Hallo, Hoe oud was jullie kind toen hij/zij zelf met een lepeltje/vorkje kon eten? Wanneer begin je je kind te leren oefenen om zelf te eten met een vork/lepel? bedankt
Onze dochter, 18 maanden, eet al een hele tijd met lepel en vork maar nog niet alleen hoor. Wij helpen haar opscheppen/prikken en dan doet ze het zelf in haar mond. We zijn hier denk ik rond de elfde maand mee begonnen
De oudste twee hier zijn met ongeveer 10 maanden begonnen met zelf eten met het vorkje. Gewoon de boterham, de groenten en soms het fruit. Voor die tijd deden we het afwisselend wij aan de vork prikken en wij laten happen en wij aan de vork prikken en zelf laten happen. En sinds ze 10 mnd zijn ook nog best weleens dat wij even prikken voor ze (dan schiet het ietsiepietsie harder op). De jongste zijn we iets later mee begonnen, daarbij snapt ze het ook nog niet helemaal. Zijn nu dus ook pas een week of anderhalf bezig met haar zelf laten prikken en zelf laten happen. Snapt het nog niet zo heel goed, maar wisselen het dan dus gewoon lekker af met wij prikken en zij prikken !
Robyn krijgt vanaf dat ze 11 maanden is een vork/lepel bij het eten, en dan doet ze een poging om daarmee te eten en dat gaat steeds beter. Wij hebben eigenlijk nooit hapjes op haar vork/lepel gedaan en het dan aan haar gegeven, wij hebben het haar altijd zelf laten doen.
hier prikt ze eten aan haar vork en pakt het dan keurig met haar handen evan af en stopt het dan in haar mond hahahahaha ze pobeerd wel met haar lepel of vrok, maar bijna alles gaat gewoon met de handn naar binnen, vind het prima zolang ze daardoor maar goed eet, komt vanzelf dat ze met bestek gaat eten
Kyra eet hier nu al met vork! Wij moeten het er wel aan prikken en dan geef ik de vork aan haar en zij stopt het in haar mondje! Hopelijk snapt ze snel dat ze het er ook zelf aan kan prikken, maar daar is ze met haar 10 maanden misschien iets te jong voor
Onze dochter eet nog niet eens met haar handjes (hooguit een soepstengel of krentjes). Ze is nog totaal niet geinteresseerd in zelf eten met lepel/vork. Ze laat zich nog graag 'voeren'..
Wij oefenen nu al.. En dat gaat super goed! Het meeste voer ik haar, maar soms pakt ze zelf de vork en doen we het samen. Als ik haar echt zelf laat, steekt ze die vork in haar strot Maar het gaat echt prima! Zelf prikken duurt vast nog even en zelf met een lepel lukt ook niet. Het is min of meer toevallig dat ze alles in haar mond stopt, en zo dus nu ook de vork
Jesse at zelf stukjes brood met zijn handjes vanaf acht maand. Vanaf een jaar begon hij de lepel ook interessant te vinden. Nu is hij net twee en kan hij wel redelijk met vork en lepel eten, maar met yoghurt en soep enzo gaat het nog wel es mis. Dan voeren wij hem met een tweede lepel en dat vindtie tot nog toe nog steeds goed. Ik hoorde van mijn nicht dat haar tweeling (ook net twee) al wel een half jaar alleen eet. Maar zij heeft er ook nog een jochie van vier en zes bij, dus had ze haar handjes wel vol, en moesten ze al heel vroeg zelfstandig worden.
Mijn jochie weigerde tegen zijn 1e verjaardag om gevoerd te worden, zelf hapjes voor hem klaarmaken op een vork/lepel mocht niet meer. Dus er was eigenlijk geen andere optie. Het begon met lepel en vingers eten. Maar na een maandje troepruimen ging het al een stuk beter. (En hem dwingend voeren leverde veel meer rommel op dan zelf laten eten)
Mijn zoontje kon al heel snel eten van een vorkje en iets later ook van een lepel maar het echt helemaal zelf doen? Nee, dat lukt ook met 19 maanden nog steeds niet. Hartstikke moeilijk joh en het schiet niet op... het eten is dan zo lekker dat met je handen veel sneller gaat hahaha. Wij combineren het nu: zelf doen (met en zonder bestek) en papa / mama helpen
Tja en als het je dan eindelijk gelukt is, dan zijn ze zo eigenwijs en lui om wéér gewoon met de handen te eten... dochter van bijna 8 pakt nog steeds (stiekum) een aardappel met dr handen!!