Bijvoeding en BV HELP!!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Gentle, 3 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Oh meiden, de dag van de waarheid komt dichterbij en ik word er een beetje onzeker van. Over 2 weken "mogen" wij echt met bijvoeding beginnen. Omdat Julia ook een klein beetje eczeem heeft en de BV echt super goed loopt de laatste tijd, heb ik maar gewoon lekker gewacht tot die 6 maanden, maar ik merk nu ook dat ik die stap best wel spannend vind.

Ik heb van alles gehoord. Een paar dagen hetzelfde geven om te wennen, eerst groenten en later fruit, een schema aanhouden met brood/groente/fruit/vlees? Met 7 maanden hoor ik al over echte maaltijden, terwijl ik nu nog gewoon alleen maar op verzoek BV geef en verder weinig. Julia heeft een paar keer (in totaal misschien 6 keer) a la Rapley een broodkorstje of een worteltje/boontje gesabbeld, maar verder nooit in een schema ander eten gekregen.

Hoe zijn jullie begonnen? Met groente of fruit, en wanneer? Voor of na de BV en 's ochtends of 's avonds? En 1 keer per dag of 2 keer, of al 3 keer? Gaat dit ook Julia's BV ritme verstoren? Ik voed nl wel op verzoek, maar ze drinkt eigenlijk elke dag op hetzelfde moment, uitzonderingen daar gelaten.

Al met al zou ik graag wat support willen met hoe ik dit het beste kan beginnen en hoe ik al die informatie in mijn hoofd straks ook relaxt kan introduceren in de praktijk! Ik ben er nu nog vooral zenuwachtig over!

2. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hoi Gentle!

Allereerst: je kindje bepaalt haar eigen ritme, dus laat je niet onzeker maken over baby's die al 3-gangenmaaltijden eten ;).

Wij zijn nu een weekje of 3 begonnen met bijvoeden. Ik ben begonnen met worteltjes. Heb deze zelf gestoomd en gepureerd, in een ijsblokjesvorm ingevroren, zo kon ik een paar dagen hetzelfde geven. Dit deed ik rond de voeding van 15.00 uur (Lucas dronk nog 5 keer, 7-11-15-19-22 uur). In het begin gaf ik eerst gewoon de borst en wachtte ik ongeveer 30-45 minuten voordat ik hem de groente gaf. Ik koos voor de voeding van 15.00 omdat Lucas dan het langst wakker is.

Nu geef ik in principe één borst, daarna groente en na een half uurtje de tweede borst, tenzij Lucas zich tussendoor meldt, dan geef ik ook wel eens eerst groente en daarna nog wat borst (hij rommelt momenteel wat met zijn ritme).

We hebben ook courgette, broccoli, sperzieboontjes en bloemkool gehad inmiddels. Courgette is ook wel makkelijk om mee te beginnen. Als je deze schilt, kookt/stoomt en daarna pureert is het vrij dun en redelijk neutraal van smaak, het slikt makkelijk weg.

Vanaf vandaag ben ik met de voeding rond 10-11 uur ook met een hapje fruit begonnen (banaan). Dus nu krijgt hij twee hapjes op één dag.

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is. Kies gewoon een groente uit en probeer de eerste dag een paar hapjes. Je merkt snel genoeg of je dochter het wat vindt of juist helemaal niks. Ik liet mijn zoontje ook wel eens met een plastic lepeltje spelen, hij stopte het dan in zijn mond en wende zo al een beetje aan het gevoel van een lepeltje in zijn mond (stak het lepeltje ook wel eens bijna in zijn ogen toen ie nog niet zo handig was ;), dus wel onder toezicht.....).

Gewoon lekker mee aan de slag gaan! Laat je niks opdringen door anderen en kijk naar je dochtertje, zij geeft het aan!

Veel succes en plezier, ik vond/vind het erg leuk!
    Liefs

3. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    MamaMarije, bedankt voor je tips! Ik ben er al een stuk relaxter door. Gewoon rustig aan beginnen en dan zien we wel hoe het loopt!

Iemand anders nog tips?

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ja, gewoon relaxen en genieten ervan, want gaan eten is echt leuk!
    En idd; kijk naar je kindje en hou je niet vast aan schema's van anderen, volg je eigen plan!

5. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Ik zag eigenlijk ook best op tegen de bijvoeding. Borstvoeding is zo makkelijk! Nu zit je weer met afwas, moet je nadenken over wat je geeft en wanneer... Pffff, gedoe hoor, hihi.
    Maar goed, wij zijn begonnen met een hapje banaan geloof ik. Gewoon geprakt, en paar lepeltjes gegeven. Hij eet nog maar heeeeel weinig hoor. Ik lees hier soms dat kinderen van zijn leeftijd hele peren, en warme maaltijden wegwerken. Dat redt hij never nooit hoor! Hij is ook nog twee weken ziek geweest (nu net weer twee dagen beter), waarin hij alles weigerde. Hij wilde alleen nog maar bij mij drinken, en zelfs dat minimaal. Nu zijn we dus weer opnieuw begonnen eigenlijk. Ik geef hem wat groente tussen de voedingen door eigenlijk. Hij eet nog maar heel weinig, dus het gaat meer om het proeven. Wat mijn zoontje alleen niet lust is puree. Hij wil duidelijk structuur. Dus ik laat hem een stukje van een spezieboon afhappen, of geef hem een klein roosje bloemkool in zijn mond. Echt a la Rapley, een stronk bloemkool in de hand geven, doe ik niet hoor. Deze manier werkt voor ons het beste tot nu toe.

Deel Deze Pagina