toeslagen alleenstaande moeders

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door wanna be a mama, 28 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luja

Luja Niet meer actief

Dit klopt niet helemaal, Ik heb hier de brief van uwv voor me over mijn ww die per januari ingaat en daar staat letterlijk 'U krijgt tevens een toeslag op uw ww-uitkering, omdat uw totale gezinsinkomen beneden het sociaal minimum ligt dat voor uw situatie geldt' met een hele berekening erbij.

En dat geldt voor mij tot 1 september 2015 en daarna hoop ik weer te kunnen werken.... en anders is de bijstand 760 per maand dus dan ga ik er 250 op achteruit.

2. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    191 euro kinderbijslag is per kwartaal hoor;)

3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    en voor diegene die het KGB zo hoog vinden: het vervangt de alleenstaande ouderkorting he. een korting die je aan het einde van het jaar automatisch op je belastingaangifte kreeg. bij mij was de alleenstaande ouderkorting bijvoorbeeld al bijna 2900 euro totaal.
    totaal kreeg ik zo'n 3800 euro terug van de belastingdienst. dat verdwijnt bij die aangifte en krijg je nu dus maandelijks als extra KGB.
    het is dus al iets wat je altijd al kreeg. als heffingskorting op je belastingaangifte. je krijgt nu dus meer KGB maar met je jaarlijkse belastingaangifte zal je nog nauwelijks iets krijgen...

4. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Maar je krijgt die 980 niet...

De uitkering van een alleenstaande moeder word net zo veel als een alleenstaande zonder kinderen

Aangezien dat een groot verschil is word dat verschil grotendeels
    Opgevangen door het KGB en ook omdat de alleenstaande ouders korting verdwijnt

5. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ze heeft 3 kinderen ;)

6. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Zo, pff, veel geld aan toeslagen hoor! :$
    Ik krijg 2000 netto aan salaris, daar werk ik full-time voor en een deel ervan weer inleveren aan kinderopvangkosten en reiskosten.
    - netto kost de kinderopvang mij 360 euro
    - mijn reiskosten kosten 50 euro meer per maand dan de reiskostenvergoeding is
    - zorgtoeslag verdien ik 'teveel' voor en kom ik niet voor in aanmerking
    - huurtoeslag verdien ik 'teveel' voor en kom ik niet voor in aanmerking
    - kgb als alleenstaande ouder 245 euro
    - kinderbijslag 191 / 3 = 64 euro per maand

Ofwel mijn netto inkomsten: 2000 - 360 - 50 + 245 +64 = 1900 euro per maand

Ik kom er prima mee rond hoor, maar ik vind het wel frustrerend om te lezen dat anderen die niet werken meer inkomensten toegestopt krijgen dan wat ik als full-time werkend persoon krijg? :$:(

7. wanna be a mama

wanna be a mama Bekend lid

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Ik snap je frustratie, maar je moet er wel rekening mee houden dat sommige alleenstaande moeders tegen hun wil thuis zijn en wel evengoed de zorg voor de kinderen hebben. Dan heb je die toeslagen echt wel nodig anders red je het niet.

8. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Wat een kul zeg ;) er zijn hele volksstammen gezinnen MET werk die de zorg voor kinderen hebben, maar echt een stuk minder netto binnenharken hoor. Ik zie niet in waarom dar zoveel geld moet zijn als die andere gezinnen het ook rondbreien!

Het is geen compensatie hoor ...

9. wanna be a mama

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Nou nou wat een reactie...

Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat ik bijvoorbeeld in de ziektewet zit, zonder dat ik hiervoor kies en zelf dus maar een inkomen van 900 heb. Mag jij mij vertellen hoe ik hiermee een huis betaal, mijn zorgverzekering en de zorg voor mijn 2 kindjes.... het enige dat ik wil is dat hun niks tekort komen. Vanwaar toch die overdreven reactie. Zou jij dat niet willen dan?
    :

10. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Als ik niet meer werk, dan verwacht ik idd niet hetzelfde inkomen te hebben dan wat ik nu heb nee.

En ja, ik vind het oprecht vervelend dat je in de ziektewet zit, maar dan nog vind ik dat je als uitkeringsgerechtigde niet (ruim!) meer hoeft te ontvangen dan de werkende gezinnen onder ons. Dat vind ik gewoon zot, ongeacht de reden van het thuiszitten, dat is mij echt om het even. Als jij 2000 euro netto per maand binnentrekt, dan zit je echt boven het modaal hoor.

11. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.539
    1.551
    113
    Helemaal mee eens. Ik vind het ook erg veel toeslagen.
    Als ik zou stoppen met werken om voor de kinderen te zorgen dan krijgen wij als gezin geen kgb. Maar als ik alleenstaand zou zijn en precies hetzelfde inkomen zou hebben, maar dus wel een volwassenen minder hoef te onderhouden krijg je wel een paar honderd euro kgb. Dat vind ik heel raar. Want je hebt minder uit te geven en je krijgt wel toeslagen.

12. wanna be a mama

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Dat ben ik zelf ook wel met je eens...
    Ik weet nog niet waar ik op uit kom, want lig net in scheiding, maar 2000 vind ik ook wel erg veel en ik denk dat ik ook niet verder kom dan 1500. Dat vind ik op zich wel netjes.

13. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ik heb net nieuwsgierig even uitgerekend wat ik zou krijgen als ik alleenstaande ouder was en daar schrok ik van . ik zou inderdaad rond die 2000,- zitten ( incl. 400 kinderopvangtoeslag ( 2 dagen bso ) en ook omdat een een handicap extra inzit) . mijn hemel. dat is echt heeeeel veel.

en dan heb ik alimentatie nog niet eens meegenomen.. als je zoveel krijgt als alleenstaande moeder snap ik niet zo goed waarom de mannen dan zolang partner alimentatie moeten betalen. maar goed dat is een andere discussie.

wanne be a mama: financieel ga je het dus wel redden gelukkig.
    Hopelijk lukt het regelen allemaal een beetje.

14. libellula

libellula Lid

8 jul 2012
    81
    0
    6
    NULL
    NULL
    Dames, ik lees hier verhalen van dat de ka er nog niet bij zit. Hou er rekening mee dat de hoge kgb er voor kan zorgen dat de behoefte van het kind al is voorzien en het dus kan voorkomen dat de ex partner geen ka meer hoeft te betalen.Ik ben onlangs bezig geweest met alimentatie en heb contact gehad met een advocaat.in 2015 is de ka niet meer aftrekbaar voor de betalende partij en kan deze dus om verlaging vragen als er al alimentatie werd betaald.Nieuwe alimentatieberekeningen worden zo gemaakt dat het kgb wordt meegerekend en het dus kan voorkomen dat er geen ka meer hoeft te worden betaald.eigenlijk best krom, want deze alleenstaande ouderkorting vervalt als je gaat samenwonen waardoor je dus geen of minder kgb krijgt, maar ook geen ka of weinig ka. Er is al heel veel weerstand over hoe ze dit nu weer hebben geregeld.mannen met een modaal inkomen zullen door deze regeling dus waarschijnlijk geen ka meer betalen.

15. libellula

libellula Lid

8 jul 2012
    81
    0
    6
    NULL
    NULL
    De Expertgroep Alimentatiezaken – bestaande uit familierechters die zich bezighouden met alimentatiezaken – heeft de aanbeveling gedaan om een eventuele alleenstaande ouderkop in mindering te brengen op de geldelijke behoefte van het kind. Daardoor kan de situatie ontstaan dat al volledig in de behoefte van de kinderen is voorzien en er geen aandeel overblijft waarin de ouders moeten voorzien. In dat geval is er geen reden om kinderalimentatie op te leggen.

16. wanna be a mama

16 mei 2011
    728
    1
    16
    In dat geval, dan valt het allemaal wel mee. Er wordt dusal behoorlijk gesneden in het inkomen van een alleenstaande moeder. Jullie gebeden worden verhoord...;)

17. libellula

libellula Lid

8 jul 2012
    81
    0
    6
    NULL
    NULL
    Yup, je gaat er aan de ene kant op vooruit maar aan de andere kant wordt het weer afgepakt. Er is dan wel weer meer ruimte voor pa omdat de draagkracht dan weer hoger wordt.maar niet iedereen was getrouwd of lang genoeg getrouwd om daar recht op te hebben. Al met al komt het er op neer dat een alleenstaande moeder dus zowel financieel er praktisch alleen voor staat en grotendeels (vaak) de zorg heeft over de kinderen.dus de dames die zich zo druk maken om alle extra toeslagen en dat alleenstaande moeders het beter hebben, relax, dat is dus niet het geval;)

18. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

24 okt 2014
    950
    0
    0
    Ik vind het (als werkende alleenstaande moeder) wel fijn dat ze nu ipv een toeslag op de uitkering een hogere kgb geven, dan kan ik er ook eens van profiteren :p. Een paar jaar terug had ik meer geld binnengehaald met het aanvragen van een bijstandsuitkering dan met het blijven werken.

19. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik blijf het een hoop knaken vinden voor niet werken (ongeacht de reden).

20. libellula

libellula Lid

8 jul 2012
    81
    0
    6
    NULL
    NULL
    Klopt, het is ook veel geld.ik schrok ook toen ik de beschikking kreeg, ik werk overigens wel, dus je ontvangt het ook als je werkt als alleenstaande ouder.maar als je dit als gezin zou krijgen, zou je dan ook "klagen" vraag ik me af?

Deel Deze Pagina