Ik heb al zo lang hooikoorts dat ik het normaal ben ga vinden dat ik beperkt word in hele gewone, dagelijkse dingen. De medicijnen helpen meestal in de winter wel redelijk, maar tussen maart en oktober ben ik gewoon echt ziek. Dan helpt niets (geloof me, alles geprobeerd) Omdat ik het voor de kinderen zo vervelend vind dat mama nooit eens leuke dingen kan doen buiten ben ik naar oplossingen gaan zoeken. Ik kwam uit op immunotherapie. Ooit wel eens zoiets gehad, maar dat is zeker al 12 jaar geleden. Besproken met mijn huisarts en aangemeld bij het ziekenhuis. Nu heb ik allerlei onderzoeken gehad en blijkt dat het verre van normaal is hoe ik me altijd voel Ik blijk niet alleen enorm allergisch voor grassen en bomen, maar ook op huisstofmijt, onkruid, dieren en vogels reageer ik enorm sterk. Daarnaast blijkt dat ik astma heb. Ik krijg daarom naast de hooikoortstabletten luchtwegbeschermers voor dagelijks gebruik, en ventolin voor als ik het nodig heb. Ik ben een beetje beduusd van het nieuws dat het zo heftig is, maar ben aan de andere kant ook wel erg blij! Als ik behandeld wordt voor astma, de immunotherapie voor grassen en bomen aanslaat en de medicijnen daardoor wel sterk genoeg zijn voor de rest kan ik misschien wel gewoon eens van de lente en zomer genieten!
Fijn is dat, hè? Mijn immunotherapie is goed aangeslagen, bij grassen heeft het bij zo'n 80 procent van de mensen effect. Ben je al bij een longarts geweest? Ik heb via de huisarts wel vier verschillende inhalators gekregen toen ik astma bleek te hebben, en pas via de longarts kreeg ik een inhalator die echt goed werkt. En nu, tien maanden na mijn longontsteking, heb ik van de longarts weer een andere gehad en mijn hemel, wat veel lucht heb ik ineens weer. Met astma is het ook belangrijk jaarlijks een spirometrie te doen om te kijken hoe je longen eraan toe zijn. Hoe dan ook, veel succes, de opstartfase vond ik heel zwaar (injecties), maar het resultaat is er na drie jaar wel naar.
Succes! Mijn vriend heeft ook immunotherapie gehad, gewoon met druppels die hij zichzelf kon toedienen. Heeft prima gewerkt, hij heeft nauwelijks nog medicijnen nodig.
Nee, niet bij een longarts geweest. Heb de uitslagen en medicijnen via de allergoloog. Althans, medicijnen nog niet binnen. Ben heel benieuwd naar de resultaten!