toeslagen alleenstaande moeders

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door wanna be a mama, 28 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wanna be a mama

    wanna be a mama Bekend lid

    16 mei 2011
    728
    1
    16
    Wie heeft er verstand van. Er gaat het een en ander veranderen in 2015..
    Ik ga scheiden en word dus alleenstaande moeder. Ik heb nu niet heel veel inkomen en krijg een ziektewet uitkering. (Voor hier commentaar op komt, ik zit er niet voor niks in dus nee, een baan zoeken kan nu echt niet).
    De uitkering is ongeveer 900 euro per maand. Ik zou hierbovenop recht hebben op een extra toeslag en als dit totaal onder het sociaal minimum komt worst het evt aangevuld door bijstand. Ik heb eens uitgerekend. Ik zou met dit inkomen recht hebben op ongeveer 80 euro zorgtoeslag, bijna 300 huurtoeslag bij een woning van 600 huur en ongeveer 400 kgb per maand!!!! Terwijl ik nu 30 krijg. Klopt dit wel??
    Hoe zit dit bij andere alleenstaande moeders met dat inkomen? Redden jullie het? Is er nog mogelijkheid tot een beetje sparen voor kapotte spullen etc? Of is het alleen boodschappen en klaar.
    Ik heb er ook 2 in de luiers.
     
  2. Luja

    Luja Niet meer actief

    #2 Luja, 28 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 dec 2014
    Ik ben eind dit jaar ook alleenstaande mama geworden en ja hoor het klopt!!! Ik kreeg eerst alleen 24 euro zorgtoeslag maar nu:

    293 huurtoeslag (woning is 635)
    78 zorgtoeslag (zorgvzk is 73)
    421 kgb
    191 kinderbijslag (575 per kwartaal)

    En daarnaast mijn ww :) dus het prima te redden!!
    Ww wordt ook nog eens aangevuld tot het minimumloon dus dat is 900 per 4 weken uit mn hoofd, dus zegmaar 1012 per maand

    Dan heb je alles bij elkaar zo'n 2000 euro, maak je dus geen zorgen dat je het niet gaat redden! Ik heb alle spulletjes voor mijn nieuwe huisje ook nieuw gekocht dus mijn spaarrekening was gelijk bijna leeg maar ik spaar nu per maand 400 euro en daarnaast doe ik zat leuke dingen :)
     
  3. wanna be a mama

    wanna be a mama Bekend lid

    16 mei 2011
    728
    1
    16
    Dat klinkt allemaal bijna te mooi om waar te zijn. Ik maak me zo'n zorgen. En is heg dan ook zo dat je de alimentatie niet krijgt maar dat deze rechtstreeks naar de bijstand gaat?
     
  4. Luja

    Luja Niet meer actief

    Daarom 'durfde' ik dus ook niet uit elkaar te gaan, heel erg bang voor de financieen.. Maar echt je hebt overal recht op...
    Alimentatie betaalt mijn ex partner niet, hij heeft de kindjes ook 2 dagen per week. En als hij mij alimentatie zou betalen zou hij de kosten van ons (vanaf komende maand alleen zijn) koophuis niet meer kunnen ophoesten. In dat geval gaat de gemeente de bijstand niet op je ex verhalen, omdat het financieel gezien gewoon niet mogelijk is.
    Plus dat het bij ons zo is dat wij niet getrouwd waren, we woonden in principe als huisgenoten op papier, ik heb als enige gezag over de kindjes.... Als je wel getrouwd ben weet ik van een bekende dat het wel behoorlijk wat meer gedoe is....
     
  5. wanna be a mama

    wanna be a mama Bekend lid

    16 mei 2011
    728
    1
    16
    Ja wij hebben dus wel een koophuis samen en zijn getrouwd. We gaan proberen het huis op zijn naam te krijgen. Eerder kan ik geen huurhuis krijgen. Maar de financien kunnen al wel gesplit worden zodra we zijn gescheiden.
     
  6. Luja

    Luja Niet meer actief

    Hoezo kun jij eerder geen huurhuis krijgen?
    Meis dat is onzin hoor... Je krijgt dan alleen nog geen toeslagen zolang je volgens de wet getrouwd bent, maar die kun je met terugwerkende kracht bij de belastingdienst aanvragen.
    Reageren bij de woningbouw kan gewoon op je eigen naam op spoedwoningen (ik had mijn huis na anderhalve maand aangemeld te zijn) , en als je samen nog ingeschreven bent dan splitsen ze de punten... Dus dat kan gewoon...

    Als je vragen hebt mag je me ook altijd pb doen!
     
  7. MamalovesJ

    MamalovesJ Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.044
    0
    0
    Hier ook sinds kort alleenstaand met twee kinderen
    Ik red het allemaal wel maar sparen zit er hier voorlopig niet in
    Ook hier kgb 400 euro geworden...
     
  8. Cilla24

    Cilla24 Fanatiek lid

    23 sep 2008
    2.810
    0
    0
    verkoopster
    Ik was ook nog getrouwd toen ik me eigen huur huis kreeg. Huurtoeslag kreeg ik wel gewoon de rest niet.
    Is ondertussen al wel 3 jaar geleden dus weet niet of er ondertussen iets veranderd is.
     
  9. wanna be a mama

    wanna be a mama Bekend lid

    16 mei 2011
    728
    1
    16
    Dankje.
    De woningbouw zegt dus dat ik moet kunnen aantonen dat ik niet meer verantwoordelijk ben voor de hypotheek .anders zijn ze bang dat je de huur niet meer kunt betalen. Klinkt logisch...maar wel enorm balen.
     
  10. wanna be a mama

    wanna be a mama Bekend lid

    16 mei 2011
    728
    1
    16
    Ik stuur je even een pb.
     
  11. Marbella

    Marbella Niet meer actief

    Ik lees over het kgb dit:

    Bent u een alleenstaande ouder? Dan ontvangt u maximaal € 3.050 meer kindgebonden budget. Dit is afhankelijk van de hoogte van uw inkomen. Dit bedrag vervangt de aanvulling op de minimumuitkeringen die u kreeg van uw gemeente, de Sociale Verzekeringsbank of UWV. Het bedrag vervangt ook de alleenstaande ouderkorting. Dit is een korting die u kreeg voor de inkomstenbelasting.

    Het vervangt dus de aanvulling op de minimumuitkering. Ik heb geen uitkering dus ik heb geen verstand van, en wellicht wist je dit al :p
     
  12. wanna be a mama

    wanna be a mama Bekend lid

    16 mei 2011
    728
    1
    16
    Dit had ik idd al gelezen,maar nog vind ik t onduidelijk.
     
  13. Kweenie

    Kweenie Fanatiek lid

    12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Wouw....2000 euro bij elkaar? Daar moet ik aardig wat uren voor werken. Krijg je dat ook als je parttime werkt en opvanguren hebt?
     
  14. Marbella

    Marbella Niet meer actief

    Ja, misschien iemand met een uitkering die dat kan verduidelijken? :)
     
  15. Robynn

    Robynn Fanatiek lid

    18 mrt 2014
    1.139
    0
    36
    spaar je 400 euro per maand?? krijg je dan een uitkering?
     
  16. mnonc

    mnonc Fanatiek lid

    9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Nu is bijstandshoogte zo rond de 950 als ik me niet vergis voor een alleenstaande ouder, dit is per 1 januari 750! Er bestaat zometeen geen alleenstaande ouder voor de bijstand, daarom dat het kgb zo hoog is.
    Bij mij per 1 jan:
    750 wwb
    78 zorgtoeslag
    340 kgb
    en 278 huurtoeslag.

    Alleenstaande ouderkorting gaat weg, hoe het zometeen in het nieuwe jaar met alimentatie is weet ik niet. Die werd dit jaar nog ingehouden op je bijstand evenals je alleenstaande ouderkorting.

    Ik heb een peuter nog in de luiers, maar heb t altijd wel gered, maar mijn vaste lasten zijn heel laag (geen vaste huistelefoon, geen mobiel abbonnement etc)
     
  17. Missmadeliefje

    Missmadeliefje Bekend lid

    4 mrt 2014
    589
    3
    18
    NULL
    Zowat te mooi om waar te zijn, en hier paar honderd minder maar nergens recht op hebben....
     
  18. Missmadeliefje

    Missmadeliefje Bekend lid

    4 mrt 2014
    589
    3
    18
    NULL
    En ook geen kwijtschelding gemeentelijke belastingen, gemeentetarief voor zorgverzekering enz..
     
  19. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Moses kriebel ... wat een geld
     
  20. edelweiss

    edelweiss VIP lid

    24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Serieus ik zit gewoon eens een berekening te maken als ik nu van mijn mannetje af zou Gaan en door zou gaan als alleenstaande moeder. Dan zou ik boven op mijn inkem van 980 euro in de maand 849 euro aan toeslagen krijgen dan kom ik dus serieus aan een bedrag van maandelijks 1829 o.o. Mijn God wat een geld
     

Deel Deze Pagina