Borstvoeding mengen met flesvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Friesland90, 26 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Mijn zoontje krijgt niet voldoende borstvoeding. Dit komt mede door te weinig aanleggen (pijnlijk door spruw en te kort tongriempje) en niet goed drinken.

Nu wil ik de borstvoeding die ik afkolf mengen met flesvoeding. Weet iemand of ik de flesvoeding gewoon klaar kan maken volgens beschrijving (magnetron opwarmen) en daarna de afgekoelde borstvoeding erbij kan doen? Ik weet niet hoe ik dit op dezelfde temperatuur moet krijgen voordat ik het bij elkaar doe. Of maakt dit niet uit als je met flesvoeding mengt?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat zou ik niet doen. Waarom geef je de voedingen niet gewoon na elkaar?

3. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Ik begreep dat je het kunt mengen, dus vandaar dat ik dacht dat dat wel makkelijker is. Ik geef het nu eerst wel na elkaar inderdaad. Dan heeft hij de borstvoeding binnen en kan ik daarna nog aanvullen als het nodig is. Dan weet ik wel zeker dat ik niks weg gooi..

4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Je kunt het mengen maar persoonlijk zou ik eerst de moedermelk geven zodat daar niks van verloren gaat en daarna kunstvoeding.

Wordt de spruw behandeld en is het tongriempje gekliefd? Leg je nog aan?

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    Heb je al een LK geraadpleegd? Dit lijken me problemen die opgelost kunnen worden (want je kindje is nog maar 2 weken oud) maar dan wel met hulp!

6. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    De lactatiedeskundige is al geweest en de spruw wordt behandeld met gentiaan violet, daar zij wij direct mee begonnen (beide).

Het tongriempje laten knippen of klieven willen we niet. Deze keuze hebben we wel overwogen genomen. Ik leg aan, gaat dit niet, dan kolf ik. Daarnaast geef ik flesvoeding om aan te vullen.
    Omdat het aanleggen te pijnlijk is, kolf ik zo goed als alle voedingen en kolf ook extra tussen door om toch de productie zoveel mogelijk te stimuleren. Ik kolf ook in de nacht. Het kolven zelf gaat overigens goed gelukkig, de productie blijft op peil, loopt nog niet terug maar wordt ook nog niet meer.
    We wachten het nu zo even af.

Ik geef nu eerst de borstvoeding en daarna de flesvoeding. Zo weet ik toch zeker dat hij de borstvoeding in ieder geval krijgt. Het is ook geen werk meer trouwens!! Bedankt voor de tips:)

7. Corry

Corry Bekend lid

14 aug 2012
    622
    0
    0
    Waarom wil je de tongriem niet klieven?
    Ik heb opgezocht hoe ze dit doen, want dat weet ik helemaal niet. maar ik stuitte toen ook op dit artikel waar ze aangeven dat er op lange termijn meer problemen kunnen ontstaan, en het niet alleen nadelig is met borstvoeding maar ook met andere dingen.

Korte tongriem | Richtlijn borstvoeding

En ook heb ik ergens gelezen dat voor de drie maanden de ingrijp klein is, en erna het een grote ingreep wordt?
    Ik ben benieuwd want ik ben er helemaal niet in thuis namelijk...

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    Corry, het is een relatief pijnloze ingreep. Het is idd beter het zo snel mogelijk te doen. Als je na het doorknippen meteen aanlegt merkt je kindje er eigenlijk bijna niets van.

Ik denk dat je zonder overdrijven kan zeggen dat als de oorzaak van de problemen met borstvoeding een te kort tongriempje is,
    en je daar niets aan doet, de borstvoeding een kleine kans van slagen heeft. Ik las laatst ook weer een verhaal van een kindje die grote aanlegproblemen had, tongriempje gekliefd, problemen opgelost. Kindje kon eindelijk drinken zoals het hoort.

9. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ik weet niet wat de reden is dat je niet wil laten klieven, maar het is een zeer kleine ingreep. Bij mijn dochter deed de verloskundige dit gewoon thuis. Daarna echt stukken beter! Ik denk zoals eerder gezegd dat bv erg lastig zal blijven met een tekort tongriempje

Ze kunnen er later ook last van krijgen als ze een te kort tongriempje houden. Dus ik denk dat het wel het overwegen waard is.

10. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    bij mijn zoontje is het op de tweede dag gedaan>vs. ook later voor logopedische redenen is het beter om wel gedaan te hebben.

(ik ben er niet bij geweest, vond ik veel te naar, maar het verdriet was erg kort hoor)

11. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik begrijp eerlijk gezegd je keuze ook niet?! Het is een relatief kleine ingreep en lost nu je borstvoedingsproblemen op en voorkomt ook problemen voor later.
    Prima als jij moedermelk met kv wil combineren maar ik neem aan dat dat niet je eerste keuze is en niet de meest wenselijkste manier van voeden?
    Het is voor nu belangrijk dat als je volledig moedermelk wil geven, je productie omhoog gaat. En niemand kan dat beter dan jou kindje.
    Nogmaals, ik weet niet wat jou voorkeur heeft natuurlijk, maar het lijkt mij de meest logische gedachte dat de keuze voor bv graag volledige borstvoeding is.
    Mijn reactie is niet bedoeld als aanval, ik begrijp alleen je keuze slecht net als mijn voorgangers.

12. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Bedankt voor de tips.
    Overigens ging mijn vraag over het mengen van melk, ik geef de melk nu apart en dit gaat goed.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het liefste als je moedermelk aanvult met kunstvoeding, eerst de moedermelk geven, en daarna pas als het nodig is de kv. Probeer je kolffrequentie op te hogen zodat je minder kv nodig hebt.

Ik weet niet in hoeverre je voorgelicht en geïnformeerd bent m.b.t. tongriempjes. Hoe jonger een kind is, des te minder 'vlezig' is het riempje, en des te minder ingrijpend is de ingreep.
    Meestal is het een kwestie van klieven, meteen aanleggen en moeder heeft geen pijn meer, kind krijgt meer melk binnen.

Een te korte tongriem heeft niet alleen maar gevolgen voor jouw tepelkloven. Het kan de verdere ontwikkeling van je kind ook negatief beïnvloeden. Een korte tongriem kan de spraakontwikkeling hinderen, kan voor hogere orthodontiekosten zorgen, en minder plezier voor een toekomstige seksuele partner (ok dat is nog heel verreoekostmuziek, aar toch...). Vaak moet i.v.m. spraak of orthodontie het riempje toch nog gekliefd worden. Kind is dan wel ouder, het is pijnlijker en traumatischer, en kind heeft al achterstand opgelopen.

14. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Zoals ik al zei hebben we een wel overwogen keuze gemaakt om het tong riempje niet te laten knippen of klieven. Mijn vraag ging over het mengen van de melk en niet over het tong riempje.
    Wat gevolgen KUNNEN zijn is ons duidelijk, ook hebben we ons laten informeren door de lactatiedeskundige, verloskundige en oa borstvoeding . Com. De reden voor onze keuze doet er in dit topic volgens mij verder niet toe dus ik ga er verder niet op in. Ik heb in ieder geval antwoord op mijn vraag, bedankt daarvoor en voor de adviezen!!!!

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik vroeg ook niet om je reden.
    Ik betwijfelde alleen of je op de hoogte was van alle ins en outs.
    Natuurlijk is het volledig jullie eigen keuze om al dan niet zaken gemakkelijker te maken voor je kind.

16. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Idd! Ik ken de verhalen dat artsen het niet nodig vonden te klieven maar het later wel gedaan is via een lk of vk en het gewoon alle problemen opgelost heeft terwijl het een kleine ingreep is.

17. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    #17 Thauma, 28 nov 2013
    Laatst bewerkt: 28 nov 2013
    Mijn schoonzusje is logopediste. Bij haar in de praktijk komen nog regelmatig kindjes die een te kort tongriempje hebben. Het heeft niet alleen invloed op het drinken, maar ook op het praten etc later. Tis uiteraard jullie beslissing, maar ik wilde het je toch even meegeven.

Update:
    sorry, ik had je laatste reactie niet gelezen. Sorry voor deze bemoeienis.

18. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Ik zie het niet als bemoeienis, je bedoeld het goed en dat begrijp ik en waardeer ik ook. Mijn vorige bericht slaat op het feit dat ik daarvan op de hoogte ben en dat mijn vraag niet over ging.
    We zijn ingelicht door vk, cb en lactatie deskundige. l heeft het niet in ernstige mate en dat het voor problemen kan zorgen hoedt niet zo te zijn, dat kan. Volgende week lijkt er nog een arts naar en kunnen er altijd nog beslissen aan de hand van haar besluit, mocht zij het toch heel nodig vinden ik wel te doen (afgezonderd van de bv)
    Maar goed, zoals ik zei ging mijn vraag daar niet om, het voelt een beetje of ik een verklaring moet afleggen aan iedereen die advies geeft erover terwijl we onze keuze hebben gemaakt en volgende week gewoon nog even afwachten.

19. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Ik combineerde ook in het begin en gaf dan eerst de borstvoeding en daarna de kunst.
    Ik gooide liever wat kunstvoeding weg als mjjn met moeite gekolfde voeding.
    Gewoon zo doorgaan!

20. Hevn

Hevn Actief lid

22 mei 2011
    236
    1
    18
    Ik heb tot 8 weken ook mm en kv gegeven en op een gegeven moment was ik het zat om ze beide apart klaar te maken en te geven. Ik maakte de kv klaar en deed de mm erbij op het moment dat de kv nog behoorlijk warm was. Hij dronk ook altijd zn fles leeg dus ik maakte me geen zorgen dat melk verspeeld werd. Of ik gaf de ene voeding kv en de andere mm..
    Het kan allemaal, het is meer waar je je zelf het beste bij voelt.
    Succes!! Ik hoop dat er ook een keer voor komt dat het helemaal aaf de borst lukt en je kolfspullen de kast in kunnen!
    Xxx

Deel Deze Pagina