Hier begonnen met gewone yoghurt, inmiddels mogen ze kiezen uit alles wat wij ook eten (meestal gewone yoghurt, vanillevla en vruchtenyoghurt). Soms met fruit erdoor, zoals bramen of frambozen uit de tuin van opa en vandaag aardbeien. Wel is het max 1 schaaltje want met name de oudste eet soms amper avondeten en dan wel 2 schalen toetje willen eten dat gaat dus niet door.
Hier krijgt ze nog steeds naturel biogarde roeryoghurt. Ze vindt het vooralsnog niet saai gelukkig! Fruit en yoghurt samen is niet zo goed voor de tanden geloof ik. En let erop dat je niet te snel na het toetje gaat tandenpoetsen. Andere zoete toetjes geven we niet. In het weekend krijgt ze soms 's ochtends of 's middags tussendoor een doosje rozijntjes of een stukje bananenbrood van ons. Zelf eten wij geen toetje, maar nemen we later op de avond op de bank een stukje pure chocola.
Hoezo is yoghurt met fruit niet goed voor de tanden? Tanden worden altijd pas uurtje of 2 na het eten gepoetst.
Ik verbaas me er dus echt enorm over dat er moeders zijn die wéten hoeveel suiker er in een kommetje vla, vruchtenyoghurt of danoontje zit: zo'n 15 gram (!) en dat toch bewust aan hun kind geven. Dat is echt gewoon 6 suikerklontjes ofzo..... Bizar.. Maar goed. Onze zoon (16 maanden) krijgt biologische volle of griekse yoghurt met wat vers fruit erdoor en dat vindt hij heerlijk
Ach, als mijn zoontje gewend is de hele dag water te drinken ipv ranja, diksap of andere suikerhoudend spul, lig ik er niet wakker van dat hij na het avondeten een schaaltje vla krijgt. Bizar he? Teveel aan suiker is vaak het en-en-en verhaal. En ranja, en koekjes, en snoepjes en vla.
Milde halfvolle yoghurt. zonder iets. ze eet het tot de laatste druppel op met smaak ik laat het hier maar even bij zolang ze dat prima vindt.
In een mango zit 14 gr suiker per 100 gr, dus dat laat jij ook liggen? Dat op verse producten geen voedingswaarde stickertje zit betekent niet dat het er niet in zit. Andersom betekent ook een bepaalde hoeveelheid suiker niet dat er verder geen belangrijke voedingsstoffen inzitten.
Doordat er te veel op gegeken wordt waar hoeveel suikers en vetten in zitten zijn in Nederland ook kinderen ondervoed. Er is niks mis mee met soms suikers aan je kind geven, ze hebben het ook nodig om te groeien en ontwikkelen.
Ik wilde geen discussie beginnen over suikers geven e.d. ieder moet dat lekker voor zich weten. Ik ga hier dan ook mijn mening niet over geven.
inderdaad! ik vind het bizar dat mensen zo panisch over suiker doen! het is geen chemisch afval ofzo hoor! zolang een kind voldoende beweegt, en de tandjes goed gepoetst worden kan suiker echt geen kwaad! hier mag mijn zoon trouwens snoepen zoveel hij wilt en kijkt er totaal niet naar om! hij neemt liever appel, komkommer of snoeptomaatjes. maar als ik dan kinderen over de vloer heb die thuis niet mogen snoepen en 1 snoepje in het weekend krijgen thuis zijn ze hier niet bij de snoeppot (die op tafel.staat) weg te slaan. en dat is bij 9 van de 10 kinderen waar thuis zo panisch over suiker word gedaan. dan heb ik liever een kind wat thuis zijn portie suiker eet/drinkt dan een kind wat bij een ander thuis gierig bij een snoeppot rond gaat hangen!
Ons dochtertje is bijna 15 maanden en ze krijgt als toetje gewoon lekker een danoontje of een knijpyoghurtje. Voorheen was het hier ook Griekse yoghurt maar daar is ze ondertussen wel op uitgekeken en dat snap ik ook wel. Daarbij vind ik het ook prima dat ze wat aan suikers binnen krijgt. Het lijkt mij zeer ongezond als ze dat niet binnen krijgen maar goed dat is een ieder voor zich en zolang je ze niet volpropt met allerlei zoetigheid, prima toch. Alles kan TE zijn he! Maar als je liever zoiets niet geeft dan zou je inderdaad iets van fruit erdoor kunnen doen of zelf ijs maken van yoghurt en fruit, zoiets?
Ze mag van mij best af en toe een danoontje hoor Maar liever niet elke dag. Kan het idd wel afwisselen met yoghurt en fruit en dat soort dingen.
hier krijgt ze ook gewoon een danoontje. smorgens krijgt ze jam door de geitenyoghurt. door de griekse yoghurt kreeg ze appelstroop. de oudste kiest zelf haar vla uit. zelf eten we geen toetjes. suikers maken wij ons niet druk om die heb je namelijk ook nodig. dochter mag uit school zelf snoep pakken. een hele trommel vol maar het gaat een eeuwigheid mee.
Hier proberen we het een beetje af te wisselen en ze krijgt niet standaard een toetje bij ons... Toetjes kunnen zijn: - kinderyoghurt of kinderkaasje - platte kaas - yoghurt - knijpfruitje met yoghurt of graantjes - stukje fruit - ijsje: ingevroren kinderkaasje op een stokje of fruit op een stokje - smoothie: vers fruit en/of groenten met melk Verder drinkt ze eigenlijk alleen maar water of volle melk.
dit is hier favoriet: aardbeien prakken, yoghurt eroverheen, half uurtje laten staan (kou is er dan af en de aardbeiensmaak trekt lekker door de yoghurt). Met nectarine vindt ze dat ook erg lekker. Soms yoghurt met wat diksap er doorheen of vanille yoghurt. Een echt toetje (vla of pudding) doen we alleen op zondag (hoe ouderwets, haha)
Combi fruit en yoghurt maakt niet uit voor de tanden (in beide zit zuur) en tanden poetsen een half uur na het eten minimaal. Wij doen niet elke avond een toetje eten t zelf ook niet. Hebben vaak waterijsjes (zakjes zelf invriezen) en daar mag ze dan een halve van en ik eet dan heeerlijk de andere helft op haha.