Hoe zorg ik ontspannen te blijven? Heb een dochter van ruim twee en een tweeling van bijna half jaar die redelijk snachts slaapt. Toch lastig om keuzes te maken en zorgen dat met iedereen goed gaat. Maar, wanneer doe ik een extra klusje zoals speelgoed herinrichten? Ik werk 24 uur ,mijn man ook, geen poets hulp en inmiddels ook geen hulp meer uit omgeving. Beide geen 9-5 baan dus ook in de avond af en toe werken. Ik doe alleen hoognodige in huishouden, was, stofzuigen en sanitair. Boodschappen om en om,koken heel makkelijk, soms voor twee dagen en af en toe friet. Kan ik nog dingen anders doen? Wie zit in ezelfde Fase?
Misschien je de kinderen een dag in de maand uitbesteden aan opa/oma, tantes/ooms? Is net ff wat exra tijd voor je relatie, jezelf, je vrienden of je huishouden..
Ik denk dat je een beetje te veel wilt. Speelgoed herinrichten met een kind van ruim twee en een babytweeling? Lijkt me wat hoog gegrepen. En kunnen jullie misschien een schoonmaakster betalen? Dan zou ik die zeker inhuren.
Ik geef overigens geen bv meer, itt handtekening . Als ik anderen hoor klagen denk ik vaak het gaat vooral om kiezen. We willen principieel geen hulp. En we werken niet fulltime, vroeger deden de moeders het toch ook? Bedoelde met speelgoed slechts eea verplaatsen zodat wat nu ver in kast ligt gebruikt wordt. Ook kinderkleding gekregen ligt in alle maten op zolder.... Dan heb ik het niet eens over foto's of zelf sporten. Dat kan echt voorlopig niet. Maar kleding en speelgoed zijn wel basis dingen. Maar ik merk dat ik vaak teveel wil... Weer stapje terug....
Tja, als het financieel kan, zou ik toch voor die hulp gaan. De tijd die het oplevert, kun je gebruiken voor dingen die je echt zelf moet doen zoals kleertjes uitzoeken. Hier laten we de boodschappen bezorgen; bespaart ook veel tijd. Sowieso koop ik bijna alles online. En ik plan niet wanneer ik iets ga doen, maar sls ik eens mijn handen vrij heb, kijk ik wat het meest dringend is.
Kleding/speelgoed uitzoeken: als de baby slaapt. De oudste (in mijn geval 2) liet ik dan op dezelfde verdieping wat spelen. Soms 'helpen' ze dan mee, dan gaat het iets minder snel Verder veel loslaten: het huishouden (afgezien van sanitair) is echt zo belangrijk niet!!! Je moet 'afleren' haast te hebben. Zo heb ik ook altijd met drie kinderen van 0 tot 3) de grote boodschappen gedaan. Nee, dat ging niet zo snel. Maar als je het leuk houdt, dan is ook dat prima te doen.
Tja, toen ik 3 kleintjes had heb ik me gericht op opvoedkundige principes en de huishoudelijke principes voor een deel laten varen. Dit betekende: wel schoonmaakhulp, strijken terugbrengen naar noodzakelijke, boven hoeft het niet constant slik en span te zijn, de kasten kunnen gelukkig dicht. Dingen als kleding en speelgoed uitzoeken deed ik s avonds, 1X in zoveel tijd. Kledingkasten opruimen is mijn taak, overige kasten/lades/schuur zijn de taken van mijn man.
Inderdaad, geen haast meer, boodschappen doen als uitje zien met kids, gaat idd prima. Maar ik doe nog teveel tegelijk... Nog even iets snel . Kan misschien idd beter wel sanitair doen en keertje minder stofzuigen.... Man doet de mannen dingen zoals zolder, schuur, band van kinderwagen plakken en regelmatig vaat en kookt als ik het vraag. Meer vragen ook denk ik '). Tx voor meedenken ....
mijn ervaring met onze drie meiden toen ze nog onder de vier waren. Zo min mogelijk tussendoor doen.. De dingen die je gedaan wil hebben schrijf je op en doe je wanneer je partner bijv thuis is. Die let dan op de kids en je kan dan in sneltreinvaart doen wat je wil. Wij hebben sindsdien wel gekozen voor een huishoudelijke hulp. Ze komt om de week 3uur en houdt het boven helemaal bij. Ik besteed die tijd liever aan mijn kinderen.
Mij lijkt al je man zoveel thuis is dat hij ook wel een deel kan doen. Of eens met de kids (of tweeling of de oudste) opstap en jij huishouden kunt doen. En verder inderdaad prioriteiten stellen, en wellicht elke keer Een lijstje makem wat je die dag of week wilt doen. En inplannen met je man.
We willen echt geen hulp dus idd meer loslaten en vooral sanitair. Haast heb ik niet, boodschappen doen we idd ook met kids, is uitje en tevens lekker zuinig .
Hier precies dezefde situatie alleen dan anderhalf jaar verder. Ik werk 24 uur, mijn man 32 uur en we hebben twee dagen per week opa en oma oppas. Heb geduld, het wordt beter. Niet rustiger, maar je gaat eraan wennen. Wat wij doen: - Poetshulp - Weekboodschappen online bestellen en ophalen bij een pick up point - Een strak regime zodat alle kids om 19:30 uur op bed liggen - Ik kook als de kleintjes slapen. De oudste mag dan even tv kijken of bij ons buurmeisje spelen. En we eten simpel eten, stamppotten, pasta, rijst. - En niet te hoge verwachtingen hebben van wat je kan doen op een dag. Succes!
Ik ben net een beetje uit die tijd aan het raken. Wat ik deed: Eisen bijstellen! Oke het is een beetje een rommel soms. Koken deed ik regelmatig met voorgesneden groenten. Tijdlang alleen maar bijgehouden en alle grote opruimklussen gewoon in mn hoofd geparkeerd voor later. Op een gegeven moment, toen de jongste twee werd. Ben ik af en toe een dag vrij gaan nemen van werk, kinderen wel naar de opvang gebracht. En dan aan de slag in huis met een blikje redbull erbij. Als je je handen echt vrij hebt dan gaat het zoveel sneller allemaal. Na dat ik dat een paar gedaan had waren de meeste grote opruimdingen zo gedaan. Alle kamers helemaal opgeruimd, kasten uitgeruimd, zolder, schuur etc.
Mag ik vragen wat de reden is dat je geen huishoudelijke hulp wilt? Hoef je natuurlijk niet te vertellen maar ben wel nieuwsgierig. Hier sinds kort een huishoudelijke hulp. Komt eens in de twee weken 3 uur. Ben dan zelf niet thuis en kom thuis in een schoon huis, heerlijk. En het is een goede stok achter de deur om op te ruimen, want dat doe ik wel voordat ze komt.