Dames ik zit in de knoei met mn schema van mijn dochter. Doordat ze medicatie gebruikt kan ik geen bv op verzoek geven en zit dus vast aan bepaalde tijden. Nu is haar schema: 07:00 voeding 10:00 fruit 11:00 voeding 14:00 medicijn met n klein beetje voeding 15:00 voeding 17:00 groente 19:00 laatste voeding Maar ze eet heel erg weinig groente en fruit maar ze drinkt de laatste tijd ook heel slecht/weinig. Vandaag bij het CB geweest en daar kreeg ik wat advies maar weet niet goed wat ik daar nou mee moet. Zij gaven aan: 07:00 voeding 10:00 fruit 12:00 voeding 15:00 broodkorst 17:00 groente en wat voeding 19:00 laatste voeding Het kwam er op neer dat ze perse naar 3 voedingen moet.. Zelf lijkt het me fijner om haar om 15:00 wat extra voeding aan te bieden ipv om 17:00. Daarbij vind ik dat ze echt nog te weinig groente en fruit eet om dat echt te kunnen meetellen als eten. bij het CB zeiden ze dat ze toch echt groente en fruit MOEST eten. Maar volgens mij hoeft dat bij bv kindjes toch helemaal nog niet perse? Opzich lijkt het me wel handig om wat minder te voeden aangezien ze er echt met de pet naar gooit. ps. als ze het afgekolft krijgt drinkt ze meestal wel 240 dus dan wil ze wel weer. Daarnaast maak ik haar groente en fruit hapjes zelf. Ik had van de dames hier doorgekregen dat er in de potten groenten van bijv. Hak teveel zout zit voor een baby. Volgens de arts van het CB mocht ze dit gerust hebben maar moesten we het alleen even afspoelen onder de kraan zodat het zout eraf zou gaan. Dat leek me zelf alleen nogal vreemd Sorry voor mn lange verhaal maar ik weet echt niet meer wat ik nou moet doen.
Ben het met je eens dat het een erg vreemd advies is van het cb (wederom!). Natuurlijk moet je kindje niet naar 3 voedingen en natuurlijk moet je kindje groente en fruit eten! Zeker met BV is het fijn om vaker te kunnen/ mogen aanleggen als ze dat graag wil... Neem aan dat je net begonnen bent met bijvoeden??? Hier ook met 6 maanden begonnen en het begonnen na 1,5-2 mnd pas redelijke hoeveelheden te worden... Zou lekker je eigen schema blijven volgen en zo rustig aan uitbreiden!
Met 5 maandjes begonnen en toen maar een aantal keer in de week wat fruit. Vanaf 6 maanden echt elke dag gaan geven en zowel groente als fruit en nu ook af en toe een broodkorst. Er werd echt net gedaan alsof ze dr wat van zou krijgen als ze niet goed groente en fruit zou eten. Maar ik kan en wil haar niet dwingen tot iets wat ze niet wil. Wel wil ik is proberen om dan 3 en n halve voeding te gaan geven. Maar geen idee hoe ik dat moet gaan doen? En vlees is vanaf 9 maanden zag ik? en hoe zit het met yoghurt enz?
Waarom 3,5 voeding?? Hoe wil je dat doen met BV? Hier begonnen met groente en fruit bij 6 maanden. Vanaf 7 maanden brood. Bij 9 maanden kreeg ze 1 a 2x per week vlees/vis. Toetje in de vorm van volle yoghurt/kwark kreeg ze hier vanaf 10-11mnd, maar dat mag volgens mij al eerder. Vanaf 7 mnd of zo?? Zou persoonlijk eerst haar groenten en fruit verder uitbreiden en dan al af en toe broodkorst geven als het uitkomt???
Borstvoeding gewoon blijven geven zoals je gewend bent ( Wat krijgt ze al weinig voedingen op een dag! Een hele nacht doorslapen! ) en 's ochtends ergens een keertje fruit, in de loop van de middag broodkorstje en 's avonds een hapje groenten. Dan ben je al prima bezig! Je borstvoeding moet je nog niet afbouwen als je dat niet wilt hoor, het CB stuurt vanaf 6 maanden aan op een borstvoedings-afbouw beleid met maar 3 voedingen. Overigens is groenten uit pot voor niemand gezond, zeker voor een klein kindje niet. Als je groenten niet vers wilt kopen, kan je beter diepvries kopen.
Ik vind de diepvriesgroenten zelf echt niet lekker. Maar ik kook ze dus apart wel voor mn meisje Ik vond het ook maar raar dat de CB arts aan gaf dat als ik die groenten uit glas n beetje zou afspoelen het ook wel goed zou zijn. Ik ben ook zeker niet van plan om te gaan afbouwen omdat ze dat bij het cb wel leuk vinden. Maar ik merk wel aan mn meisje dat ze gewoon echt geen trek heeft als ik haar aanleg. Dus daar zou ik in de vakantie wat mee kunnen gaan oefenen. Maar ze heeft verder toch groenten en fruit op deze leeftijd nog niet echt nodig?? tenminste dat dacht ik altijd. Ik wil het namelijk gewoon rustig opbouwen zodat zij het ook leuk blijft vinden.
Bijvoeding is bijvoeding en tot 1 jaar is borstvoeding de hoofdvoeding dus daar heb je helemaal gelijk in. Niet elk kind werkt direct 200 gram groenten en fruit weg. Maaaar nu moet ik wel eerlijk zeggen; een kindje dat borstvoeding op verzoek krijgt krijgt geen voedingstekorten als de moeder ook in goede voedingstoestand is. Een kindje wat "maar" 4x per dag drinkt weet ik niet of dat ook voor geld. Ik noem dit "maar" omdat ik via een ander forum ( dragen en voeden ) niet gewend ben dat kindjes "maar" 4x per dag borstvoeding drinken.
Ik moet die 4 voedingen er nu soms al inproppen! Dus in die zin is het absoluut op haar verzoek. Ze heeft verder ook echt geen honger ofzo, ze groeit nog steeds ongeveer een kilo per maand Snap er zelf ook niets van, maar dat geeft voor mij wel aan dat ze echt ruim voldoende heeft aan de voedingen die ze krijgt.