Hoi, ik heb gisteren die liga's gekocht voor baby's die bij de groentepotjes en zo liggen. Ik heb vanaf 4 maanden gekocht (makkelijk te verkruimelen stond er op) en die vanaf 6 maanden. Ik wil haar nu een liga verkruimelen door het perensap of meloensap en dit als tussendoortje geven rond 15.00 uur. Is dit een dikmaker? Die liga bedoel ik dan!
Voor liga geldt net als voor zoveel dingen: met mate. Het bevat suikers. Je zou ook een halve kunnen verkruimelen door het hapje.
Wou ik dus welk elke dag doen. Wat kan ik dan door de meloensap doen? Een beschuit misschien? Is dit geen dikmaker? Ik wil nl. iets door het sap doen anders heeft ze er niet genoeg aan. Of een soepstengel er door doen, of is dit ook weer een dikmaker als ze dit elke dag krijgt?
Ik geef 's morgens wat fruit uit een potje en als ze 's middags rond half 3 wakker wordt houdt ze het niet vol tot 5 uur zonder iets te eten, dan maak ik meloen heel fijn, alleen sap (dus een soort van extra fruit). Maar nu ze wat ouder wordt kan ik er misschien wat doorheen kruimelen zodat het wat dikker wordt. Of ik kan misschien een stuk meloen in d'r hand geven? Ik geef 's morgens 1 stuk fruit of een half groot potje en 's middags nog 1 stuk fruit of de andere helft van het potje. Dat mag toch wel of mag je niet 2 x op een dag fruit geven?
I.p.v. Liga kun je beter bambix of nutrix door het sap doen. Tenminste als je het moet binden. Je kunt sap natuurlijk ook laten drinken. Qua voeding heeft je kind meer aan fruit dan aan sap.
maak anders eens een smoothie voor je kleintje. Gewoon wat fruit kiezen en dan de met de staafmixer fijn maken. Groetjes Anita
meid laat je niet zo gek maken joh... al dat gedoe over "dikmakers" als jij gewoon een liga wilt verkrummelen in een fruithapje gewoon lekker doen...er zijn zoveel dingen waarbij je liga kunt 'gebruiken"... ik prakte altijd een banaan, kneep een sinaasappel uit en verkrummelde een liga erdoor heen...heerlijk vonden ze het... wbt het in de hand geven (rapley)... tja iedereen zijn eigen ding, ik persoonlijk vindt het levensgevaarlijk, zeker iets als "liga" (kindvriendelijk zou je denken) smelt niet in de mond, en breekt heel snel af, evenals vele andere "kinderkoekjes" .... heb er zo vaak naast gezeten dat men zijn kind een liga in de hand gaf en dat het kind ff erna lag te kreperen omdat er een stukje vast zat in de keel... maar goed dat is voor iedereen anders natuurlijk... doe gewoon datgene wat "goed voelt" meid... gr.smoekie
sorry, ik las iets te snel, dacht dat je bedoelde een liga in het handje te geven...maar goed, ondanks dat meloen natuurlijk heel "zacht" is zou ik er heel goed op letten wat je in het handje geeft natuurlijk..maar dat is logisch natuurlijk...
Ik doe bijna elke dag een liga door het fruithapje. Sap van een mandarijn, een geprakte peer, een pruim, kiwi of banaan, noem het maar, en dan lekker een liga erdoor (lost trouwens vanzelf op, ik verkruimel het niet eens).
Als kind ging ik al over mijn nek van Liga (was verplichte hap op de kleuterschool), en nu nog steeds, als ik zo'n koek ruik, brrrrrr. Maar naast dat persoonlijke nadeel vind ik dat er nog wel wat nadelen aan Liga zijn: -als koek om zo te eten zijn ze niet zo fijn, te brokkelig, gauw grote stukken in de mond -het is van zichzelf al zoet en heeft een eigen smaak, als je liga door een fruithap doet, dan is die hap zoeter en eigenlijk proeft je kind geen fruit meer, maar gewoon liga. Kind leert dan niet de smaak van fruit kennen en waarderen. Als je gewoon Nutrix of Bambix door het fruit doet heb je dat niet omdat dat veel neutraler van smaak is.
Hier ook ongeveer 3 x per week een halve tot een hele liga. Ik prak het nergens doorheen, maar ze knabbelt hem gewoon op uit het handje (liga tweede stap). En tja, dikmakers, je ziet zelf wel of je kind aan de dikke kant is of niet. Zolang ze verder genoeg groente, fruit etc. eet en een gezond gewicht heeft, maak ik me daar niet zo druk om.
ieder natuurlijk zijn eigen "smaak" net zo goed als bijv. bruine bonen, daar walg ik van terwijl een ander er misschien zijn of haar vingers bij op eet. zo is het natuurlijk ook met een liga... daarbij overheerst een banaan of sinaasappel of welk fruit dan ook echt wel de smaak van een liga, echt heel erg veel smaak vindt ik er niet aan zitten, laat staan dat ik ze "zoet" vindt.... wbt bambix of nutrix er door heen doen, tja wat ik al zeg smaken verschillen, en als ik het zelf proef, vindt ik de smaak van een fruithapje met een liga lekkerder dan met wat bambix of nutrix er door heen...vindt het zelfs een "gore nasmaak" hebben... als koek om los te eten ben ik het met je eens dat het gewoon "klote kinderkoeken" zijn voor de wat jongere kindjes, net zoals vele andere koekjes die er aangeboden worden, ze brokkelen te snel af, smelten niet in de mond waardoor het kind sneller zal kunnen stikken dan bij koekjes die wel in de mond smelten...
Ik wilde gewoon 's morgens fruit geven dan 's middags wat sap met een stukje liga erdoor, zodat het wat dikker wordt. Dus de smaak van fruit leert ze zo evengoed kennen. Maar ik wilde weten of ze er dik van worden of dat ik er dan beter een beschuit doorheen kan doen of een soepstengel.
Naar mijn idee kan je dan idd beter beschuit gebruiken,of ze er dik van wordt ,dat kan niemand voorspellen en alleen van liga dik worden lijkt me ook erg onwaarschijnlijk. Liga is wel minder fijn voor de tandjes en de smaakontwikkeling (suiker). Ik zeg dus beschuit (of rijstebloem) Waarom geef je het sap niet in een flesje en een stukje broodkorst of soepstengel in de hand.
Persoonlijk zou ik dus kiezen voor een soepstengel of beschuitje erdoor. Vaak wordt het met Liga gedaan, omdat het zo "hoort". Liga stap 1/ 2 etc. is voor baby's/ kinderen, dus gooien we het erdoor... Dit vind ik echt weer een beetje van die stereotype handelingen/ gedachten... Dit bedoel ik absoluut niet aanvallend, ik weet niet goed heo ik het anders duidelijk moet maken... Ik zeg ook niet dat mijn kind NOOIT een liga gaat krijgen, maar ik ga het absoluut niet overal/ elke dag ergens doorheen gooien.... [-(