Toeschietreflex?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Maeve, 29 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maeve

Maeve Actief lid

18 nov 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    Ik lees hier vaker dat vrouwen de toeschietreflex voelen? Hoe voelt dat, is dat überhaupt uit te leggen?
    Ik voel namelijk helemaal niks, ik hoor en zie hem drinken en slikken, maar voel niet dat de melk begint te stromen.

Die sprays om de toeschietreflex op te wekken, zorgt dat ook voor meer melkaanvoer of is het puur en alleen om de melk te laten komen zodra er aangelegd wordt?

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik voelde altijd een licht tintelend gevoel, later een klein kriebeltje (op de eerste weken na, toen voelde ik vaak bonkende steken).

De spray zorgt er voor dat je melk binnen 2 minuten na het sprayen toeschiet. Het maakt niet meteen MEER melk, maar doordat de melk sneller komt gaat een babietje enthousiaster drinken, waardoor je borsten beter gestimuleerd worden en de productie toeneemt.

3. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ik heb geen idee hoe het voelt, ik heb het nog nooit gevoeld. Maar ik zie het aan de stroom melk, die wordt ineens enorm waar ervoor alleen druppeltjes komen.

4. Cookie

Cookie Bekend lid

25 jun 2007
    705
    0
    0
    Bij mij wisselt het. De ene keer voel ik het wel en de andere keer voel ik er niets van. Hoe het voelt? dat kan ik niet goed beschrijven.

5. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Bij mij voelt het als een tinteling en daarbij voel ik warmte. Dat is waarschijnlijk de warme melk die toestroomt.

6. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik voel ook niks hoor, hoor het aan mn zoon en zie het als ik kolf maar that´s it en de spray zorgt ervoor dat de melk makkelijker toeschiet... ik kan bijv. echt heel slecht kolven zonder. Voor live voeden gebruik ik ´m nooit.

7. appeltje

appeltje Niet meer actief

Maeve, ik voelde de toeschietreflex ook op het begin niet. Na een maand of 1,5 toen voelde ik een soort kramp opkomen in mijn borst. De tweede toeschietreflex voel ik niet, maar hoor het aan mijn zoontje.

Overigens is het pas bij 12 weken dat het er dan bij mij uitspuit. Voorheen ging ik alleen druppelen.

8. Maeve

Maeve Actief lid

18 nov 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    Nou, vanmorgen de huisarts gebeld, gevraagd om de Syntocinon spray, de assistente had er nog nooit van gehoord! Zij gebeld met de arts zelf, hij vond dat maar niks, hij kent het niet en wil niet zomaar iets voorschrijven. Ik zei dat de grootste BV-organisaties het zelfs adviseren en dat ik toch echt die spray wil, en ook de Domperidon, had ze ook nog nooit van gehoord dat je daar meer melk mee krijgt.
    Nu kan ik die Domperidon wel zonder recept kopen, maar die spray niet natuurlijk.
    Heb nu de VK gebeld, ben aan het wachten tot ze terug belt.
    Maar tjonge wat een domper zeg!
    Dat terwijl mijn HA zo'n moderne jonge vent is, voor dit staat hij blijkbaar dan toch niet open. Zonde.

Geef BV in nederland! Denk je in een goed ontwikkeld land te wonen, tsss. Triest!

9. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Domperidon zou ik niet zomaar op eigen houdje gaan slikken hoor zou dat wel onder toezicht van bijv. een lk doen.

Verder kennen de meeste ha het idd niet. Ik heb gewoon voor de mijne een artikel uitprint en laten lezen en bij de 2de stond het in mn dossier, was inmiddels veranderd van huisarts en dat kon ik telefonisch regelen om die weer te krijgen. Maar hoe dan ook, neem aan dat dit allemaal bedoeld is om een hogere productie te krijgen... aanleggen ,aanleggen, aanleggen. Overdag om de 2u aanbieden op jouw verzoek evt. (ik zette echt mn wekker want anders vergat ik het), minimaal 1 nachtvoeding en meerdere borsten per keer als je daaraan toe komt, verder veel drinken, proberen wat te ontspannen op zn tijd en het de tijd geven... bovenstaande niet 1 dag doen maar echt meerdere dagen en je eraan vast houden dat het vanzelf makkelijker wordt naarmate je langr bv geeft.

sterkte

10. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Ik voelde precies tzelfde, en ook die (pijnlijke) bonkende steken de eerste weken.

De assistente van mijn huisarts kende t ook niet, maar zou t met de arts overleggen en dan kon ik t s'middags bij de apotheek ophalen als t oke was (bestelde de spray dus telefonisch)
    Ik weet niet of de arts t kende of t ergens opgezocht heeft, maar s' middags kon ik t in ieder geval ophalen.

11. appeltje

appeltje Niet meer actief

Maeve, heb je al wat gehoord van de huisarts?
    Belachelijk dat ze die neusspray niet meteen wilde voorschrijven. Hopelijk bedenkt hij zich.
    Misschien helpt het als jouw lactatiekundige telefonisch contact opgeneemt met de huisarts. Is toch anders.

Mijn huisarts was trouwens super. Zij was juist super geïnteresseerd en gemotiveerd mij te helpen. Ik ben tegen veel problemen aangelopen met de bv (resistent tegen de meeste behandelmethodes van spruw, syndroom van Raynaud) en mijn huisarts heeft me er erg in gesteund. Ze ging echt alles uitzoeken voor me en we hebben samen 'de klus geklaard'. Ze is zelfs zo enthousiast geworden dat ze waarschijnlijk de opleiding van lactatiekundige gaat doen. Elke keer als ze me ziet prijst ze me weer voor mijn doorzettingsvermogen destijds.

Zo kan het dus ook, maar er mogen meer van die types komen....

12. Maeve

Maeve Actief lid

18 nov 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    Van de HA niks meer gehoord, wel van de Verloskundige, daar kan ik zometeen een receptje gaan halen.
    Ik heb me ook voorgenomen de verpakking e.d. te bewaren, zodat de eerstvolgende keer dat ik de HA zie, ik het hem kan laten zien en uitleggen dat ik toch wel teleurgesteld was/ben dat hij daar niet zo voor open blijkt te staan.

13. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Ik heb het gisteren ook gewoon telefonische bij de assistente van de ha besteld. Ze moest wel even precies bij de apotheek navragen wat de stofnaam was maar ik mag het vanmiddag gewoon ophalen.

14. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Hier een stuk uit de bijsluiter:
    Werking
    Het werkzame bestanddeel van Syntocinon is een synthetische stof die
    identiek is aan het hormoon oxytocine, dat ritmische samentrekkingen van de
    baarmoeder veroorzaakt en tevens de melkafgifte uit de borstklier
    stimuleert. Hierdoor wordt een gemakkelijkere en betere lediging van de
    borstklier verkregen. Derhalve kan Syntocinon door uw arts worden
    voorgeschreven om de borstvoeding te vergemakkelijken.
    Ook kan Syntocinon worden voorgeschreven bij zogstuwing of om het ontstaan
    daarvan te voorkomen. Een goede lediging van de borstklier speelt daarbij
    een belangrijke rol.

Voor diegene die ook n arts hebben die t niet kent, op onderstaande link kun je de volledige bijsluiter lezen en printen en dan duw je dit maar onder zijn/haar neus.
    http://www.ziekenhuis.nl/static/medicij ... sspray.pdf

Deel Deze Pagina