Ik snap wel wat je bedoelt en idealiter ben ik het met je eens. Maar... die toeslagen zijn er niet voor niets. Die zijn er omdat sommige mensen het gewoon echt niet zouden redden, niet met een minimum inkomen. Ik acht de kans ook zeer klein dat een toeslag volledig zou komen te vervallen (voor de lage inkomens althans). Ik moet ook bekennen dat wij het zonder de hypotheekrenteaftek ook zeer moeilijk zouden hebben (al zijn we er nu niet maandelijks van afhankelijk, daarvoor hebben we genoeg buffer). Gelukkig zijn we in staat daar in de nabije toekomst zeer waarschijnlijk verandering in te brengen. Maar goed, ik vind het ook niet vreemd, want ons hele huizenmarkt is daarop gebaseerd (zonder aftrek waren de huizen waarschijnlijk goedkoper, dus had je dezelfde lasten). Kortgezegd: ik snap je wel, en zo zou het moeten zijn, maar dat is niet realistisch. Mensen zouden wel hun best hiervoor kunnen doen, om tenminste niet aan het einde van de "maand" op sprong en stelten dat geld te moeten krijgen omdat ze anders geen eten kunnen kopen. Maar ik begrijp wel dat het niet altijd mogelijk is (maar ik denk in veel gevallen wel trouwens).
Ik begrijp wel dat deze toeslagen er voor deze mensen is om het ze makkelijker te maken ik geeft toe wij hebben de huurtoeslag ook hard nodig om onze huur te kunnen betalen. Ik vind het alleen heel zorgwekkend dat ze er compleet afhankelijk van zijn om hun kinderen eten te geven. Want kinderen worden alleen maar duurder en duurder naarmate ze ouder worden, en ik vraag me dan serieus af hoe je het dan gaat doen?
Wij hebben het echt, echt, echt niet slecht, maar als ik de KOT niet zou ontvangen zou ik bijna toeleggen op de opvang. Dus zou ik moeten stoppen met werken en dan hebben wij toch wel een probleem, álles van één inkomen. (Buiten dat ik er niet gelukkiger op zou worden, als ik niet meer kan werken.) Lijkt me niet rooskleurig met vier kinderen.
Nee zonder KOT had ik niet eens mijn studie kunnen afmaken. Dan had ik dus nu nog geen kinderen gehad. En werken zouden we dan niet kunnen betalen denk ik. Omgekeerde wereld haha.
ik ben niet bang dat ik mijn dochter geen eten kan geven want daar zorg ik wel voor.. mn kasten liggen meestal goed vol en anders heb ik een reserve potje die ik eventueel aan kan klampen maar dat doe ik natuurlijk liever niet. Maar eten heeft ze hier genoeg hoor heeft de belastingdienst niks mee te maken
Ik denk dat veel mensen hun inkomsten-uitgaven op bepaalde toeslagen hebben gebaseerd. Hypotheekrenteaftrek is hier welkom, maar als het moet kunnen we zonder, gelukkkig. Maar er waren waarschijnlijk héél wat minder kinderen geboren als er nooit KOT geïntroduceerd was. Hier hadden wij ook andere keuzes gemaakt als KOT niet bestond. Ander huis, wellicht maar één kind enz. Zo baseren ook veel mensen hun uitgaven op de huur- en zorgtoeslag. Op zich snap ik dat heel goed, wat ik me minder goed voor kan stellen is dat je wérkelijk niets meer te eten hebt als de toeslag er niet is op de 20e, maar de 21e. Want, nogmaals, de komende maand valt de 20e op zaterdag. Hoe red je je dan? Maar goed, ik prijs me gelukkig dat ik me dat niet kán voorstellen. Brood oid zit altijd wel in de vriezer.
Ja dat bedoel ik toch met mijn eerdere punt, je zorgt dat je als je geld hebt wat voorraad koopt voor als je krap zit, dus in je kasten of in de vriezer (brood e.d.)
Ja ik denk bij mezelf als je weet dat je weinig geld hebt en amper geld voor eten, dan zou ik geen tweede kindje hebben gekregen ik weet dat dat een uitspraak is waar ik weer tegenstanders mee krijg maar wij rekenen uit of we een kindje kunnen betalen en ook met tegenslagen. Wat nou als je wasmachine kapot gaat of je koelkast of je krijgt een hoge rekening van je ziektekosten omdat dat onder je eigen risico viel... Dat zijn nog veel duurdere dingen dan een pak brood, wat boter en wat beleg en een pak melk om de dag mee door te komen..
@ isademi: daar ben ik het mee eens. Aan de andere kant: situaties kunnen ook onverwacht verslechteren. En er zijn ook vrouwen die ongepland zwanger raken. Ik kan me voorstellen dat die vanwege bepaalde overtuigingen dan niet altijd voor abortus zullen kiezen.
@isademi nou ik heb nu maar een kindje en daarbij soms kom je onverwacht tegen dingen aan lopen die je nooit had voor zien. bijvoorbeeld scheiden/werkloos/ arbeidsongeschikt. en was daarvoor alles goed en heb je 2 kindjes gekregen. dan kun je niks meer aan dat feit veranderen. dus het is niet altijd zo dat mensen bewust kiezen om krap te zitten met kindjes hoor!
Die opmerking slaat echt nergens op. Soms kom je in een situatie die je vooraf niet bedenkt of niet inplant. Je zegt zelf al WIJ, maar wat als je man er vandoor is gegaan tijdens je zwangerschap???? En er zijn een heleboel andere scenario´s te bedenken hoor. Ik ben dan niet afhankelijk van de dag of het tijdstip van de toeslagen. (tuurlijk heb ik het nodig en dan met name KOT) Maar ik heb bijvoorbeeld toen ik al 2 jaar bezig was voor een kind geen rekening gehouden met het feit dat ik tijdens mijn zwangerschap er alleen voor kwam te staan. Nu scheelt het dat ik een baan had en een papiertje op zak, maar ik heb het nu ook minder breed dan dat ik het zou hebben met mijn ex.
Pardon? Wat geeft het of iemand met het ontvangen van de toeslagen meteen de boodschappen doet of het meteen weg stort voor bijv. de huur? Of je nou van je salaris boodschappen doet of van de toeslagen. wat je voor niet hebt (voor het salaris) kun je na niet hebben. Ik neem aan dat degene die er van ´eten´ dan met hun salaris de huur en zorgverzekeraar betalen. Ik zie het probleem niet..
persoonlijk zou ik niet eens weten op welke datum dit soort dingen gestort worden... maar ik denk dat het aan je bank ligt en niet aan de belastingdienst...
@ Isademi: natuurlijk reken je uit of je een kindje kan betalen. Maar als ik dat nu uitreken en ik kan het gemakkelijk betalen, bestaat er een kans dat ik dat over 10 jaar dan niet meer kan. Moet ik dan maar geen kinderen krijgen omdat ik misschien over 10 jaar in de financiële problemen zit? Ik denk dat als we in de toekomst zouden kunnen kijken, er mensen ook andere keuzes hadden gemaakt. Dan zouden we ook allemaal niet afhankelijk zijn van toeslagen.
Ik heb het over degene die er echt op zitten te wachten omdat ze niks meer in huis hebben. Dat vind ik zorgwekkend ja...is mijn mening.
ik snap best dat mensen de toeslagen meerekenen als een soort inkomen, want dat is best nodig soms. En zolang je dat gewoon krijgt is er ook niks in de pad. Maar echt op je klok zitten kijken omdat je koelkast helemaal leeg is, dat vind ik echt bizar en heel ongezond.
ik geloof neit helemaal dat mensen echt een lege koelkast hebben en niks meer kunnen eten. ze zullen vast wel wat te eten hebben alleen het is prettiger als je kasten vol liggen dan als ze grotendeels leeg zijn
Ok, ik begrijp hem, maar je had het in een later (of eerder) bericht over ´het heet toch geen boodschappentoeslag´ oid, dus vandaar mijn reactie.
misschien heb je gelijk, maar ik begreep het toch wel zo uit het topic. De ING heeft ook een keer een flinke storing gehad waardoor het bedrijf van mijn vriend het salaris niet kon storten. tja vervelend, maar als het echt zo gaat als in het topic gezegd wordt, dan heb ik er echt grote zorgen over en denk ik echt dat iemand dan niet goed bezig is.
Nou hier weleens problemen gehad hoor wanneer het salaris opeens een paar dagen later kwam. Wanneer alles er dan al afgaat (huur of hypotheek, zorgverzekering, energie en andere vaste lasten) en je hebt er dan aan het eind van de maand niet zoveel meer opstaan, kan best klote zijn.