Dag medewerker van het UWV, IK had een vraagje. Ik heb 104 weken een ziektewet uitkering gekregen ten gevolge van de bevalling. Het UWV heeft mij 104 weken lang 100 procent van mijn dagloon uitbetaald. Mijn werkgever heeft nu in het derde jaar een loonsanctie gekregen van het UWV, aangezien hij niet genoeg heeft gedaan aan mijn re-integratie. Ik vroeg mij eigenlijk af hoeveel mijn werkgever mij nu in het derde jaar moet gaan betalen, aangezien ik zowel in het eerste als het 2de jaar 100 procent loondoorbetaling heb gekregen. In mijn CAO staat dat dat mijn werkgever het eerste jaar 100 procent betaalt en het 2de jaar 70 procent. Dit was de uitbetaling geweest als ik inderdaad door mijn werkgever mijn loon kreeg, en als ik niet ziek was ten gevolge van de bevalling. Vriendelijke groet, Tafel89
Beste tafel89, Ik ben voor je aan het uitzoeken of er in het loonsanctiejaar nog recht bestaat op een 100% betaling van de Ziektewet-uitkering. Ik plaats zo snel mogelijk een antwoord voor je. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Tafel89, Hier dan het langverwachte antwoord. Excuses dat dit zo lang op zich heeft laten wachten. Tijdens het loonsanctiejaar heb je geen recht meer op 100% Ziektewet-uitkering van UWV. Dit recht vervalt na 104 weken ziekte. Je werkgever moet de betalingen weer zelf gaan doen. Hoeveel procent je werkgever je moet betalen daar kan ik je namens UWV Webcare geen antwoord op geven. Dit is een juridische vraag die gaat over iets dat is vastgelegd in je CAO of in het arbeidsrecht. Wil je hier meer informatie over dan adviseer ik je te informeren bij bijvoorbeeld de vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket (0900-8020). Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare