Hallo, Ik werk nu 4 dagen op een kinderdagverblijf met een vaste aanstelling. Ik wil graag na mijn zwangerschapsverlof 1 dag in de week ouderschapsverlof opnemen zodat ik 3 dagen werk. Nu gaat het natuurlijk niet goed in de kinderopvang. Ik zou graag willen weten, stel dat ik na een reorganisatie ontslagen wordt en ik dan die 3 dagen werk en 1 dag ouderschapsverlof, opneem wordt dan over mijn 4 dagen contract de ww bepaald of over de 3 dagen die ik dan werk? Groeten Valerie
Beste Valerie, Je wilt 1 dag ouderschapsverlof opnemen en vraagt je af wat dit voor gevolgen heeft als je eventueel wordt ontslagen. Word je ontslagen dan tellen de uren die je opneemt voor ouderschapsverlof mee als gewerkte uren. Meer informatie over het ouderschapsverlof vind je op de site van de Rijksoverheid. Je ontvangt een WW-uitkering voor het aantal uren dat je werkloos bent. Voor deze uren moet je wel beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
bedankt voor het antwoord, ik dacht dat WW altijd berekend werd over je laatst verdiende loon? Maar ik begrijp hier dus uit dat ze kijken naar het aantal uur dat je werkloos wordt. Zou ik dan dus recht hebben op 4 dagen=32 uur WW?
Beste Vallie87, Het klopt dat de hoogte van de WW-uitkering wordt berekend over je laatst verdiende loon. Zoals Yvonne aangaf tellen de uren die je opneemt als ouderschapsverlof mee als gewerkte uren. Dit betekent dat de hoogte van je WW-uitkering wordt vastgesteld op basis van wat je zou hebben verdiend als je geen ouderschapsverlof zou hebben gehad. Het ouderschapsverlof heeft dus geen nadelige invloed op de hoogte van de WW-uitkering. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare