Onze zoon is zes weken te vroeg geboren en is vorige maand begonnen met fruit en groente, gaat heel goed. Krijgt ook nog 700-800 cc melk, omdat hij 's nachts ook weer komt om een voeding, dan krijgt hij 100cc. overdag dus nog 700 cc. Nu was ik bij het cb en zij geven aan dat hij brood moet gaan eten?? Heb hem al een paar keer een broodkorstje gegeven, maar vind het erg eng, hij sabbelt eraan alsof het een speentje is en dan ineens schiet er zo'n stuk brood achterin in zijn keel en hij verslikt zich het ongans. Ik heb daarom het idee dat hij er misschien nog niet aan toe is. Zou hij wel kleine stukjes brood met wat boter kunnen eten( hadden ze op het cb over). Ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet, wat vinden jullie? En hoe gaat het met jullie baby'tjes van rond de 6.5-7 maanden? Wat eten zij en hoeveel melk geven jullie en hoeveel fruit en groente?
Ik zou het gewoon eens proberen met stukjes brood. Wat mijn ervaring op mijn werk (kdv) is, om de boterham niet te dik te beleggen, dubbel te vouwen, de korstjes eraan te laten zitten en niet te kleine stukjes. Lijkt misschien eng, maar daardoor hebben ze meer 'grip' op het brood. Dan wordt het geen dunne plakkerige bende.
Ik ben juist niet zo´n fan van die korsten bij erge kleintjes, vind de korsten vaak best taai. Ik gaf bij het begin meestal gewoon wat afgescheurde stukjes brood van een dag uit en geen korst. Overigens doe ik er pas sinds kort wat boter of appelstroop op.
Ik heb mijn dochtertje een paar weken alleen maar een broodkorst gegeven in haar knuistje, daar sabbelde ze alleen nog maar op. Op een gegeven moment ontwikkelt de kauwtechniek en dan kunnen ze prima een stukje brood met korst eten. Maar als je dat liever niet wilt geven dan geef je toch gewoon zonder korst? Dat komt allemaal vanzelf wel hoor, en zoniet, dan niet hihi. Mijn dochtertje eet eigenlijk vanaf 8 maanden pas echt goed brood! het komt vanzelf allemaal wel, je moet het natuurlijk wel blijven aanbieden, maar ze hebben een hele tijd om aan alles te wennen en het leren eten. Laat ze maar lekker spelen met de kruimels en zwaaien met de boterhammen, dat vond mijn meisje in het begin het leukst..... Ik wat minder maar ja...
ik sluit me hier bij aan. werk ook op een kdv en doe het daar meestal ook zo. En geef meestal aan de ouders aan om zelf ook op een korstje te sabbelen dan zul je merken dat het gaat smelten. vond het zelf ook spannend de eerste keer bij mijn dochter,en zag zelf niet in hoe eng ik het vond. Stiekem gekeken hoe een collega haar een boterham gaf en toen dacht o jaaa tuurlijk zo doe ik het bij de kinderen op de groep ook
Onze zoon moest eerst ook niks weten van brood, het heeft ons dan ook een hele tijd gekost om hem eraan te laten wennen. Hij sabbelde er ook op maar dan kwam het moment dat hij het door wilde slikken....nou het was net of hij erin stikte!! Heel eng ook nog eens. In overleg met het CB is er hier thuis een logopediste geweest en zij gaf de gouden tip! *Biedt het brood op de kauwvlakken aan, zo wordt de kauwtechniek ontwikkeld en leren ze er dus op te kauwen. ~ ik verplaats trouwens je topic even naar 'voeding' ~
Dank voor het verplaatsen, zag net de oproep te laat.........en stond dus verkeerd. Ik moet t volgens mij aan de zijkant in de mond geven he, de stukjes? Omdat hij dan kan gaan kauwen? Maar is er bij niemand bij jullie dan gebeurt, wat hier gebeurde? Dat sabbelen op het korstje, had tot gevolg dat er echt een stukje loskwam door het 'smelten' en dat ging zo linea recta zijn keel in. Hij schrok er zelf ook enorm van. Misschien dus beter om hem stukjes brood aan te bieden, zonder korst en dan via de zijkant? En dan later de korst? Of kan ik dan maar beter helemaal de korst laten voor wat het is? (als korst alleen zijnde bedoel ik, niet om de stukjes brood heen)
Hier kreeg hij eerst een broodkorst om op te sabbelen, maar dit ging zo goed dat hij ondertussen gewoon een broodje krijgt. heel dun boter erop en bijv. een heel klein beetje duindoornmoes. Ik snij het broodje gewoon in lange stukjes. Deze stukjes eet hij zelf, gaat prima. (met korst dus)
Ons mannetje krijgt nu sinds 2 weken brood. Hoeveel hij eet verschilt per dag. Hij krijgt kleine stukjes, zonder korst. Het scheelt idd een hoop of we het stukje midden in zn mond doen of bij zn wang. Omdat de stukjes trouwens best klein en plakkerig zijn, geven we de stukjes met een gebaksvorkje. Zitten wij iig niet onder! Broodkorst wist hij totaal niet wat hij er mee moest. Ga ik binnenkort wel weer eens proberen, ben benieuwd.
ben vandaag met een broodje begonnen. Heb de korstjes eraf gehaald...maar dat hoeft dus eigenlijk helemaal niet???
Bij de oudste ging het prima met de korstjes; hij sabbelde er op en at het ook wel. Af en toe een beetje verslikken, maar daar hebben ze een prachtig kokhalsreflex voor, zodat het (haast) nooit mis gaat. Bij de jongste ging het minder soepel. Zij schrokte te veel en te snel (te grote stukken naar binnen) en kotste daarna alles uit. Bij haar ging het beter als ik het in heel kleine stukjes aanbood, zonder korstjes. Zij kauwt overigens prima; al slikt ze nog steeds ook wel grotere stukken door. Nu eet ze alles: brood met korstjes, vlees, fruit, sommige groenten.
hier was 6/7 maanden veel te jong (we begonnen toen pas met bijvoeden). en ik vind sabbelen op korsten onwijs gevaarlijk. ik heb dat nooit gedaan. wij zijn begonnen met 10 maanden met kleine stukjes en die stukjes zijn langzaam wat groter geworden en met de korst erbij later, ging prima.
hie rook begonnen met korstje, hij kauwt gewoon met zn tandenloze bekkie, met de voorkant...en wat sabbelen, wta likken...in de mond uit de mond....dan wordt het steeds zachter en ineens heeft ie een groot stuk in zn mond..nou die kan hij echt niet doorslikken hoor...daar speelt ie mee in zn mond...als het na een tijdje nog te groot is spuugt ie wat uit...of gaat met zn (niet hebbende) kiezen kauwen.. brood heb ik ook in zn wang gestopt, kleine stukjes..maar ik vind voorlopig de korst goed, leert ie tenminste goed kauwen.. ook een liga (eerste stap) gaat steeds beter, in het begin vond ik het ook eng, maar kind moet ook nog ff wennen en leren wat er mee te doen in de mond Verder eet hij hier steeds beter, hele stukken vers fruit en groente soms helemaal soms als prakje.. 6,5 mnd en dit is het "schema" 7u BV 8u Broodkorstje+thee/water 10u Fruit 12u FV 180/6 14u Liga+thee/water 16u FV 180/6 17u/18u groente 19 BV Laat steeds meer melk staan in fles
Ik probeer ook wel eens brood te geven, maar mevrouw heeft er maar weinig zin in en als ik ze dan brood geef kleine stukjes met jam dan spuugt ze het uit of ze gaat over der nekmaar ja ik blijf proberen
Waarom die verplichting om zo snel brood te eten? Als je kindje granen nodig heeft maar nog niet met brood overweg kan kun je evt ook granen via pap aanbieden, toch? Ben zelf nog niet helemaal op de hoogte hoor, maar lijkt me erg snel. Er zijn ook stromingen waar brood voor de 7 mnd niet eens "mag", bijvoorbeeld.
dit was ik alweer vergeten.... op het kdv kreeg m'n dochter broodpap: brood die helemaal werd geweekt in haar melk, en dat kreeg ze zo gelepeld. zij vond het heerlijk op deze manier. overigens zijn wij niet voor 7 mnd begonnen met brood geven, vond ik ook wel vroeg zat (en ook om kans op glutenallergie niet te vergroten).