Toelichting spermatest? (hulp gezocht)

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Picasso91, 18 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Picasso91

Picasso91 Bekend lid

4 sep 2013
    955
    0
    0
    Dag dames,

Ik weet niet goed in welk deel van het forum dit thuis hoort maar aangezien hier ervaren MMM'ers posten dacht ik dat jullie mij misschien wat konden uitleggen. Mijn man heeft gisteren de uitslag van zijn spermatest gekregen. Toen we erover belden kregen we te horen dat het ''prima'' was. Ik heb gevraagd of we de uitslag ook op papier konden krijgen want ik wilde er wat meer van weten. Nu heb ik dus een blaadje met cijfertjes waar ik niets van snap ;)
    Wellicht dat hier mensen zijn die wat duidelijkheid kunnen geven? (ik zie soms ook mensen posten die gyn of verloskundige zijn maar weet niet of die ook een speciale hoek op dit forum hebben?)..
    Alvast bedankt iig![

Wij vragen ons bijv. af wat het betekent dat bij volume staat dat hij 4,2 heeft en bij normaal ''2'' (heeft hij dan dubbel zoveel ofzo en wat betekent dat dan weer voor zwanger worden?)

2. Holadiee

Holadiee Bekend lid

4 jun 2012
    551
    141
    43
    Nederland
    Hooi!
    Ik heb er verder geen verstand van, maar het lijkt me inderdaad dat een normale hoeveelheid 2 is en dat jou man 4,2 heeft. Dus het lijkt me gewoon heel goed!
    Hebben ze je niet uitgelegd hoe je het blaadje moet lezen?

3. Picasso91

Picasso91 Bekend lid

4 sep 2013
    955
    0
    0
    Nee, het was al heel wat dat ik het blaadje kreeg want in principe zeiden ze dat de uitslag oké was en daarmee was de kous af..

Ik heb net veel zitten googlen en normaal schijnt tussen de 2-6 volume te zijn (dus 2 dan meer als een soort van minimum). Het belangrijkste schijnt VCM te zijn, dat zou dan iets zeggen over de kwaliteit van het ''gewassen'' sperma, na behandeling ofzo. Maar vaak gaat het dan over 200miljoen ofzo?

4. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Het ziet er hartstikke goed uit!

Er moet idd minimaal 2ml sperma zijn en minimaal 20 miljoen per milliliter.
    Normale beweeglijkheid (motiliteit) is 50% of hoger (a+b kwaliteit samen). Jou man zit op 77%, dus dat is ook prima.

VCM is een rekensommetje, volume x concentratie x motiliteit. Dus 4,2x52x0,77= 170
    VCM moet minimaal 20 zijn en daar zit je man dus ook ruim boven.

Al met al dus geen zorgen maken over de kwaliteit van het sperma, want dat is goed:)

5. Picasso91

Picasso91 Bekend lid

4 sep 2013
    955
    0
    0
    Super, bedankt! :)

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.469
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mooie uitslag hoor! Houden zo!

7. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Staat ook in de tekst onderaan...normo = normaal.
    Geen reden voor het uitblijven van zwangerschap...daar kun je weinig over discuseren ;)

8. Picasso91

Picasso91 Bekend lid

4 sep 2013
    955
    0
    0
    ja, dat normo had ik ook gelezen maar ik wilde graag wat meer weten.. of het een krap zesje is of een dikke negen zegmaar :p

Even iets anders, voordat ik weer een compleet nieuw bericht start.. weet iemand wat het betekent als je 'veel eitjes aan het oppervlak' hebt zitten bij je eierstokken? Zoiets mompelde mijn gyn nl bij inwendige echo maar daarna zei hij iets van 'maar je hebt ook jonge eierstokken, dus veel eitjes'. Weet iemand of dit invloed kan hebben op zwanger worden en of ik dan ook meer kans heb op een meerling? (en anders weten jullie miss waar ik deze vraag beter kan stellen, zouden de verloskundigen hier op het forum zoiets weten?)

9. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Hoe is je cyclus? Als je een regelmatig cyclus hebt dan zal het idd gewoon door je 'jonge' eierstokken komen.
    Als je een lange/onregelmatige cyclus hebt, dan kan het ook zijn dat het door pcos komt. Dan zie je vaak dus ook veel kleine follikels in de eierstokken zitten.

Kans op meerling lijkt me niet hoger, ookal zitten er meerdere kleine follikels, er groeit er eigenlijk altijd maar eentje uit tot de eisprong. De vragen die je hebt, zou ik gewoon aan je gyn stellen. Misschien kun je nog even een belafspraak maken voor alle vragen die je hebt?

10. Picasso91

Picasso91 Bekend lid

4 sep 2013
    955
    0
    0
    Bedankt! Ik had zelf ook al aan PCOS gedacht, ben ook wat te zwaar en heb last van zwarte haartjes in mijn hals en op mijn buik. Maar ze hebben bloedtest gedaan én ik heb een redelijk regelmatige cyclus (schommelend tussen 28 en 34 dagen) dus al met al vrijwel zeker geen PCOS. Ik ben één keer naar de gyn geweest, op mijn afspraakbrief stond dat het een vrouw was en toen ik aan de beurt kwam was het een grote man met een groet snor en was ik zo ondersteboven dat ik helemaal dichtklapte wat vragen betreft :)

11. Pearll

Pearll Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.302
    1
    0
    noord-holland
    Zo hey! A+b gewoon 77% dat is heel goed vind ik! Andere scores zien er ook goed uit, ben het eens met flora01

Deel Deze Pagina