Er is hier vast wel iemand die mij info kan geven! Vanaf welke leeftijd ga je een toetje geven? En wat voor toetje geef je dan? Mijn zoontje had vorige week op het kdv al om 14.15 uur zijn derde fles gehad. Vervolgens vond hij zijn groente echt niet lekker en ging er dus niets in. Om toch nog wat tijd te rekken voor zijn vierde en laatste fles heb ik hem zo'n toetje van Olvarit gegeven. Dat was voor het eerst en ging er prima in. Hij kwam ook netjes om 19.30 voor zn fles dus dit ging prima. Maar volgens mij zit er best veel suiker in dat toetje. Klopt dat? Vanaf welke leeftijd ga je ongeveer een toetje/yoghurt geven? En is het dan ook nog van toepassing dat melkproducten de ijzer uit de groente tenietdoen? Dus eigenlijk is mijn vraag: wat voor toetje geef je wanneer en vanaf hoeveel maanden?! Thanks alvast!
Een toetje mag je natuurlijk geven wanneer jij dat wilt maar in principe is een toetje 'nodig' om voldoende zuivel te geven (dus vanaf 1 jaar meestal). Olvarit minste suiker heb je waarschijnlijk gegeven en dat bevat wel suiker en is niet nodig op deze leeftijd. Pure smaken zijn aan te raden. Volle yoghurt of volle kwark vinden eigenlijk alle kindjes heel lekker. Oja, ik gaf vanaf 6-7 maanden wel eens een paar hapjes yoghurt of kwark maar ben pas standaard een toetje gaan geven vanaf een maand of 8.
Wij eten zelf geen toetjes, hooguit wat fruit na het eten, dus ik ben ook nooit begonnen zuiveltoetjes te geven. Maar als je kindje geen verhoogde allergiekans heeft mag je vanaf een maand of 6 af en toe wat aangezuurde zuivel geven zoals yoghurt. Liefst volle, en natuurlijk zonder smaakje. Maar wanneer je een echt toetje geeft, dat hangt van zoveel dingen af: hoeveel eet en drinkt je kind al, wat eten jullie zelf, noem maar op.
Hoe zit het dan met bijvoorbeeld de yogolino's? Die zag ik gisteren in de supermarkt liggen en er staat op te lezen dat de yogolino een verantwoord toetje op yoghurtbasis is voor baby's vanaf 6 maanden en dat het bijdraagt aan een gezonde groei. Natuurlijk zitten er suikers in, maar dat heeft iedereen toch nodig?
Wat erop staat is voornamelijk commercieel praatje hoor. Yogolino is niks meer en niks minder dan een zoete vruchtenyoghurt. Hij is niet gemaakt van opvolgmelk, maar van gewone yoghurt en draagt net zoveel aan de groei van het kind als de gewone yoghurt. Dat gezonde is zelfs minder, want aan de yogolino zijn suikers toegevoegd, en aan de gewone volle yoghurt of kwark niet.
Suikers zijn een stuk gezonder als ze niet zijn toegevoegd, zoals in fruit . Hier geef ik vanaf 8 maanden ongeveer een toetje, volle yoghurt of volle kwark. In het begin moest er een scheutje diksap doorheen, na een paar weken kon ik dat weglaten en inmiddels eet mevrouw echt behoorlijke hoeveelheden yoghurt . Alhoewel wij zelf geen toetje eten, geef ik haar wel als toetje omdat ze soms dagen heeft dat ze minder eet 's avonds, yoghurt eet ze altijd en dan zit ze in ieder geval wel lekker 'vol' om de nacht door te komen
Wij gaven vanaf 6,5 maand af en toe wat yoghurt of volle kwark. Soms met een drupje diksap erdoor. vanaf 8 maand wat regelmatige. Pas vanaf 11-12 maand aten we elke dag toetje.
Hier ook vanaf 6,5 a 7 mnd denk ik, toetjes van Nesle, die zijn geloof ik ook vanaf 6 mnd. Het is niet nodig, maar onze dochter is best licht dus ze kan wel wat extra's hebben.
hihi.. nee hoor.. dit is echt een fabeltje.. fruitsuikers zijn echt niet gezonder dan geraffineerde suiker maar meestal zit er ook nog wat anders in zoals vitamine C of vezels en DAT maakt het gezonder!
echt standaard een toetje na het eten zoals papa en mama dat doen vanaf 8 maanden. Ik heb tot 1 1/2 alleen vole yoghurt gegeven. Ik lust het zelf echt niet en toen ontdekte ze dat mama iets anders at. Vanaf die tijd roeryoghurt van almhof, dat eet mama ook