kind ziek en werken. hoe doen jullie dat?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Kiki, 2 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    De volgende situatie: je kindje is ziek en jij en je partner moeten werken. In die situatie mag je kind vaak niet naar de opvang. Wanneer je geen andere oppas voor handen hebt, moet er dus 1 van de ouders thuisblijven en. Maar, hoe word zo'n dag gerekend, gewoon verlof? Zorgverlof? Anders?

2 weken geleden was ons jongste ziek en ben ik die dag thuisgebleven. Achteraf moest ik daar verlof voor nemen terwijl ik geen uren meer had. 2010 begint voor mij dus al meteen met vakantiedagen in de min... helaas. Hoe is dat bij jullie geregeld?

Groetjes van Kiki.

2. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Of calamiteitenverlof of kort zorgverlof (max 2x het aantal uren dat je per week werkt per jaar in totaal op te nemen).
    Dit moet je wel meteen melden als je afbelt.

En je werkgever had dit ook mogen melden hoor...

3. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Bij ons is het tot op zekere hoogte zorgverlof, en hierna vrije dagen op nemen. Met zorgverlof krijg je geloof ik 70% uitbetaald. Nou moet ik eerlijk zeggen, dat wij een paar meiden hebben zitten, die er ernstig misbruik van maken en zodoende niet meer echt in de groep vallen. Kortom de collega's zijn het beu. Maar goed dat is een ander punt.

Vind ook dat je werkgever het wel had kunnen aangeven Kiek.

4. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Volgens mij is dat heel verschillend per werkgever; de 1 geeft veel makkelijker zorgverlof voor een dagje een ziek kind dan de ander....ik moet t bij mij nog ns uitzoeken maar vlgs mij heb ik er tot nu toe vrij voor genomen.

5. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Kort zorgverlof is niet per werkgever verschillend, is namelijk wettelijk bepaald dat je er recht op hebt. En idd tegen min 70%.
    Maar je moet het wel direct melden dat je op die basis thuis blijft.

Overigens heb ik ook genoeg vrije dagen opgeofferd voor de zieke dames...

6. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    zorgverlof is vaak iets anders en dan is degene wat langer ziek.

Calamiteitenverlof staat in vrijwel elke cao.
    Dat kun je niet altijd gebruiken maar als je echt geen andere oplossing hebt kan dat.
    Bij ons werkt t zo:
    Kind ziek (of andere situatie) je belt voor calamiteitenverlof, je bent dan die dag vrij (of halve dag) deze dag is bedoelt om voor de volgende dag opvang te regelen. je kunt met dit verlof dus geen hele week thuis blijven.

Ik zou voor een ziek kindje geen zorgverlof opnemen, wie weet heb je t nog eens hard nodig en heb je niks meer. En zorgverlof kost je in de meeste gevallen (behalve de zorg) geld, calamiteitenverlof niet

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.799
    113
    Toen ik nog werkte moest ik wel gewoon een vrije dag nemen als Isabella langer ziek was. De eerste dag was wel calamiteitenverlof omdat ik dan kon kijken of er iemand anders zou zijn om voor Isabella te zorgen.

8. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.817
    4.057
    113
    Als mn kleine ziek is en ik moet thuis blijven dan is het gewoon verlof (zorg of calamiteiten) maar kost me geen vrije dagen.

9. LvB

LvB Actief lid

21 jan 2008
    188
    0
    0
    Iemand misschien ervaring met ziek kind en in het onderwijs werken?

Mijn meisje is echt heftig ziek, 40 graden koorts en niet willen eten en haast niet willen drinken. Ze is bijna 16 maanden.
    Ik zit er echt mee in mijn maag wat ik morgen moet doen!!

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.339
    36.198
    113
    Je hebt dan gewoon recht op zorgverlof, ook in het onderwijs!! Het hoeft je dus zeker geen vakantieuren te kosten hoor.

En doen ze daar moeilijk over? Dan zou ik mezelf gewoon ziekmelden, daar kunnen ze toch ook niet moeilijk over doen?

11. LvB

LvB Actief lid

21 jan 2008
    188
    0
    0
    Maar wanneer heb je recht op zorgverlof? Ik dacht alleen bij ernstige ziekte.

12. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    eerlijk?

ik ben dan 9 van de 10x thuis. de vader van de kids zou geen vrij nemen.

13. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Na mijn laatste ervaring, weten we nu wie er beter thuis kan blijven: manlief, want die krijgt in het geval van ziek kind wel zorgverlof. Misschien dat ik het morgen op het werk toch nog eens moet aankaarten, durf alleen nog niet zo hard op mijn strepen te staan omdat ik er pas 3 maanden werk.

Maar bedankt voor jullie antwoorden tot zover.

Groetjes van Kiki.

PS dat er tussen wettelijke regelingen en werkelijkheid verschil zit, is me al eens opgevallen.

14. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Kiki, misschien kun je je werkgever wijzen op het volgende:

SZW – Kortdurend zorgverlof – Kortdurend zorgverlof: informatie voor werkgevers

Ik ben met je eens dat veel werkgevers gewoon doen of ze gek zijn. Ik heb zelfs wel eens een klant (werkgever) gehoord die zei dat zij met de wet niks te maken hadden :(

Maar wie weet helpt het als je ze wijst op deze site van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid of de wettelijke regeling uit de Wet Arbeid en Zorg

Succes!

15. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Kiki, juist als je er net werkt, zou ik een beetje op mijn strepen gaan staan. Weten zij (en jij) meteen waar ze aan toe zijn met jou en krijg je niet achteraf gedoe van "o ja, wist niet dat je kinderen had" ofzo.

Deel Deze Pagina