Verschil tussen functioneel optometrist en 'gewone' optometrist?

Discussie in 'De lounge' gestart door gitta, 11 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Volgens mij zit er een optometrist op het forum. Ik vraag mij af of een functioneel optometrist nuttig kan zijn, of dat het een beetje een fancy naam is om extra klanten te trekken?

Iets meer achtergond: ik heb een lui oog, dat ondanks afplakken, oefeningen en druppels nog steeds ver achterblijft bij mijn goede oog. Niet qua zicht, wel qua lezen: met mijn slechte oog moet ik woorden letter voor letter ontcijferen en zwemmen de woorden door elkaar. Als klein meisje ben ik regelmatig naar de oogarts geweest, maar die snapte niet wat ik bedoelde. Mijn goede oog doet het prima, compenseert voor alles en ik kan dus ook prima en snel lezen, maar ik vraag me af of er met een geavanceerdere bril niet nog verbetering kan worden bereikt.

De afgelopen jaren ben ik gewoon naar de grote opticienketens geweest, omdat dus zelfs de oogarts niets voor me kon betekenen.

2. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    ik moet eerlijk bekennen dat ik er helemaal geen jotta van snap wat je nu typt allemaal sorry :):):):) nu ben ik ook niet zo heel goed in Nederlands en weet ik dus niet wat een optometrist is en wat dat te maken heeft of zou kunnen hebben met een lui oog

maar aangezien je het over de opticien heb zou je dan niet beter hier naar toe kunnen gaan en dan wat brillen proberen of zeg ik nu weer iets heel raars :)

3. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Nou, ik vraag me dus af of er verder onderzoek gedaan kan worden. Bij een opticien wordt de sterkte van je oogafwijking gemeten, maar ik heb klachten die volgens mij niet alleen maar aan mijn verziendheid liggen. Ik hoopte dat een (functioneel) optometrist daar wat verdere tests voor heeft.

4. missgwen

missgwen Bekend lid

23 apr 2007
    775
    16
    18
    aan het water
    Je bent niet de enige, ik heb daar ook nog nooit van gehoord haha. En zat ook even raar te kijken:D

5. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Ik ben ooit in het ziekenhuis bij een orthoptist geweest. De orthoptist is werkzaam in een oogheelkundige kliniek van een ziekenhuis. Hij/Zij kijkt o.a. naar de samenwerking tussen beide ogen. De oogarts in het ziekenhuis heeft mij toen doorgestuurd. Was twee kamertjes verder :D

Ben je daar al geweest? Want als ik jouw klachten zo lees, moet je daar een keer naar toe.

Een optometrist werkt bij de opticien als ik het goed heb en kijkt naar de gezondheid van het oog.

Correct me if I am wrong...

6. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Ik loop al jaren bij de optometrist. Hij kijkt of hij er iets mee kan en zo niet, dan geef hij het advies om naar de oogarts te gaan.
    Ik ken mijn optometrist ook prive en weet dat hij heel veel gestudeerd heeft en niet zomaar iets vertelt. Hij neemt ook geen risico. Vertrouwt hij het niet, dan stuurt hij je door naar oogziekenhuis.

7. Liesbeth79

Liesbeth79 Bekend lid

18 mei 2007
    575
    1
    18
    Vrouw
    Gelderland
    Hier staat het goed uitgelegd :) Untitled Document
    Een opticien meet alleen de oogsterkte. Een (functioneel) optoloog kijkt naar meer 'verborgen' problemen, zoals of je ogen wel goed samenwerken e.d.

8. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ik heb er ook al van alles over gelezen, maar ik vraag me dus af of een functioneel optometrist écht meer kan onderzoeken dan een gewone optometrist. De functioneel optometristen die ik heb gevonden werken voor zover ik kan zien allemaal bij opticiens, terwijl 'gewone' optometristen ook in het ziekenhuis te vinden zijn. Dat zou ik fijner vinden, maar ik weet dus niet of die voldoende kan met mijn klachten.

9. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    #9 gitta, 11 sep 2015
    Laatst bewerkt: 11 sep 2015

Een optometrist is ook op HBO-niveau opgeleid, maar lijkt meer op een oogarts. Aan een orthoptist had ik niet gedacht, maar die lijkt qua omschrijving heel erg op een functioneel optometrist. Misschien zijn het mensen die achteraf liever orthoptist hadden willen worden. Thx, ik ga daar ook eens naar kijken.

10. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Een functioneel optometrist ga je niet vinden in het ziekenhuis ;);)

Het is zeg maar de alternatieve benadering van problemen met het binoculair zien.

11. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Wat betreft je vraag. Ik ben bang dat dat gevolgen zijn van het luie oog. Vaak heeft zo'n oog wel een goede visus/gezichtsscherpte, maar kijkt het lang niet zo fijn als je goede oog.

Heb je nu een bril/lenzen? Je zou kunnen kijken of deze optimaal gecorrigeerd is (eventueel met een druppelmeting). Bij een (groot) sterkteverschil wordt het luie oog soms niet helemaal gecorrigeerd. In een bril zou dit ook lastig worden, maar in lenzen is dat wel een optie.

Zelf heb ik -2 voor mijn rechteroog en +4 voor mijn linkeroog; ik heb dan wel geen lui oog gehad, maar met mijn linkeroog kijkt het gewoon veel minder fijn. Ik draag inmiddels alleen nog maar een contactlens voor rechts, omdat ik geen verschil merkte met wel een lens dragen voor links.

12. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Dank je voor beide reacties. Aha, het was dus wel een beetje wat ik dacht: een functioneel optometrist is een tikje alternatief. Daar heb ik op zich niet zoveel tegen, maar bij een bril heb ik graag gewoon metingen e.d.:D Het heeft dus niet zoveel zin om daar naartoe te gaan, begrijp ik?

Verder geen heel groot verschil tussen links en rechts, allebei verziend, +2 en +2,75 of zoiets. En een cilinder. Maar volgens jou hoef ik dus niet honderden euro's uit te geven aan speciale glazen, omdat die beter zouden werken? Of is dat toch gewoon uitproberen?

Deel Deze Pagina