Hulp bij planten nodig!!

Discussie in 'De lounge' gestart door Mayflower, 28 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mayflower

Mayflower Bekend lid

21 okt 2018
    592
    304
    63
    Vrouw
    Helphelp

Wie o wie heeft er verstand van planten van zowel binnen als buiten?

Ik heb 2 prachtige bananenbomen in de tuin staan. Werd vertel dat ze winterhard zijn. Nu zie ik dat ze het erg moeilijk hebben.
    Hoe.kan ik deze planten het best beschermen ik kan ze niet binnen zetten helaas.
    En ik heb 1 plant binnen waarvan ik met mijn ochtend hoofd de naam ben vergeten.
    Ik heb deze helaas verzopen in mijn chaotische stand. En hij hang er zielig bij helemaal slap. En bruine gele bladeren. Kan ik deze nog redden door over te potten.? Dus de natte grond weg halen en in droge grond zetten? En kijken voor wortelrot?
    Alvast bedankt!

2. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.590
    13.829
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    De bananenbomen kun je inwikkelen in noppenfolie.

Van de plant binnen zou ik het bruingele weghalen. Dan hoeft daar geen onnodige energie meer naartoe en heeft de plant meer ruimte om energie te stoppen in evt. nieuwe bladeren.
    Overpotten is niet voor iedere plant een even slim idee, maar zou ik wellicht toch proberen.
    Of droge rijst erin strooien. Dat neemt vocht op. Maar dan weet je nog niet of er wortelrot is..

Mayflower vindt dit leuk.
  3. Lamia

Lamia Fanatiek lid

1 mei 2014
    1.474
    1.610
    113
    Vrouw
    Verzorgende ig en fotograaf
    Gelderland
    Ja planten gekkie hier! Bananen bomen zijn winterhard mits je hem winter klaar maakt. Ze zijn niet gemaakt voor het klimaat in Nederland dus idd zeker beschermen tegen de kou. Heb je een foto van de binnen plant? Mocht de aarde nog vochtig zijn en je hem niet wil oppotten kan je er een stel tampons in duwen. Maar misschien heb je ook nu wel last van wortelrot en of larven van rouwvliegjes?

4. Mayflower

Mayflower Bekend lid

21 okt 2018
    592
    304
    63
    Vrouw
    @hummeltje5

Noppenfolie moet ik dat er gewoon om heen rollen. Op internet beginnen ze over stro enzo maar dat lijkt me best heel veel gedoe

@Lamia
    Hoe maak je ze winterklaar? De bananenboom
    De binnenplant heeft nog geen beestjes zover ik zie. Ik heb um al verplaats hij was zo verschrikkelijk mooi. Hij stond naast de tv. Als ik me vinger in de aarde steek voel die nog vochtig en de aarde blijft kleven aan mijn vinger.

Bijgevoegde bestanden:

5. Lamia

Lamia Fanatiek lid

1 mei 2014
    1.474
    1.610
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Ik zelf ben niet heel erg thuis met buiten planten. Idd wel inrollen maar verder durf ik niet zo goed te zeggen. Je binnen plant, is een diva haha het is de calathea orbifolia. Houd niet van te veel licht, het is een schaduw plant. Wilt ook geen water in de pot maar vanaf de wortels. Sproeien houden ze ook erg van

6. Lamia

Lamia Fanatiek lid

1 mei 2014
    1.474
    1.610
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Hij staat te vochtig denk ik wat ik zo kan zien. Heb je er wel een binnenpot in?

7. Mayflower

Mayflower Bekend lid

21 okt 2018
    592
    304
    63
    Vrouw
    Misschien dus toch maar terug zetten naast de tv? Daar staat die meer in de schaduw?

8. Mayflower

Mayflower Bekend lid

21 okt 2018
    592
    304
    63
    Vrouw
    E
    Hij staat nog in ze oorspronkelijk pot. Ik Moet um nog potten zeg maar. Het water had ik er al uitgegoten een paar dagen geleden.

9. Mayflower

Mayflower Bekend lid

21 okt 2018
    592
    304
    63
    Vrouw
    Ik wil de plant heel graag redden!
    Is het beste om aarde te halen? En de oude aarde er af en kijken voor.wortel rot.en dat weg snijden en in nieuwe aarde te zetten? Is potgrond of zaai en stek grond beter?

10. Lamia

Lamia Fanatiek lid

1 mei 2014
    1.474
    1.610
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Nieuwe normale potgrond, wortels checken en als ze snotterig zijn weg halen. En idd weg bij t raam.

11. Mayflower

Mayflower Bekend lid

21 okt 2018
    592
    304
    63
    Vrouw
    Ik ga zo potgrond halen hij staat nu naast de tv weer weg bij het raam in half schaduw en op hoop van zegen satbdie her gaat redden dank je wel. Weet je ook misschien die bananenbomen kan ik die in noppen folie doen?

12. Lamia

Lamia Fanatiek lid

1 mei 2014
    1.474
    1.610
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Ja de stam kan je zeker in wikkelen. Maar ik ben niet zo heel thuis verder in buiten planten . He zelf een plant of 60 maar geen bananen plant:p

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.092
    3.875
    113
    Heeft die binnenplant misschien last van de verwarming? Aangezien die bruine bladeren daar boven hangen? Misschien te warme lucht? Al weet ik niet hoe warm je hem hebt staan.
    Die bananenboom zou ik inderdaad in bubbelplastic inpakken.

14. Emilie69

Emilie69 Niet meer actief

Niet alle bananensoorten zijn winterhard! Sommige bananensoorten zijn 'winterhard' in de zin dat de wortelstok niet bevriest. Dwz dat de plant op zich wel kan afsterven, maar dat ze terugkomt in de lente. Als je de plant zelf ook wil laten overwinteren moet je die echt goed inpakken (bladeren afknippen, stro rond de stengel, en afdekken met een doek (vergeet geen dakje)). Dit mag je niet te vroeg doen, want planten in het donker is ook niet zo goed. Met wat geluk, kan je die dan verder laten groeien volgende lente. Maar in ons klimaat is dat toch niet makkelijk. ik laat de plant meestal wel afsterven en hoop dat die in de lente erna weer uitschiet. Bij heel erge koude in de winter, leg ik soms wat stro op de afgestorven plan om de wortel wat de beschermen ook. Meestal red ik op die manier 2/3 van mijn planten.
    Volgens mij bestaat er ergens een forum voor liefhebbers van exotische planten. Daar vind je veel info, denk ik. Misschien ook voor jouw binnenplant, want die ziet er mij ook tamelijk exotisch uit.

15. Mayflower

Mayflower Bekend lid

21 okt 2018
    592
    304
    63
    Vrouw
    Heb het op dit.moment even ingepakt met folie.
    Kijken hoe dat gaat. En anders is het pech en wachten tot volgend jaar dat er weer een nieuwe komt en volgens jaar beter inpakken. Ze zijn al 150 hoog allen de stam met de pot erbij hoger natuurlijk.
    Ik weet niet Of de pot ook mee genomen moet worden? Met bescherming? Ze staan nog in potten ivm met het feit we de tuin in de komende 2 jaar opnieuw willen betegelen

16. Mayflower

Mayflower Bekend lid

21 okt 2018
    592
    304
    63
    Vrouw
    Hij stond altijd naast de tv toen die slap ging hangen had ik um in de vensterbank gezet. Dacht misschien zou wat meer licht um goed doen l. (Goede bedoeling maar niet helemaal doordacht)
    Verwarming kom hier niet hoger dan 20 graden
    Staat bijna altijd op 18.

17. Mayflower

Mayflower Bekend lid

21 okt 2018
    592
    304
    63
    Vrouw
    Ik heb mijn binnenplant nieuwe aarde geven zoveel mogelijk natte aarde weggehaald. De wortels waren nog hard heb de slechte stengels weggeknipt en hopelijk gaat die het weer doen.
    Op Dit moment bloed mijn plantenmoederhart

18. Emilie69

Ik zou dat wel doen. In volle grond zijn ze vaak genoeg beschermd omdat (al leg ik er zelf ook wel wat stro op). Maar een pot kan de vrieskou makkelijker aan, denk ik.

19. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.590
    13.829
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik zou ook -naast de stam- de pot ook inpakken met noppenfolie.

Stro kun je evt. tussen de stam en de noppenfolie doen. Stro werkt ook isolerend maar is idd. lastig 'los' te gebruiken in dit geval.

20. Emilie69

Wist je trouwens dat jouw kamerplant behoort tot één van de meest luchtzuiverende planten! Goed verzorgen dus maar: vochtige grond, maar niet nat, hoge luchtvochtigheid (dus in de winter zeker de blaren besproeien), geen rechtstreeks zonlicht maar wel licht (in de buurt van een raam op het noorden bijv.), en niet te veel in de tocht.

Deel Deze Pagina