Ik heb van mijn schoonmoeder allemaal olvarit toetjes gekregen. Maar ik zie dat daar suiker in zit... Ben het er niet zo mee eens, geef liever gewone yoghurt dan. Wat vinden jullie van olvarit (toetjes)?
Ik geef ze in principe ook niet, ook geen danoontjes ofzo. Irem eet met heel veel plezier volle kwark en volle Turkse yoghurt als toetje, zonder toevoegingen, dus dan heb ik dat liever. Maar ze heeft weleens een keer gehad en ja ze vindt ze erg lekker. Voor een enkel keertje, bijvoorbeeld als je een keer onderweg bent of ergens anders eet heb ik er ook geen enkel bezwaar tegen, dan is het makkelijk. Maar niet elke dag. Niet nodig en bovendien erg duur
Ik ben daar nooit zo moeilijk in geweest eigenlijk. Verder kregen ze vrijwel tot geen zoetigheid, alleen zo'n toetje (ook niet elke dag, maar wel regelmatig) en heb dat nooit als een probleem gezien.
Ach ik zie het vooral als een nieuwe manier om je als klant te houden. Voor een dagje weg kan het best handig zijn, maar ik geef ook de voorkeur aan gewoon yoghurt, met niks er in. Vooral Turkse yoghurt, yammie! Wij eten trouwens zelden toetjes, alleen op feestdagen, dus neuh, niets voor ons.
Dat is de reden dat ik dat dus niet geef...die suiker. Let er trouwens wel op welke yoghurt je koopt, in de meeste yoghurt zit namelijk ook suiker. Ik heb biologische yoghurt van arla daar zit geen suiker in.
Mijn zoontje (2,5) eet graag Olvarit yoghurt (minste suiker variant).. hij vindt ze gewoon erg lekker en ik vind dat een aardig argument om ze voor hem te kopen. Daarnaast houdt hij erg van volle yoghurt of volle kwark (met een scheutje diksap of iets anders). Suiker hoort bij het leven dus waarom niet een beetje in een toetje (wat aangeraden wordt als onderdeel van een gezonde, gevarieerde maaltijd)? Het valt me op dat er altijd zo 'moeilijk' gedaan wordt over suiker... maar dat er wel veel brood bijvoorbeeld wordt gegeten (bulkt van het zout) en vleeswaren (idem + vet) en dat er yogi en chocomelk en appelsap wordt gegeven... Als je je kind leert om gewoon te eten (gevarieerd, verstandig en vooral met kennis) dan heb je het meeste kans dat hij / zij dit in (nabije) toekomst zal (blijven) doen...
Hier krijgt ze het ook niet. Ik vind het gewoon niet nodig. Yasemin is ook gek op haar yoghurt of kwark, dus waarom iets anders aanbieden. Heel soms krijgt ze yoghurt met fruit er doorheen, die heb je in kleine bakjes dus makkelijk om mee te nemen. Maar dan weer biologisch zonder toevoegingen. Van mij hoeft het gewoon nog niet. Ze drinkt trouwens ook alleen nog BV, thee en water. Suiker kan er later altijd nog in.
Luca krijgt ze ook niet, ik vind het meer dat na een gezonde maaltijd een gezond toetje hoort zonder zoetigheid, maakt niet uit of het suiker heeft of niet. Dan kan zo nu en dan een zoetig toetje als een traktatie worden gezien. Iedere dag dat soort toetjes lijkt me niet nodig, zeker omdat kinderen op die leeftijd de meerwaarde van de zoetigheid niet echt zien. Als je ze laat kiezen kiezen ze net zo vaak voor 'smakeloze' yoghurt. Dus voor wie geef je het dan? alleen omdat het in je eigen ogen 'lekker' is. Niet voor je kind.
Mijn zoontje van 2,5 is inmiddels een echt toetjeskind, en hij is geen dikkerd en eet voor de rest lekker gezond. Hij krijgt dagelijks een toetje (meestal behoorlijk zoet), maar alleen als hij flink gegeten heeft van z'n warme eten. Als hij maar 2 happen heeft genomen (komt wel eens voor) mag hij kiezen tussen pure yoghurt of fruit als toetje. Zijn zusje van 10 mnd krijgt of geen toetje, of een bakje volle yoghurt (met niks erin), of een beetje fruit. TS: ik zou een kindje van 1 zo'n toetje dus ook alleen bij uitzondering geven. @sunnycloud: in gewone yoghurt heb ik nog nooit suiker gezien. wel in vruchtenyoghurt, maar als daar geen suiker in zit, zitten er vrijwel altijd zoetstoffen in. dan geef ik liever suiker. @cygnet: Aan een kindje van (ongeveer) 1 geef ik zo min mogelijk suiker; fruit als enige zoetigheid. Ik wil ze niet meer dan nodig aan zoete smaken laten wennen, maar ze ook leren dat zuur en bitter lekker kunnen zijn. Die zoete smaak komt vanzelf, daar hoef je eigenlijk niks aan te doen. Klopt dat er vaak wel te veel zout in allerlei voedingswaren zit. Ik probeer daarop te letten, maar bij brood en beleg ontkom je er vrijwel niet aan. Maar dat ze (te veel) zout krijgen, is toch nog geen reden om dan ook maar (te veel) suiker te geven?
Bij de appie koop ik vaak griekse yoghurt, is ook erg lekker. Turkse yoghurt haal ik bij de Turkse supermarkt (volop aanwezig hier in A'dam). Naam of merk weet ik zo gauw niet.
Bij de Turkse winkel en hoe het heet? Turkse yoghurt dus yogurt, 10% vet van Yayla. Maar je kunt ook Griekse yoghurt kopen, oa bij de Lidl in die emmertjes, dat lijkt er erg op. Suiker in yoghurt heb ik echt nog nooit gezien. Dat is dan zeker yoghurt met toevoegingen, want in gewone yoghurt zit alleen...yoghurt. En ik ben het met Bri eens - dat je kindje teveel zout binnenkrijgt is toch geen reden om maar meteen extra suiker te gaan geven. Ze kunnen hun hele leven nog suiker eten en ik ben daar helemaal niet zo moeilijk in, ze mag best een keer een babykoekje ipv een soepstengel of een keer een hapje vla proeven, maar niet elke dag zodat het een gewoonte wordt. Niet nodig en zeker niet aangezien ze op het moment kwark en yoghurt minstens zo lekker vindt.
Ik zou ook niet elke dag zo'n zoet toetje geven. Ons jochie krijgt weleens een lekker toetje. Maar dan max eens per week ofzo. Soms ook gewoon weken niet. Dus als het een paar toetjes met lange houdbaarheid zijn, dan zou ik ze gewoon af en toe geven. Maar echt niet een week achter elkaar.