Hoe netjes hoort een vierjarige te kunnen eten?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Yuni, 7 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yuni

Yuni Actief lid

28 dec 2008
    170
    0
    0
    Mijn zoontje, 4 jaar oud, kan/wil echt niet proper eten. Ik kan me er echt aan dood ergeren. Wat hij ook eet, boterhammen of warm eten, alles hangt vol. Hij zelf, de tafel, de grond,... Hij zit ook steevast met zijn handen in zijn eten. Neeeeee schat, eten doe je met een lepel, blijf met je handen uit je bord! Handen dus vies, kleding weer vies, tafellaken vies,...

Verder doet hij eeeeeeuwen over zijn bord. Gisteren heeft hij weer van 17.30u tot 19u aan tafel gezeten. Je wil niet weten hoe vaak ik tijdens het eten zeg: Eet door schat, steek nog eens een hap in je mond, als je niet verder eet haal ik je bord weg.

Ik wilde zo'n kookwekker halen en dan na 40min zijn bord gewoon weg, maar vriend heeft schrik dat hij ondervoed gaat geraken. Ik ben het gewoon zo beu :O

Hoe verloopt het avondeten bij jullie? Kan ik van een vierjarige verwachten dat hij netjes eet zonder dat alles vol plakt en op een half uur alles op heeft?

2. Storm

Storm Niet meer actief

hier kunnen ze redelijk netjes eten. Maar ook nog steeds wel met hun handen in hun bord. Even snel dat stukje pakken wat van de vork gevallen is. En de tweede wil met lastig eten ook nog wel vergeten dat hij bestek heeft. Het mag, komt vanzelf wel goed.

Ik zou hem alleen niet anderhalf uur te tijd geven om te eten. Hier eten ze wel goed door, maar een vriendin van mij heeft de regel na 20-25 minuten halen we je bord weg. Kunnen ze ineens een stuk sneller eten.

3. pipa1982

pipa1982 Actief lid

20 okt 2014
    183
    0
    0

Dit werkt dus ook bij ons zo.

4. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Die van mij doet ook nog veel met zn handen. We wijzen hem er wel op en worden daar ook steeds strenger in. Maar meer omdat hij het moet leren dan omdat ik me kapot erger. Maar goed, we hebben ook nog een 2 - jarige en een tweeling die over een paar maanden gaat beginnen met hapjes, dus fatsoenlijk eten zit er hier voorlopig nog niet in:p

5. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Oh men, mijn 4,5-jarige is ook zo'n knoeikont. Vreselijk! Ze doet echt wel haar best, maar is volgens mij gewoon erfelijk belast, haar vader kan ook zo knoeien en die is toch al 33 ;).

Ze is ook altijd aan het kletsen en doen, dus nogal afgeleid tijdens het eten. Eet ook liever met haar handen, dus daar wordt het ook niet netter op. Alles moet ook ontleed worden, krentenbollen worden zorgvuldig ontdaan van de krenten, dus kruimels tot en met.

Ik probeer me er maar niet te veel aan te ergeren, het gaat langzaamaan steeds beter.

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ze eet redelijk netjes, maar toch doe ik haar bij pap, soep of ander (rood) knoeispul een slap om. Kans is anders groot dat er iets op dr kleren komt.
    Tja, ze eet ook regelmatig met haar handen, dan zeg ik 'pak je vork eens!' (en dan gaat het weer eventjes goed..)
    Dooreten doet ze ook wel goed.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Qua tijd dat hij er over doet daar doe je weinig aan. Onze oudste is ook een treuzelaar en wij nemen een half uur voor de avondmaaltijd (excl. toetje) en dan ruimen we af. We melden niet van: als je niet op schiet gaat je bord weg..want dat klinkt zo ongezellig. Maar het gebeurd na een half uur wel. Een 4 jarige raakt niet snel ondervoed;)

Verder mag je van een 4 jarige echt wel verwachten dat die niet constant met de handen in het eten zit, een stukje pakken omdat het van de vork gevallen is vind ik geen probleem...maar niet standaard met de handen eten.
    En goed leren dat ze boven hun bord eten...scheelt rommel.

8. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Onze dame (wordt in maart 4) is ook een knoeierd en moeten we vaak helpen met eten, omdat anders haar bord nooit leeg komt. Vind ik niet zo'n probleem, komt vanzelf. Ze is gewoon erg snel afgeleid en moe aan het eind van de dag.

Mijn tip: kijk naar je eigen kind in plaats van het te vergelijken met anderen. Jij weet wat je kind kan en wat hij nodig heeft, dus jij weet ook wat je hem moet leren en wat je van hem kan verwachten. En leren kost tijd!

9. mommy12

mommy12 Fanatiek lid

19 okt 2014
    1.135
    0
    0
    Mijn zoontje van 2 eet al redelijk netjes

10. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    hier een 5 jarige die ook niet zo netjes eet.

Ze gebruikt wel haar vork maar kan ook heel goed haar vingers gebruiken om het eten op de vork te schuiven.

Mond is altijd vies.

Hier hebben ze gewoon de tijd die wij gebruiken voor het eten en vragen dan of ze vol zijn of nog door willen eten. 9 van de 10 keer zitten ze vol (vooral dochter heeft veel minder nodig dan wij denken dat ze nodig heeft) Ondervoed zullen ze echt niet raken want je hebt immers 3 eet momenten op de dag (ontbijt, lunch, diner). Maar goed ik geloof ook niet in het verplicht je bord moeten leeg eten en daardoor uren aan tafel zitten of straf krijgen.

11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.915
    3.937
    113
    Onze dochter is 2,5 en kan prima met een vork of lepel eten. Dat zou een 4-jarige mi ook zeker moeten kunnen.
    Dochter eet ook nog veel met de handen, maar voor een 2-jarige vind ik dat nog acceptabel. We stimuleren haar wel met bestek te eten, met mes en vork hoeft echt nog niet maar ze kan best met 1 hand met een vork of lepel. Knoeien/spelen met eten hebben we lang toegelaten, maar doen we nu niet meer, is meestal ook een teken dat ze niet meer hoeft.
    Een 4-jarige kun je volgens mij best vragen om met bestek te eten!

12. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    #12 S0fietje, 7 nov 2014
    Laatst bewerkt: 7 nov 2014
    Hier verloopt het eten heel netjes. Er word met vork of lepel gegeten en niet met de handen (tenzij we kipkluiven, wraps of zoiets eten). Ons zoontje heeft wel een slab om voor wat er van zijn lepel of vork valt maar zeker niet om bewust te knoeien.

Ik zou niet de hele tijd eten naar binnen praten en zeggen dat hij moet eten. Stoppen met zeuren aan tafel. Eten of niet eten (en bij niet eten dan ook niks meer in de avond eten). Hier zetten we het bord neer en meneer eet of eet niet. Als wij klaar zijn met eten en hij is dan nog steeds niet aan het eten dan gaan we gewoon afruimen. Zit hij wel nog te eten dan wachten we op hem. We laten hem nog rustig eten tot hij zelf zegt klaar te zijn. Dan krijgt hij nog een toetje (eten we zelf bijna nooit).

Hier word (of eigenlijk werd want nu doet hij het echt niet meer) zijn bord gewoon weg gehaald als meneer aan het knoeien is en hij niet netjes gaat eten na 2 keer waarschuwen. Dan is hij gewoon meteen al klaar.

We zijn er best streng in maar moet zeggen dat we ook altijd te horen krijgen hoe lekker hij kan eten en netjes hij aan tafel is.

Nou ben ik ook niet lichamelijk in staat om elke maaltijd de vloer te moeten boenen enzo. En ik vind eten zo een stuk gezelliger dan het geknoei aan tafel.

13. Eylem

Eylem Niet meer actief

Van 17.30 tot 19 :$ daar ga je toch niet op zitten wachten? Een half uur is echt meer dan genoeg. Gewoon een wekkertje zetten. Hij zal wel snel doorkrijgen dat hij beter kan opschieten als hij wat binnen wil krijgen.

En verder zou ik dat overdreven geknoei echt niet accepteren, we hebben het niet over een dreumes van een jaar maar over een kleuter van 4! Mijn jongste van 2,5 eet buiten soep om alles al zelf netjes met bestek. En mijn oudste eet, vanzelfsprekend, al tijden zelf en netjes. Gewoon consequent zijn, niet met je handen eten maar met bestek. Slabben heb ik allang weggelegd allemaal. Je mag echt wel wat strenger worden en meer van je kind eisen in dit opzicht.

14. Yuni

Yuni Actief lid

28 dec 2008
    170
    0
    0
    Owkeej, er is hier dus duidelijk werk aan de winkel want als ik het zo lees moet dat een pak vlotter kunnen.

Wij zijn er gisteren niet bij blijven zitten hoor. Na een dik half uur zijn we gewoon van tafel gegaan en is hij alleen blijven zitten. Maar ook dat is voor hem geen reden om er wat spoed achter te zetten. Dus voortaan neem ik zijn bord gewoon weg.

Maar zijn bord weghalen als hij knoeit met zijn eten, hebben jullie dan geen schrik dat hij met honger naar bed gaat? Stel dat hij slechts 3 happen naar binnen heeft gewerkt...

15. Eylem

Eylem Niet meer actief

Honger is voor een keertje niet erg. Dan zal hij de volgende keer wel wat meer eten ;). Je kunt ook met hem afspreken dat hij binnen dat half uur een acceptabele hoeveelheid eet en dat hij dan zijn toetje krijgt. Zo eet hij meteen wat meer en wat sneller, als het goed is. Ik schep altijd een klein bordje voor de meiden op maar dat moeten ze dan wel opeten voor ze een toetje krijgen.

16. Yuni

Yuni Actief lid

28 dec 2008
    170
    0
    0
    Goed, dan ga ik dat vanavond eens proberen :)

17. tuc

tuc Niet meer actief

Nee joh maakt niks uit dat hij met honger naar bed gaat, daar houdt hij niks aan over...hij leert gewoon dat hij de volgende keer moet eten als hij geen honger wil hebben.

18. tuc

tuc Niet meer actief

Probeer het visueel voor hem te maken. Dus laat een opscheplepel zien en leg uit dat hij daar 2 lepels van moet eten bv.

Maar ik zou eerst proberen of weinig aandacht schenken ook werkt. Dus gezellig gaan zitten..hem laten doen en wanneer jullie klaar zijn gewoon afruimen.

19. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Nee ik ben er niet bang voor dat hij met honger naar bed gaat. Het gebeurd maar 1 of 2 keer en hij weet wat de gevolgen zijn van echt knoeien met eten. Dan laat hij het wel uit zijn hoofd als hij idd echt een keer met honger naar bed is gegaan. En ik maak me echt geen zorgen als hij een keer niet gegeten heeft. Hij eet overdag al prima dus hij zal er niet door lijden.

Blijven waarschuwen en niks doen schiet je niks mee op. Dan neemt je kindje je ook niet meer serieus. Eten vind ik dat het gezellig moet zijn. En dat is het bij ons. Oké we hebben wel wat moeite moeten doen (ook bijv voor het aan tafel blijven zitte tot we allemaal klaar zijn) en daardoor is het een keer minder gezellig geweest maar nu kunnen we wel gezellig eten zonder geknoei of van tafel lopen. En ook geen discussies want ik ga niet in discussie met een peuter van 2,5.

20. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Joh, wat maakt het nou uit dat hij wat knoeit. Lekker belangrijk. Wijs hem er gewoon op dat hij met bestek moet eten. Kijk, als er nou expres een t*ringzooi van wordt maakt, ja dan haal ik ook het bord weg, maar als mijn dochter gewoon een beetje knoeit, niet met opzet dus, dan ga ik daar echt geen halszaak van maken. Ze vindt het soms gewoon lastig om hapjes op haar vork of lepel te krijgen, dus dan gaat ze met haar handen verder. Dan zeg ik natuurlijk wel dat ze met haar bestek moet eten en help ik haar even, maar ik ga haar daar echt niet voor straffen hoor.

Deel Deze Pagina