toeslagen alleenstaande moeders

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door wanna be a mama, 28 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wanna be a mama

    wanna be a mama Bekend lid

    16 mei 2011
    728
    1
    16
    Nou inderdaad...mensen hebben toch altijd wel iets te zeiren op een ander,tot ze zelf in die situatie terecht komen zonder er bewust voor te kiezen.
     
  2. Ramona80

    Ramona80 Actief lid

    19 okt 2014
    210
    0
    0
    Ben een werkende alleenstaande moeder, geen vader hier, dus ook geen alimentatie.
    Heb nog een koophuisje, dus geen huursubsidie, betaal kinderopvang etc.
    Houd dus veeeeeel minder over dan een alleenstaande werkende moeder.
    Werken wordt zo dus idd niet beloond.
     
  3. sunshineS1976

    sunshineS1976 Niet meer actief

    Eens. Ronduit schandalig gewoon.
    Hoewel er zeker situaties zijn waar vrouwen ongewild in belanden; het is enorm krom en oneerlijk dat er zoveel toeslagen worden uitgedeeld.

    Waar vrouwen vroeger niet konden/wilden scheiden van hun man omdat ze dan geen kant op konden zonder een rooie cent gaat het nu gewoon fiscaal heel aantrekkelijk worden als je het wel doet.
     
  4. Nicci1982

    Nicci1982 Niet meer actief

    Voor mijn werk (inkomensbeheerders en schuldhulpverlener) heb ik dagelijks te maken met zulke dingen. Per 1 januari veranderd er inderdaad veel. Bijstandsniveau wordt voor een alleenstaand ouder hetzelfde alsbeen alleenstaande. Iets meer als 900 euro excl vakantiegeld. Alleenstande ouderkorting vervalt ook. Hiervoor in de plaats dus een hoog kindgebonden budget. Per saldo veranderd er dan dus niet veel als je op bijstandsniveau leeft. T is vaak geen vetpot maar dat hoeft in mijn ogen ook niet als je er niets voor doet. Er wordt hoed genoeg voor je gezorgd in Nederland.
    Ik vind het nog steeds krom dat als je wel werkt en een minimumloon hebt je eigenlijk net zo goed in de bijstand kan zitten. Dat motiveert mensen echt niet. T is zuur als je hard werkt en je hebt nergens recht op.
    Maar keerzijde is dat niet iedereen het "prima" vind om in de bijstand oid te zitten. Soms kan het echt niet anders. Maar van mij mogen gemeentes er wel wat strenger op gaan worden. Gelukkig is dat ook wel het geval.
     
  5. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.139
    276
    83
    Maar dan krijg je wel hypotheekrenteaftrek toch?
    Of begrijp ik dat verkeerd?



    Hier overigens ook wat stress eromheen.
    Aangezien ik in België werk (momenteel ff in ziektewet in België, maar nog onder het minimum inkomen) een heel gedoe.
    Het svb is niet zo snel met de bevestiging dat België voorrang heeft met kinderbijslag uit te betalen.
    En zolang de belastingdienst niet weet dat ik recht heb op kindergeld al dan niet uit België krijg ik geen kindergebondenbudget, dus geen aanvulling van mijn loon.
    Ik mis dus zo'n 400 euro per maand nu.
    Gelukkig nog een klein beetje achter de hand.
    Maar dan ben je er vanaf Oktober mee bezig en niemand bij de belastingdienst die iets zegt over svb enz.
     
  6. nicky12

    nicky12 Lid

    21 sep 2014
    30
    1
    8
    NULL
    NULL
    Lees onderste link eens

    Wet hervorming kindregelingen per 1-1-2015 in werking

    Zoals ik het lees hoeft een vader geen alimentatie meer te betalen doordat het kgb verhoogd is? Dit is toch raar? Dan betaald de overheid voor jouw kind. Vind de regeling heel apart.

    Het kgb is toch ook verhoogd doordat andere toeslagen komen te vervallen dus dan moet de alimentatie ook nog vervallen?
     
  7. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.139
    276
    83
    Hoeven ze helemáál niks meer voor hub kind te betalen
     
  8. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Dat lijkt me echt heel stug eerlijk gezegd
     
  9. Ramona80

    Ramona80 Actief lid

    19 okt 2014
    210
    0
    0
    Ja, dat klopt, maar betaal ook nog 675 euro kinderopvang.
    Al met al, houd ik dan als fulltime werkende alleenstaande moeder, 300 euro over om van te leven.
    Werken loont dus niet.
     
  10. Ramona80

    Ramona80 Actief lid

    19 okt 2014
    210
    0
    0
    En dan daarbij krijg je huursubsidie bij ook een lagere huur.
    Ik snap dus heel goed dat als je een uitkering en kinderen hebt, je nog eens flink achter de oren krabt of je wel zal gaan werken. Immers ga je er dan niet op vooruit. Dat dus.
     
  11. vlindermoeder

    vlindermoeder Fanatiek lid

    30 mrt 2009
    1.990
    533
    113
    Hier

    pppfff dat zou wel een tegenvaller zijn. onze mediator is een herberekening aan het maken. ik hou me hart vast
     
  12. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.139
    276
    83
    Kinderopvang is idd een heel groot bedrag!
    Ik ben momenteel ff in de ziektewet.
    Maar heb ook fulltime gewerkt een hele tijd toen ik alleen met mijn zoon was.
    Woonde toen in België en daar waren de huren peperduur.
    Ik moest daar ff rondkomen van 150 euro per maand!
    Dus ik weet ook heel goed hoe het is.
    Huursubsidie word ook berekend na je huur heh;)
    In België toen zelfs geen recht op.
    Maar ik ben hier natuurlijk niet om met je te discussieren.
    Maar ik weet zelf ook heel erg goed hoe het is.
     
  13. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.139
    276
    83
    Hier is de belasting dus ook niks verder.
    Men heeft in Den Haag dus geen rekening ermee gehouden als je dus ietsjes anders qua regels zit.
    Gelukkig krijg ik bij mijn ziektegeld 700 euro van België ( je krijgt van hun maar 65 % van je laatste inkomen) aanvulling van UWV dat ik aan 900 euro kom.
    Maar ik moet het dus onder het sociaal minimum doen.
     
  14. nicky12

    nicky12 Lid

    21 sep 2014
    30
    1
    8
    NULL
    NULL
    Ja ik vind die nieuwe regeling ook heel raar maar het staat er toch echt. Mijn ex betaald nu nog gewoon alimentatie en ga vooral geen slapende honden wakker maken ;)
     
  15. Spencer

    Spencer Nieuw lid

    27 jan 2015
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het verschil tussen een bijstand ouder en een fulltime werkende ouder is groot. Neem alleen de kinderopvang die je moet afnemen als werkende ouder wat je niet hoeft als bijstand ouder.
    En dan te zien dat de toeslagen en bijstand inkomen zo groot is, dat doet mij ook pijn om te zien.
    Momenteel werk ik fulltime in de zorg maar omdat ik nog een bbl studie doe is mijn inkomen minimum. Maar ik heb wel alle andere kosten helaas. Dat zorgt ervoor dat ik praktisch afhankelijk ben van de toeslagen.

    Wat mij betreft mogen ze idd veel strenger zijn in het screenen bij het uitkeren van een bijstand.
     
  16. LA85

    LA85 Fanatiek lid

    25 apr 2013
    2.018
    1
    36
    NULL
    NULL
    KGB wordt nu als inkomen gezien geloof ik?! Moet verder nog even uitzoeken hoe en wat.. maar met de kennis die ik nu heb moet ik zeggen dat het toch wel krom is.
     
  17. Fruitmoes

    Fruitmoes Bekend lid

    22 jun 2009
    847
    1
    18
    Hmm, ik werk gedeeltelijk en ontvang aanvullende bijstand. Ben blij met mijn werk. Het klopt dat de bijstand voor alleenstaande ouders teruggezet is naar dat van alleenstaanden. In plaats daarvan hebben ze de kgb flink verhoogd. De overheid wou de kindregelingen die er waren verminderen van 10 stuks naar slechts 4, en dat is dus gebeurd. Van dat stukje over de alimentatie schrik ik wel. Ik krijg het uberhaupt niet en het LBIO zit daar nu voor de tweede keer boven op, maar voor dit jaar hebben ze wel weer rekening gehouden met de jaarlijkse procentuele verhoging. Ik lever de alimentatie echter wel gewoon in bij de bijstand, dus uiteindelijk wordt dit gezien als loon en dus worden mijn inkomsten: loon en alimentatie bjjgevuld tot bijstandsniveau (wat dus nu op alleenstaanden zit.)
     
  18. Fruitmoes

    Fruitmoes Bekend lid

    22 jun 2009
    847
    1
    18
    #58 Fruitmoes, 31 jan 2015
    Laatst bewerkt: 31 jan 2015
    Ik heb eens even precies uitgezocht hoe het zit bij mij en ik ben dan redelijk gemiddeld.
    Een alleenstaande ouder krijgt 960,83. Hier houden ze, tenminste in mijn gemeente, een klein bedrag van in, die je dan in mei/juni uitbetaald krijgt in de vorm van vakantiegeld.
    Dit bedrag (960,83) staat gelijk aan een alleenstaande en is inclusief eventueel loon en alimentatie. En is zo hoog, mits je niet gekort wordt (bijvoorbeeld de studieverlaterskorting, of dat je een boete hebt oid.)
    Daarnaast krijg je 78,00 max aan zorgtoeslag.
    Ik krijg 335,00 euro aan kgb.
    Daarnaast krijg ik 258,00 huurtoeslag. Dit is afhankelijk van huurprijs van je woning en wat je inkomsten zijn. Als je in de bijstand zit en je hebt een duur sociaal huurhuis dan zit je wel aan de max. Daarnaast krijg ik een beetje kinderopvangtoeslag, maar dat doet er hier niet toe.
    Totaal ontvang ik dus sowieso 1631,83. Mocht je bijzondere bijstand krijgen dan krijg je dat er bovenop. En wanneer je loon hebt, mag je daar het uiteindelijke vakantiegeld ook van houden, begreep ik.
    Ik kan niet zeggen dat het super slecht is, ik vind het toch fijn om te kunnen zeggen dat ik voor een gedeelte wel werk. Sparen gaat even niet, maar dat is ook, omdat ik wat schulden afbetaal.
    Overigens mocht er geen alimentatie meer hoeven worden betaald, dan maakt dat in de bijstand niet zo heel veel uit, want je levert het toch in, het is geen extra. Voor de ouders die net boven het minimum uitstijgen, zou dat dan misschien wel vervelend kunnen worden, want voor hun is het wel een extraatje. Denk ik.

    Netto kom je bijna hetzelfde uit als in 2014, toen er nog wel een aparte groep alleenstaande ouders voor de bijstand was. Het scheelt denk ik max zo'n 20 euro minder.
     
  19. vlindermoeder

    vlindermoeder Fanatiek lid

    30 mrt 2009
    1.990
    533
    113
    Hier
    pppff bericht van de mediator gehad eerst kreeg ik 375 alimentatie, nu stelt ze voor. 95 euro!!! volgens mij is ze even vergeten dat de alleenstaandeouderkorting ook vervalt.
     
  20. Fruitmoes

    Fruitmoes Bekend lid

    22 jun 2009
    847
    1
    18
    He bah, dat is inderdaad zuur nieuws. Maar is dat dan een gezamenlijke mediator van jou en je ex? Als ik dit zo hoor, houd ik ook mijn hart vast, geloof ik... Want ik krijg 130 alimentatie..
    Als het goed is, houden ze die alimentatie toch in, dus dan ga je er niks op achteruit, maar het doet wel pijn om te weten dat je als moeder een hele hoop mag betalen voor je kind, maar dat een vader daar door deze regelingen niet zo heel veel last meer van hebt. Terwijl het toch jullie kind is. Probeer voor ogen te houden dat wat er ook gebeurd, het altijd belangrijker is dat jij en je kind gelukkig zijn.
     

Deel Deze Pagina