Toekomstige PCOS mama"s (PCO topic deel2)

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Bbibi, 2 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Parelbloesem

Parelbloesem Niet meer actief

4-6 en 7-9 train 2 groepen en dit doe ik eigenlijk dat ze een beetje hun mannetje kunnen staan, is wel leuk vooral die hele kleintjes... Is nog meer dansen, maar wel grappig...

Haha ik hoop voor een heel goed doel... De voorbeelden gaat een kindje uit de 7-9 groep doen, zij is 9 en zusje zit in de groep voor de kleintjes... Gezegd dat ik spiertje in mijn lies heb verrekt en daarom niet zelf kan voor doen, maar ze vind dat leuk ;)

2. paniekertje

paniekertje Fanatiek lid

5 dec 2011
    1.089
    60
    48
    Hej meiden, controle was goed hoor! Hebben het hartje gehoord, maar de beeb zwom steeds weg, gyn moest er wel een beetje om lachen. Ben ook nog maar 1 kilo aangekomen, dus wel een beetje trots :). Over 3 weken 20-weken echo, super zin in!

Parelbloesem ook super goed nieuws, ben blij voor je meid!

Voor de andere meiden, mijn duimpjes draaien voor jullie!

3. djoon

djoon Niet meer actief

Oehh wat mooi paniekiertje:) spannend. Zijn veel jonge meiden met pcos:(

4. Parelbloesem

Paniekertje, echt zo super, ben zo blij voor je...

Djoon, ja dat viel mij ook al op...

5. mamootje

mamootje Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.718
    0
    36
    Parel: bedankt voor het lijstje aanmaken en mij toevoegen. Zo kan ik het allemaal wat bijhouden :)
    Leuk dat je lesgeeft aan die kleintjes!
    Is dat ook je werk of doe je er nog ander werk naast?

Paniekertje: fijn dat de controle goed was!

Djoon: inderdaad veel jonge meiden

Ik had gisteren mijn intake bij de gyn in het nieuwe ziekenhuis, na verhuizing. Was een heel goed geprek. Alles doorgenomen uit het vorige ziekenhuis, want hij had mijn dossier nog niet.
    Superrrr toevallig was ik afgelopen maandag zelf ongi geworden en zat ik gisteren dus op dag 3! Ik mocht meteen mijn clomid op gaan halen bij de apotheek. Dus ik heb net de 2e pil op.
    Ben heel benieuwd! Had dit totaal niet verwacht, zo snel en zo meewerkend! Maar omdat ik al bekend ben met alles etc doen ze geen nieuwe onderzoeken, god zij dank!
    Hij begon alleen over mijn gewicht. Ik zit net op het randje en een paar kilo's lichter is beter....ja da weet ik :(
    Hebben jullie daar ook last van?

6. marytje

marytje Bekend lid

29 jan 2013
    946
    0
    0
    Wetenschap
    NULL
    Nou vooruit, mijn leeftijd dan ook maar in het lijstje.. Ouch, that hurts! :cool:. Zahra, wat solidair van je, hihi. Maar wat ziet mijn oog, Nadine volgt me op de voet ;).. Anyway, leuk dat iedereen alles ingevuld heeft. Nu bijhouden!

@Nadine, jeetje spannend meid, ik hoop het voor je, maar ja, helaas kan het alles zijn. Dat gekke lijf van ons!! Hoe is het nu met je?

Ik heb ook nog steeds zere tepels en helaas erg last van buikpijn/rugpijn (als ik er op duw heel erg, hopelijk alles okay :().
    Ik ga stiekem a.s. zondag 12 mei, op cd 28, al testen, maar het is waarschijnlijker dat mijn nod ergens tussen 14-24 mei ligt.

Merel, hoe was je eerste echo??

Paniekertje, fijn dat alles goed was. Lijkt me zo magisch om iets in je te zien zwemmen!! Can't wait!!

Fijn Parel, dat je eitjes goed en gedrieën gesprongen zijn!!! Nu 10 daagjes wachten!! Misschien krijg je straks een drieling :$:D

Mamootje, wat chill dat je meteen kunt beginnen met de clomid!! En dat het ook zo fantastisch mooi uitkwam met je cyclus!!! Wauw, wat een geluk. Succes meid, hoop dat je geen last krijgt van bijwerkingen.

Nee, hier gelukkig geen last van kilo's te zwaar (BMI 22,5), hoewel ik wel op mijn zwaarst ooit ben. Ben aan het proberen wat meer te sporten en gezonder te eten; kan de PCOS alleen maar ten goede komen.

Fijn hemelvaartweekend allemaal!! Wie gaat er nog wat leuks doen?

7. Maria87

Maria87 Niet meer actief

@ Marytje: 29 is toch heel mooi, lekker nog even twintiger ;) en er zijn nog altijd meer mensen op de wereld die ouder dan jou zijn, dus je hoort nog bij de jongeren ;) hahaha, lekker relativeren :cool:

@ paniekertje, wat fijn dat de echo goed is gegaan! Het lijkt me zooooo bijzonder!! :)

@ mamootje: hoe gaat het nu met de clomid? Merk je er iets van? Ontzettend fijn dat het zo goed uitkwam met je cyclus!
    Hier geen last van overgewicht, weeg 60 kg. Ben wel 14 kg zwaarder geweest vorig jaar, toen was ik wel te zwaar, maar geen obesitas of zo... Goed dat je probeert wat gezonder te eten en meer te bewegen; alle beetjes helpen natuurlijk :)

8. Parelbloesem

Mamootje, mijn eigen gyn niet omdat mijn gewicht duidelijk door de PCOS komt... Maar de andere gyn's wel, van de week nog een aanvaring gehad hierover...
    Ik werk op dit moment in de zorg, nog tot 1 Juli en daarna ga ik voor het bedrijf van mijn man werken... Doe het trainen erbij ;)

Marytje, jonge bloem ;)

9. Parelbloesem

NOD
    18 mei Parelbloesem
    , 25 jaar, 26e maand, ronde 15, 1e kindje
    ??? Tempusfugit, 11e maand, ronde 5, 1e kindje
    14-24 mei Marytje 29 jaar, 11e maand, ronde 8 (1e ronde clomid), 1e kindje
    ??? Maria87, 25 jaar, 7e maand, ronde 3, 1e kindje
    ??? Elvira89 24 jaar, 16e maand,1e kindje
    ??? Djoon 23 jaar, 11e maand, ronde 6, 1e kindje
    20 mei NadineW 28 jaar, ronde 3 Clomid, 5e maand, 1e kindje
    ??? Zahra2 30 jaar, ronde 6, 2e kindje
    ??? Mamootje 23 jaar, ? maand, ronde ?, 2e kindje

Behandelingen
    Parelbloesem Menopur en Pregnyl spuiten met opvolging via FM
    TempusFugit Clomid 100, Pregnyl bij genoeg follikelgroei
    Marytje Clomid 50mg zonder opvolging via FM
    Elvira89 Laatste keer clomid 150 mg daarna injecties.
    Djoon Start binnenkort met clomid 50mg
    NadineW Clomid 100 mg
    Mamootje Clomid 50 mg

Afspraken
    Parelbloesem Woensdag 8 mei om te kijken of er geen overstimulatie is
    Maria87 vrijdag 10 mei telefonisch consult over boedonderzoek; donderdag 6 juni intake bij fertiliteitsarts om behandeling PCOS te bespreken
    Marytje maandag 3 juni om te zien of er een (of 2) ovulatie heeft plaatsgevonden
    Paniekertje 8 mei controle gyn, 29 mei 20-weken echo.
    Elvira89, Laatste x Clomid, daarna injecties. Deze maand instructies en intake en een zaadtest.
    Niero 15 mei 2e echo met 9w1d
    Merel123 7 mei 1e echo met 8w4d
    Djoon 31 mei intake gyn

Zwanger
    Paniekertje Uitgerekend op 13-10-2013 - Verrassing!
    Merel123 Uitgerekend op 13-12-2013
    Niero Uitgerekend op 17-12-2013

10. djoon

djoon Niet meer actief

Hier ook geen overgewicht. Gewoon teveel eitjes zo zei de gyn het:(
    Ik vind soms moeilijk dat ik het heb zovan ja maar waarom dan? Haha hebben jullie dat ook? En pcos is toch niet erfelijk ofzo?
    Mijn moeder werd hop zo zwanger.

11. Maria87

Maria87 Niet meer actief

ik herken het heel erg, djoon: vind het heel onbevredigend dat er geen duidelijke verklaring is waarom ik pcos heb. En inderdaad neem ik aan niet erfelijk, want mijn moeder werd ook ontzettend snel zwanger...

12. butterfly89

butterfly89 Bekend lid

24 nov 2012
    630
    1
    0
    Leidster in kinderopvang
    Hai,
    Ik heb ook PCOS en zou 't wel fijn vinden om mee te schrijven.. Zou 't fijn vinden met anderen ervaringen te kunnen delen. :)
    Ik ben 24 jaar en wil alleen moeder worden. Ik heb 4 maanden zelfinseminatie gedaan van een bekende donor, niet zwanger geworden. Nu de intake gehad bij een kliniek en ga in juli ongeveer starten met IVF.
    Ben heel bang dat 't nooit gaat lukken, maar ik doe m'n best om hoop te blijven houden :)

13. mamootje

mamootje Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.718
    0
    36
    Djoon: het is niet erfelijk, althans het is nooit bewezen zeiden mijn gyn's. Maar het komt wel vaak voor zeiden ze.
    Mijn moeder heeft/had het ook.
    1e met clomid, 2e zelf, 3e met clomid

Parelbloesem: ooh spannend voor het bedrijf van je man gaan werken! leuk!
    En fijn dat je dat kan combineren met het lesgeven en sporten

14. mamootje

mamootje Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.718
    0
    36
    Marytje: bedankt voor je reactie.
    Spannend, morgen testen?!

Maria: nou eerlijk gezegd merk ik niks van de clomid, en dat maakt me erg onzeker moet ik zeggen...
    Ik heb ook niet erg overgewicht ofzo, ik ben ook 1.80 dus daar hoort ook wel een andere verhouding bij natuurlijk.
    Alleen voor de zwangerschap van mijn dochter was ik 5 kilo afgevallen om het traject te starten en dat had een geweldig resultaat met in 1 ronde met clomid zwanger worden.
    Nu ben ik 7 kilo zwaarder dan dat start gewicht en dat maakt me onzeker en met de gedachte: het zal wel niet zo hard lopen, aangezien mijn lichaam wellicht niet in de goede startpositie is :(
    Achjah ik kan me ook beter voorbereiden op niet weer zo'n succes zei de gyn. De kans was toen ook erg klein.

Butterfly: welkom! ik ben zelf ook net nieuw in dit topic, dus ik probeer alles een beetje te volgen.
    Wat dapper dat je op zo'n jonge leeftijd ervoor kiest om alleenstaande moeder te willen worden.
    Lijkt me heftig het traject waar je in zit!

15. djoon

djoon Niet meer actief

@maria, mamootje, ja ik vind het idd erg onbegrijpelijk. Maja het is eenmaal zo en gelukkig kun je er tegenwoordig heel veel aan doen! Alleen het idee dat ik nu al een kindje/zwanger had kunnen zijn doet soms beetje pijn.
    Mja ik ga volgende week op vakantie en dan het clomid traject in:)

16. marytje

marytje Bekend lid

29 jan 2013
    946
    0
    0
    Wetenschap
    NULL
    Ja, eerlijk is het leven niet :(. Wie wat krijgt is grotendeels kansberekening. 1 op de 3 mensen krijgt kanker, 20% lijdt eens in zijn/haar leven aan een depressie, en 10% van de meiden heeft PCOS. Dat is echt een aanzienlijk percentage.

Erfelijke factoren spelen zeker een rol bij PCOS, alleen zijn er nog geen duidelijke genen geidentificeerd. Dat het erfelijk is wil niet zeggen dat je moeder het ook moet hebben (gehad), maar dat -als je over de hele bevolking kijkt- PCOS vaker voorkomt binnen families dan tussen families. Naast de erfelijke factor lijkt de oorzaak te liggen in verstoorde hormoonspiegels, overgewicht, en verstoorde suikerspiegels. Helaas is het niet duidelijk wat er eerst is; het houdt elkaar allemaal in stand en maakt elkaar allemaal erger. Een vicieuze cirkel. De grote hoeveelheid rijpende follikels geven zelf ook weer (mannelijke) hormonen af, wat ook weer invloed heeft op bloedsuiker, gewicht en hormonen die door de hersenen worden afgegeven. Ook zijn er rollen gevonden voor stress en dopamine.

Hier staat wel goede informatie: Meer eiblaasjes maar minder vruchtbaar.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat het niet pijnlijk is en betekent niet dat je niet boos of verdrietig mag zijn. Het sucks dat wij bij die 10% horen :x.

Weet je wat ik btw erg schokkend vond om te lezen? Dat meiden met PCOS dubbel zoveel kans hebben op een miskraam! Pfff.. iets hoger wist ik wel, maar dubbel? Dit komt neer op 30% in plaats van 15%. 1 freakin derde! Even bijkomen....
    (voor geinteresseerden, zie hier wetenschappelijk paper over PCOS: Polycystic Ovary Syndrome (PCOS): Arguably the Most Common Endocrinopathy Is Associated with Significant Morbidity in Women)

@Butterfly: Welkom!!! Wat een stoere beslissing. Natuurlijk gaat het lukken.

Tnx Maria & Parel voor de lieve woorden haha, ik voel me meteen een stuk jonger :D

@Maria, hoe was je telefonische consult??

Ja, ik ga morgen (cd 28) testen!!! En woensdag (cd 31) weer. Nog steeds buikpijn, rugpijn, en tepels burning like hell.. dus spannend!! Donderdagochtend vertrek ik voor 11 dagen naar de VS. Ik mag wel een extra toilettas aanschaffen; ik moet zwangerschapstesten, tampons EN een dosis clomid meenemen haha. Als mijn menstruatie pas na cd 35 komt dan mag ik trouwens meteen starten met clomid 100 mg!! FIJN!

17. NadineW

NadineW Actief lid

3 jan 2013
    308
    0
    0
    Zwanger worden
    Lelystad
    @marytje: Zal ik je nog meer geruststellen? Ik wordt 5 juni 29! :) (Hopelijk is dat de dag van de 7 weken echo)

Bij mij beginnen de kriebels ook al met eerder testen. Ik ben met vlagen misselijk en steekjes in mn buik. Tepels nog steeds rete gevoelig en sinds 3 dagen pijn in mn onderrug, maar ja het kan nog van alles zijn...
    Ik heb met manlief afgesproken dat we vrijdag al een test doen (Moet zondag ongesteld worden) Testen zat weer in huis...

Verder over het overgewicht verhaal, ik ben er 1 van... en niet een beetje ook... Afvallen gaat heel moeilijk, door de PCOS (lang leven de spiraal waar ik in zit) en met de combinatie van een trage schildklier (ook de reden dat ik zoveel ben aangekomen) en een deel erfelijkheid. En dan heb ik ook nog het probleem dat ik licht versleten heupen heb, waardoor ik weinig kan doen qua sport.
    Maar ja, met mijn overgewicht was ik ronde 1 meteen zwanger.. dus het zegt ook niet alles...
    Wel hoop ik dat mijn kinderen mijn mans figuur krijgen (ongeveer een spijker :D)
    Ik probeer zoveel mogelijk gezond te eten en te zwemmen (dat is ongeveer het enige wat wel gaat) en de rest maar te accepteren. Zit met allemaal afval pogingen wel al 3 jaar op hetzelfde gewicht, dus dat is alleen maar mezelf martelen. Ik laat elk half jaar mijn bloed op alles controleren en ben verder helemaal gezond. Daar ga ik dan maar voor...
    En ach als ik ooit een groot bedrag win laat ik van alles weg zuigen :D

18. Maria87

Maria87 Niet meer actief

@ butterfly: wat ontzettend stoer dat je er en alleen en zo jong voor wil gaan. Ik hoop van harte voor je dat het snel gaat lukken!

@ djoon: ja, die gedachte dat ik nu al zwanger had kunnen zijn of een kindje had kunnen hebben, heb ik ook wel eens. Pijnlijk. En ik erger me met terugwerkende kracht alleen nog maar meer aan de pil die ik al die jaren geslikt heb... Maar ja, sommige dingen weet je gewoon niet van tevoren, en dat is soms maar goed ook.
    Wat lekker dat je op vakantie gaat, waar naartoe? Geniet ervan!

@ marytje: dat van die kans op miskramen vind ik wel erg schokkend! Ik had inderdaad ook begrepen dat de kans iets hoger was, en dat vond ik al erg en eng, maar dit zijn wel erg onaangename cijfers! :(
    Ik ben erg benieuwd naar je testuitslag van morgen! En alvast veel plezier in de VS :)

Het telefonisch consult van gister was van zeer korte duur: nog niet alle uitslagen zijn binnen, dus ik word woensdagmiddag opnieuw gebeld. Even afwachten dus. Thanks for asking :)

@ NadineW: lastig he, die testdrang ;) ik had het vanochtend weer, dus ik heb er ook maar weer een testje tegenaan gegooid. Helaas hartstikke wit. Maar dan kan ik vanavond met een gerust hard de nodige wijntjes drinken met een van mn beste vriendinnen ;)
    Moeilijk lijkt me, die strijd tegen de kilo's en alles wat je daarin tegenhoudt... Fijn dat zwemmen goed gaat en goed dat je ieder halfjaar je bloed laat onderzoeken, én dat de uitslag daarvan steeds goed is!

19. Parelbloesem

Mijn oma is heel lief en heeft eens in het ziekenhuis wat dingen na gevraagd... Zijn had ook lange cyclussen, raakte moeilijk zwanger, nu blijkt dat ze waarschijnlijk ook PCO heeft gehad en dat dit dus inderdaad erfelijk kan zijn... Ook als die van mijn vaders kant is (wat dus zo is)... Vond wel heel lief van haar...

Nadine, die testen die testen ;)
    Versleten heupen, niet fijn :( En dan is afvallen praktisch onmogelijk...

Butterfly, welkom...

20. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Ik hoop dat jullie Moederdag een beetje door komen.. uiteindelijk zijn we allemaal al moeders in ons hart :)

@Butterfly: Welkom!
    @djoon: Inderdaad erg moeilijk. Mijn moeder deed anderhalf jaar over zwanger worden, mijn tante een jaar.. en allebei in de vervroegde overgang. Ik denk dus dat het wel een beetje in onze familie zit.
    Veel plezier op vakantie trouwens.
    @marytje: Interessante linkjes en info!
    @Parelbloesem: Wat lief van je oma! In onze familie worden dat soort dingen echt niet besproken helaas.

@testers: Heeel veel succes!

Deel Deze Pagina