Hoi Ilse, De borstvoeding gaat echt als een trein, maar ik heb even een vraagje over kolven. Ik kolf zo nu en dan een flesje als ik weg moet of ik kolf 's morgens 1 borst af als daar niet uit gedronken wordt. De ene keer lukt het beter als de andere. Ik vroeg me af of mijn toeschietreflex wel sterk genoeg is. Ik kolf met een ameda dubbelzijdige kolf. Als het niet zo goed lukt, dan begint de melk meestal wel te druppelen in het begin (toeschietreflex?) en stroomt daarna heel even en houdt dan weer op. Komt dit dan doordat de toeschietreflex niet goed genoeg is? Moet ik dan misschien langer op hogere snelheid (en lager vacuum) kolven en daarna pas overgaan op lagere snelheid en hoger vacuum. Als de borst erg vol is ( 's morgens) dan kolf ik makkelijk 120 cc uit 1 borst. Alsvast bedank voor je antwoord. Groetjes, Wup
Hallo, Je kolf is goed, het toeschietreflex en je productie ook. Het probleem zit hem waarschijnlijk in de situatie waarin je kolft. Om een toeschietreflex te krijgen moet je jezelf "goed" voelen. Als je teveel druk hebt, stress of eigenlijk geen tijd of teveel afleiding dan lukthet kolven veel minder goed. Alles heeft te maken met het feit dat je in de juiste 'mood' moet zijn om het hormoon oxytocine te laten stromen. (Je krijgt dan een toeschietreflex). Oxytocine wordt geremd door adrenaline. Het hormoon wat vrijkomt op het moment dat je wat gestrest bent. Op zo'n moment zal het kolven niet of veel minder goed lukken. Zorg dus dat je de tijd neemt, evt wat ademhalingsoefeningen, wat warms drinken etc. Je kan ook nog wat lezen over toeschietreflex opwekken in de volgende link: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Melk afkolven Ook kan je de folder over kolven van de VBN downloaden. Vereniging Borstvoeding Natuurlijk kijk onder informatie Succes Ilse