toeschietreflex en kolven (teruggelopen productie)

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Poemi, 25 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Hey meiden,

Ik had laatst al een topic geopend over opstartproblemen met bv, en nu heb ik inmiddels bijna geen productie meer :( Waarschijnlijk toch veroorzaakt door het niet nakolven bij gebruik van een tepelhoedje. (schijnt voor te kunnen komen als je productie nog niet helemaal goed op gang was gekomen). Afgelopen zaterdagavond merkte ik al wel dat de plasluiers van ons dochtertje wat minder werden en zondag/maandag verbeterde het niet echt en nadat ik maandag bijna non-stop met d'r aan de borst had gezeten van 02.30 tot 09.30 heb ik de lactatiekundige gebeld. Manlief heeft ook gelijk de huurkolf weer in huis gehaald.

Advies van lactatiekundige was om te gaan wissel-voeden, borstcompressie toepassen en elke voeding even na te kolven om de productie weer op gang te krijgen. Ook moest m'n dochtertje zo'n 40cc bijvoeding krijgen om te zorgen dat ze niet teveel tekort kwam.

Nu heb ik maandagmiddag eens één keer alleen gekolfd en toen kwam ik maar op 30cc, met een dubbele kolf. Ik ben hier behoorlijk van geschrokken want zo komt m'n dochtertje aardig wat tekort. Vervolgens ben ik alleen nog maar gaan kolven, om de 2 uur ('s nachts om de 3 à 4 uur) en ik leg m'n dochtertje nog zo'n 2x per dag aan. Het wisselt nog steeds heel erg wat ik per keer kolf, heb een paar keer 60/70 cc gehad, meestal is het maar 30/40 cc. Het wordt ook nog steeds niet echt meer. Ik merk wel met kolven dat ik niet echt een goede toeschietreflex krijg. Zo af en toe loopt het 1 minuut eventjes goed, en dan is het ook wel weer over. Ik kolf zo'n 15 minuten per keer, ik ga ook regelmatig terug op de lagere stand om een toeschietreflex op te wekken maar dat werkt niet echt.

Ik ben er inmiddels wel achter dat ik zo af en toe de toeschietreflex voel, gewoon als ik zit/loop of wat dan ook. Kwam er net namelijk achter toen ik gestopt was met kolven, liep ik naar de badkamer, voelde ik weer zo'n apart gevoel bij m'n tepels, ik m'n bh open gedaan, en toen kwam links de melk er al wat uit. Dus gelijk maar weer aan de kolf gaan zitten en kreeg er toen nog 25 cc uit, daarvoor had ik na 15 min. 15 cc....

Nu is mijn vraag dus: hoe kan ik een beter toeschietreflex krijgen bij het kolven? En hoe kan ik mijn productie nu weer omhoog krijgen? Ik wil zo graag door met bv maar heb nu echt het gevoel dat er niets meer in m'n borsten zit. Vergeleken met vorige week voelen ze ook echt leeg aan, zelfs 's nachts/'s ochtends. Vorige week had ik nog wel eens het gevoel dat ze zouden barsten als ze niet snel genoeg er aan ging, en nu is dat helemaal weg. Baal er echt zo ontzettend van, het kan toch niet ineens op zijn?

Sorry voor m'n lange verhaal, maar ik hoop weer op wat goede tips en eventueel wat succesverhalen.

2. Bri

Bri Niet meer actief

He wat balen zeg. Ik heb wel ervaring met moeizaam op gang komen van productie, maar niet dat het eerst wel vol aanvoelde en daarna weer helemaal terugviel. Ook heb ik nooit tepelhoedjes gebruikt. Toch even proberen mee te denken...

Ik zou denken: niet te veel kolven, maar liever je dochter zelf laten drinken. Dat stimuleert je productie meer dan zo'n kolfapparaat. Eventueel kun je dan nakolven (of liever: half uurtje na de voeding nog eens kolven) om een extra stimulans te geven, maar als jij uitgeput raakt doet dat ook niet veel goeds voor de productie. Ik zou het dus andersom doen dan je nu doet: dochter om de 2 uur laten drinken, en hooguit 2 x per dag kolven.

Rust, drink genoeg, leg je dochter aan, en als ze dan te weinig heeft geef je haar wat bijvoeding. Als je echt nog puf hebt, kun je nog eens extra kolven, maar ik denk dat rust je lijf meer goed doet dan eindeloos dat kolfapparaat aan je borst.

En anders nog eens de lactatiekundige raadplegen. Het advies dat ze je gegeven heeft, komt op mij heel logisch over. Waarom ben je eigenlijk een dag alleen gaan kolven, vraag ik mij af. Dat maakt je alleen maar onzeker. Een kolf haalt er (haast) nooit zo veel uit als een baby, waarmee je in feite de neergaande spiraal zelf inzet.

Hoe dan ook: veel succes gewenst, ik hoop dat het nog goed op gang komt!

3. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Bedankt voor je reactie Bri. Ik ben dus alleen maar gaan kolven omdat ik dan weet wat ze krijgt. Als ik haar nu aan de borst leg heb ik geen idee hoeveel ze krijgt en hoeveel ik moet bijvoeden. Doordat ik er geen vertrouwen meer in heb dat er genoeg uitkomt voor haar ben ik overgegaan op kolven, en ook in de hoop de productie omhoog te krijgen. Zeker met dit warme weer wil ik niet het risico lopen dat ze te weinig binnen krijgt.

En kan het echt zijn dat ik met kolven met moeite 40 cc krijg, maar dat zij er zelf wel genoeg uit haalt? Kan me dat niet zo goed voorstellen eigenlijk. Ook valt ze aan de borst nogal snel in slaap, waardoor ze niet echt effectief drinkt.

4. Inggrid

Inggrid Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.793
    0
    0
    verpleegkundige
    Twentheland
    volgens mij kun je bij de apotheek ook een spray kopen voor een goed toeschietreflex ik kreeg het in het zh ook daarvoor een spray in de neus werkte perfect.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Syntocinon bij je huisarts vragen, die zorgt voor een toeschietreflex. Verder kan je beter meer aanleggen dan kolven, of beter nog aanleggen en daarna nog kolven (wat Bri schreef). Als het dan nog niet veel beter gaat kan je ook domperidon gaan gebruiken, is een middel voor maagproblemen met als bijwerking extra melkproductie.
    Als je wil weten wat ze binnen krijgt kan je beter voor en na een voeding gaan wegen.

6. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Ik heb haar gisterenmiddag aangelegd met een hele gefrustreerde en boze baby tot gevolg omdat ze er (bijna) niets uit kreeg. Dat werkt voor mij ook niet heel erg.

Ik heb de neusspray vanmorgen in huis gehaald. Zo eens kijken of het werkt.

Bedankt voor de reacties!

7. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Ik heb vandaag de neusspray gebruikt maar dat had ook geen enkel effect. Nu net de moeilijke beslissing genomen om toch te stoppen met bv. Kan nu alleen nog maar huilen. Was zo trots op m'n meisje en op mezelf dat het lukte, helaas heb ik daar maar 1,5 week van mogen genieten :(

8. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Hoihoi,

Wat jammer dat je het op moet geven. Mocht je toch nog wat willen proberen dan heb ik misschien nog een tip voor je....

Toen mijn dochter teveel afviel, moest ik bijvoeden. Dat deed ik toen met behulp van een heel dun slangetje (gekregen van de verloskundige of de kraamhulp). Ik legde dan mijn dochter aan en wanneer ze goed lag, schoof ik dat dunne slangetje in haar mondhoekje naar binnen. Het uiteinde van dat slangetje hing dan in een kopje met kunstvoeding. Ze dronk dus kunstvoeding aan de borst. Zo kreeg ik mijn productie goed op gang en werd zij niet boos aan de borst. Het was echt heel erg simpel. Met een dag of twee was mijn productie goed en kon ik stoppen met bijvoeden.

Ik hoop dat je hier nog wat aan hebt... :)

9. Inggrid

Inggrid Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.793
    0
    0
    verpleegkundige
    Twentheland
    meid wat moeet dat een rot beslissing geweest zijn. knap dat het je het toch geprobeert hebt hoor. alles wat ze binnen heeft gekregen heeft ze toch allemaal maar van jou gekregen. Dan kun je beter op de fles overgaan want als de baby en jij er gefrustreerd van raken is ook niet de bedoeling he! Je niet schuldig voelen hoor. is helemaal niet nodig je hebt het geprobeert en alles geprobeert om het te verbeteren en het is niet gelukt. met de fles wordt ze ook groot.

Deel Deze Pagina