op het moment dat onze huidige huurder eruit moet.

Je mag geen tijdelijke contracten meer afsluiten, dus als je dan een huurder hebt, kun je die er eigenlijk nooit meer uit krijgen. Onze kinderen zijn nu nog te jong om daar op zichzelf te gaan wonen en de oudste heeft al aangegeven dat hij liever niet in dat dorp wil gaan wonen later.
    De huur is begrensd door allerlei puntenregels. Je wordt op de gekste momenten gebeld dat er iets kapot is en dan moet je onmiddellijk actie ondernemen. Al een paar keer in mijn vakantie op zoek geweest naar een loodgieter of elektricien om iets te regelen voor dat huis. De belasting die je over zo'n woning betaalt is enorm gestegen en straks moet je ook nog belasting gaan betalen over de waardestijging, zelfs als je het huis niet verkoopt, dus als je alleen maar papieren 'winst' hebt. Op dit moment levert het huis net genoeg huur op om de belasting en de overige vaste lasten erover te kunnen betalen, maar als er iets aan onderhoud gedaan moet worden, dan moeten we al ons eigen spaargeld bijleggen, dus rijk worden we er ook niet van.

Wij gaan het daarom toch verkopen en het geld dusdanig investeren dat het wel daadwerkelijk iets oplevert en minder kopzorgen met zich meebrengt. De opbrengst kunnen we dan eventueel gebruiken om alsnog de kinderen een steuntje in de rug te geven op de woningmarkt t.z.t.

cowgirl80 en Nefkens81 vinden dit leuk.
  12. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.035
    293
    83
    Vrouw
    Wij hebben het hier laatst ook soort van over gehad, maar dan meer in de zin van de te verwachten erfenis van onze ouders die eens gaat komen. Wij hebben dit geld niet nodig en wellicht kunnen we hierop voorsorteren dat de erfenis naar onze kinderen gaat en niet naar ons.
    Beide ouders hebben een eigen woning die zo goed als hypotheek vrij is. Verder nog totaal niet naar gekeken wat kan, mag, meest gunstig is etc. Maar hier gaan we de komende tijd met onze ouders, evt notaris etc naar kijken.
    En misschien is het wel het voordeligste dat de erfenis wel naar ons gaat ofzo, maar misschien kan het ook naar onze kinderen als een startkapitaal voor wellicht een koopwoning. Zomaar een gedachtegang die laatst naar boven kwam waar wij ons verder in gaan verdiepen. Wellicht ook een idee voor anderen hier?

OT: een huis kopen voor onze kinderen gaat ons niet lukken en daarnaast is het maar de vraag of ze hier in de buurt gaan studeren/ willen blijven wonen. Met een mogelijk startkapitaal helpen, wellicht dmv een erfenis, is dan misschien een optie en houden ze zelf de keus waar ze t.z.t. gaan wonen.

13. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.007
    4.015
    113
    Ik weet niet hoe oud je ouders zijn, maar dat kan toch nog jaaaren duren? Helemaal omdat je moet "wachten" tot ze beide overleden zijn. Mochten ze eerder uit hun huidige woning gaan en overgaan naar een seniorenwoning oid, dan wordt het een schenking en heb je volgens mij allemaal belasting technische voorwaarden en nadelen.

14. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.035
    293
    83
    Vrouw
    Dat kan zeker nog even, hopelijk, duren. Het was voor ons een gedachte die ineens opkwam, wat wellicht mogelijkheden biedt. Mijn ouders zijn eind 70, begin 80, en mijn kinderen 11 en 9. Theoretisch gezien kunnen mijn ouders nog jaren mee en zijn mijn kinderen ook nog lang niet zover dat ze een huis gaan kopen. Maar de realiteit kan ook zo zijn dat mijn ouders er ineens niet meer zijn. Ze zijn niet piepjong meer. En wellicht zijn er wel mogelijkheden in de vorm van een schenking bij leven, of evt via de erfenis. Dit moet allemaal nog uitgezocht en bekeken worden.
    Het is een gedachte die opkwam aangezien wij in de basis dat toekomstige geld/ erfenis, an sich niet nodig hebben, en opa en oma onze kinderen, hun kleinkinderen wellicht een mooie start op de woningmarkt kunnen geven.

Deel Deze Pagina