Ben nu ruim 10 weken zwanger en vanaf week 5, moet ik elke dag overgeven en ben elke dag misselijk. De ene dag, uren achter elkaar, en de andere dag een paar uurtjes op een dag. Nu houd ik sinds een paar dagen niets meer binnen. Ben heel duizelig en voel me vreselijk. Heb je alleen hyperemesis gravidarum als je wordt opgenomen in het ziekenhuis? Kan nog wel plassen, maar huid wordt iets elasticier. Toevallig vanavond voor het 1st naar de verloskundige. Zetpillen en seaband helpen niets.
Nee maar het wordt wel vaak vast gesteld in het ziekenhuis omdat men daar dan al ligt met uitdrogingsverschijnselen enz. Maar het kan goed zijn dat er nooit een ziekenhuisbezoek bij aan de pas komt terwijl jij er toch echt last van hebt .
Wat voor zetpillen heb je geprobeerd? ze hebben namelijk 2 soorten die vaker worden voorgeschreven hierbij, namelijk primperan en emasafene!
toevallig heb ik jou net gemaild. Zag nl dat jij gisteren op mijn had gereageerd. Heb emasefene zetpillen. Ik denk nl sterk dat het wel de foute kant opgaat.
In de volksmond is dit ook een relatief onbekent begrip maar het hedft wel degelijk een naam en komt toch ook vaak voor. Ook in het ziekenhuis laten ze de naam vaak niet vallen omdat het bij de meeste mensen toch onbekent klinkt! Ik wil ook niet zeggen dat uitdroging en hypermesis gravidarum altijd samen gaat, maar vaak komt het wel samen voor. Hier een topic waar je veel kunt lezen: http://www.zwangerschapspagina.nl/gezondheid/148765-hyperemesis-gravidarum-412.html Moet nu even een paar uurtjes werken maar bekijk straks je mail!!
Hier hetzelfde. Werk normaal ook gewoon, maar nu sinds vandaag even niet. Gelukkig paar dagen hierna vrij. Heb overigens nog een dochter om voor te zorgen. Heel lastig vind ik dat. Sterkte voor jou in ieder geval. Krijg je wel steun?
nou eerlijk gezegd, ga ik normaal gewoon door. Mensen weten wel dat ik misselijk en moe ben,maar zoals het nu is, weet bijna niemand. Nu heb ik me ziek gemeld, voel ik me alleen maar rotter eigenlijk. Maar goed, heeft ook met acceptatie te maken. Mijn partner is wel heel lief voor me. Gelukkig maar.
Toch nog even snel een reactie vanuit de trein op jou mail. Ik had tijdens mijn 8ste week er ineens last van dat ik niets meer binnen hield. Plassen deed ik nog wel (kleine beetjes), was moe/uitgeput, had overigens niet het verschijnsel met de huidplooi. Na een paar dagen ging ik naar de huisarts, deze zei dat ik een buikgriepje had want dat heerste. Ik voelde me niet serieus genomen en ben in huilen uitgebarsten waarop de huisarts toch nog even wou overleggen met mijn vk. Deze zei hem een urinetest te doen op mijn ketonen waarde en deze de volgende dag te herhalen. En ja hoor mijn ketonen waren verhoogd wat aangeeft dat je lichaam jou eigen vetten is aan het gebruiken voor energie dus jij gaat afvallen en uitdrogen. Ondanks dat ik maat 44 ben en ik dus wel tegen een stootje kan en wat kilo's kwijt mag werd ik meteen in het ziekenhuis opgenomen voor een infuus. Dit ging ook moeizaam omdat mijn aders zo vernauwd waren. Na een weekje ziekenhuis voelde ik me veel energieker maar nog niet super! Helaas werd dit thuis al snel weer minder en voel ik me pas sinds een paar weken weer beter!! Ik kreeg trouwens te horen dat het niet uitmaakt wat je postuur is. Het is namelijk zo dat uitdroging/afvallen gewoon niet zo goed is tijdens de zwangerschap omdat jou afvalstofden ook bij de baby komen en dus niet alleen voedingsstoffen! Nu zijn ze om de kleine nooit zo ongerust geweest want dat is net een parasiet dan en pakt wat hij pakken kan (volgens vk). Met als gevolg dat ik zelf depri/ moe was/ flauwviel en geen energie had omdat ik eigenlijk te weinig binnen kreeg!
Ps: ook ik zat dus sinds mijn 8ste week volledig ziekgemeld thuis tot aan mijn 27ste week. Nu ben ik op therapeutisch basis bezig naar eigen inzicht want mijn conditie is nog steeds slecht, ben niks meer gewent nu. Ook mijn arbo-arts was heel resoluut naar mij en wilde niet dat ik ging werken. Moest eerst thuis alle normale dingen kunnen doen en een week spuugvrij zijn. Overigens kan het dus ook echt spontaan overgaan met 12 weken of later. Het heeft echt gewoon te makrn met de reactie van je lichaam op de hormonenbom!
Bedankt voor alle reacties. Net weer proberen te eten, maar helaas. Kwam eruit. Op de weegschaal geeft die -3 sinds eergisteren. Bij mijn 1ste zwangerschap was ik ook misselijk en moest ik veel overgeven. Maar die zetpillen hielpen toen juist wel iets. Wat fijn dat de Arbo arts meewerkt. En logisch ook. Als je zolang niet hebt kunnen functioneren dan is het logisch dat je lijf een grote opdonder krijgt. Jij sterkte ook je laatste loden.
Hier bij beide zwangerschappen HG gehad. Enige raad die ik kan geven is het te aanvaarden dat je je zo slecht voelt. Heb er bij eerste zwangerschap zo tegen gevochten, voelde me mentaal zo slecht omdat ik niet kon gaan werken en zo. Deze keer er me maar onmiddellijk bij neergelegd en het ging me mentaal toch stuk beter af. Hier ook HG als diagnose gehad voor de ziekenhuisopname. Probeer zoveel mogelijk te drinken en als dat niet lukt, toch overwegen naar ziekenhuis te gaan! Die opnames zijn zo hatelijk maar nodig! Hier ook onmiddellijk infuus en extra vitaminen. Moest trouwens deze keer ook nog voor ons zoontje van toen 15 maand zorgen, was heel erg zwaar omdat je gewoon niet kan rusten wanneer je wil. Maar goed, het is ook gelukt. Veel sterkte en probeer er niet te veel tegen te vechten. Het zijn zo'n hatelijke weken op deze manier maar helaas niet veel aan te doen. Bij mij werkte Primperan bij eerste goed, deze keer werkte er niets.
Ik weet niet hoeveel je in totaal weegt, maar 3 kilo afvallen in 3 dagen tijd is teveel. Daar moet zeker vochtverlies bij zitten. Ik denk dat je uitgedroogd aan het raken bent. Misschien toch even naar je huisarts of contact met je VK om erger te voorkomen! Rust is erg belangrijk, zowel lichamelijk als geestelijk! Succes!! X
3 kilo is idd erg veel, ik zou er zeker niet te lang mee doorlopen. Ben bij de vorige ook met HG opgenomen. Bij deze net aan niet. Helaas is hier sinds 3 dagen de misselijkheid weer terug. Kan niks anders dan janken.
Anders echt even vragen bij de vk of huisarts om je urine op ketonen te testen! Daar kunnen ze echt al veel uit opmaken! Inderdaad je erbij neerleggen en accepteren is het beste wat je kunt doen. Vond het niet leuk en als ik er op terug kijk verschrikkelijk! Maar uiteindelijk leer je er wel mee omgaan.... Ga inderdaad wel op tijd naar de vk met je klachten infuus is niet leuk maar soms hoog nodig en kan je uiteindelijk weer een flinke boost geven! Bij sommige is het daarna zelfs zo goed als over dus!! Thanx, die laatste loodjes komen wel goed hoor.. Nog maar 8 weekjes!
Net naar de verloskundige geweest. Deze gaf het advies om rustig aan te doen en kleine beetjes te eten. Het gesprek verliep verder prima. Was mijn 1ste afspraak en zij was een invaller. Jammer trouwens dat ik nog geen hartje heb kunnen horen. Ben nu 10 weken en 2 dagen.
je kan idd ook hg hebben zonder opgenomen te worden, je hebt verschillende gradaties daarin. hier al 4x opgenomen geweest en nu aan de haldol voor de misselijkheid. hier is nog een topic over hg, waar wat meer meiden zitten, het is er niet heel erg druk maar je kan wel je verhaal en vragen kwijt als je dat wilt. http://www.zwangerschapspagina.nl/gezondheid/148765-hyperemesis-gravidarum-412.html in mijn onderschrift staat trouwens een link met een steunsite met veel info over hg, misschien wel interessant om te kijken daar, ook voor tips kun je daar terecht.
Dames, ik wil jullie bedanken voor de reacties. Fijn om het 'hier' te kunnen vertellen. Vandaag mijn baas aan de lijn gehad. Twijfel of hij het snapt want hij zei dat hij dat ik goed moest eten. Ja dat probeer ik ook. Ik heb net wat melk met cornflakes op en blijft er tot nu toe inzitten. Ben wel heel duizelig. Alsof ik flauw kan vallen. Is dat herkenbaar? Onderdruk was gisterenavond 75. Normaal 85. Maar is zeker netjes. Niet te laag.
Ik heb ook HG, maar ben gelukkig niet opgenomen geweest. Zat wel bijna op het randje trouwens. Mijn ketonenwaarde was 3 en bij 4 zou ik opgenomen moeten worden. Ik kreeg toen het advies van de gynaecoloog om elke 10 minuten een slokje water te nemen, niet meer en niet minder. En dit een aantal dagen vol te houden (nu hoeft dat 's nachts uiteraard niet.) Dit heeft mij reuze geholpen. Verder ben ik vochtrijk fruit gaan eten, zoals meloenen. Dit bleef ook goed binnen. Nu ben ik inmiddels 26 weken, maar nog steeds aan de Emefasene zetpillen (die bij mij gelukkig wel werken). Zodra ik daarmee stop, is het binnen een paar dagen weer mis. Dan kan ik alleen maar op bed liggen en overgeven. Binnenkort doe ik weer een poging om te stoppen. Kijken hoe het dan gaat. Als het niet gaat, dan in de Ziektewet gaan (als je daar al niet in zit). Mijn werkgever begreep mij ontzettend goed. Had hem info gegeven over HG en hij heeft zelfs de website bekeken. Toen kon hij het volkomen begrijpen en maakt hij zich nu zelfs nog zorgen of ik niet misselijk ben, hahaha. Ik ben gestopt met werken bij 6 weken en vanaf 16 weken weer gaan werken. Want rust is heel erg belangrijk bij HG. Ik merkte dat als ik me te druk maakte, ik de emmer weer kon pakken om over te geven.
Helaas kan ik hierover ook meepraten. Ik heb al vanaf dat ik wist dat ik zwanger was (8wkn) constant misselijk, ging van kwaad tot erger. Inmiddels opgenomen geweest en aan infuus etc gelegen. We zitten nu op bijna 20 wkn, en heb er nog steeds last van. Heb helaas mijn werk niet meer kunnen volhouden nu en moet heeel veel rusten. Alles in mate doen zowel mezelf als huishouden enz. Zodra ik moe word is het standaard plat liggen en proberen te slapen, ook dit verergert alles. Helaas nog steeds last van. Gelukkig na de opname stukken minder opgegeven, maar wel telkens "bijna" Sommige raken het rond de 16 wkn kwijt. Maar er zijn ook mensen die er de hele zwangerschap last van houden