snipperdagen help?

Discussie in 'De lounge' gestart door 31122005, 3 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 31122005

31122005 Niet meer actief

Ik heb een vraagje,heb al zitten googlelen maar snap er helemaal niks van.(beetje dom)

Hoe bouw je je snipperdagen op,hoe werkt dat?:(
    Bv als ik 36 uur per week werk?
    Zou ik een snipperdag kunnen opnemen wanneer ik dat wil?
    Kan je die uitbetaald krijgen?

2. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.752
    646
    113
    Gelderland
    Dat ligt er aan waar je werkt en hoe dat bij jouw werkgever geregeld is. Heb je geen CAO? Daar staat het vast in hoe het bij jou werkt.

3. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Als je een contract van 36 uur hebt en bv 40 uur werkt, bouw je per week 4 ADV uren op.
    Verder heb je natuurlijk je vaste vakantiedagen die in je contract/CAO staan vermeld.

Beetje lastig voor ons om te bepalen hoe het voor jou werkt als we niet weten hoe jouw contract en CAO in elkaar zit.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het ligt eraan of je een contract hebt of dat je op uitzendbasis werkt.

Bij contract krijg je aan het begin van het jaar je "tegoed" voor het nieuwe jaar. Dit is bij fulltime minimaal 20 dagen (wettelijk) maar meestal bij CAO is dat hoger dan 20 dagen. Werk je parttime of maar een deel van het jaar, dan krijg je dat tegoed naar rato van je dienstverband.
    Hiervan kun je dus gewoon een snipperdag opnemen. Uitbetalen mag alleen maar bij de "bovenwettelijke" vakantiedagen.

Ben je uitzendkracht, dan bouw je die dagen op op basis van je gewerkte uren. Ook hier geldt minimaal 20 dagen bij fulltime over een heel jaar. Maar wanneer je bijvoorbeeld nog maar een maand via een uitzendbureau werkt dan kun je niet direct al drie weken betaald vrijaf nemen.

Iets duidelijker zo?

Oh ja, je vraagt of je een snipperdag kunt opnemen wanneer jij dat wilt... dat gaat wel altijd in overleg met je baas/leidinggevende!
    Het is dus niet zo dat jij nu beslist dat je bijvoorbeeld morgen vrij neemt en dat "meedeelt" aan je baas. Je moet het wel vragen cq overleggen.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Ik begrijp dat het puur gaat om snipperuren en niet om ADV opbouw

6. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Maar vakantiedagen vind ik ook geen snipperuren eigenlijk. Misschien dat het verschilt wat iemand er voor benaming aan geeft? ;)

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Duitsland
    vakantiedagen = snipperdagen = verlof dagen =...=....
    maar het is geen ADV.... :D

ADV is inderdaad dat er in het bedrijf een officiƫle werkweek geldt van 36 uur, maar dat iedereen gewoon vijf dagen van 9-5 werkt... dus 40 uur. En dat je dan iedere tweede week een dag vrij bent.
    Arbeidsduurverkorting is ooit bedacht tijdens de tijden van hoge werkloosheid onder met name jongeren. (eind jaren 70 van de vorige eeuw)

8. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Mjah, ik gebruik het begrip snipperdagen eigenlijk niet, daar zal het wel aan liggen ;)
    Ken het begrip verlof en ADV verder prima als salarisadministrateur.

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Hahahaha dat wist ik dus niet... je beroep bedoel ik :D

10. 31122005

Bedankt allemaal voor het snel reageren ;)
    Mijn contract ligt thuis,tussen alle papierwerk dus moet die maar eens opzoeken.

Heb eigenlijk helemaal geen verstand van dit soort dingen.
    Ik werk altijd wanneer ik moet werken dus heb me er eigenlijk nooit mee bezig gehouden. Dom van me natuurlijk.

Adv/snipperdagen enz,weet ik niks van af.

Het enigste wat ik wel weet is dat je je vakantie dagen kan opnemen of die krijg je uitbetaald.

11. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Dat meen je niet, ik dacht dat iedereen alles van me wist :D

Sorry, zal dit topic niet verder vervuilen :)

12. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Hahaha okay, ja dan is het altijd lastig uiteraard.
    Ik zou eerst het contract maar eens opduikelen, afstoffen en nalezen ;) Mocht je dan nog vragen hebben... spui ze maar hier en je krijgt vast een antwoord.

13. 31122005

Oke dus als ik het goed snap zijn je vakantiedagen gewoon je snipperdagen,die je kan opnemen.:):D

14. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Duitsland
    jep! Dat heb je goed begrepen inderdaad :D

En als het goed is krijg je ook jaarlijks een overzicht van je werkgever met je tegoed van voorgaande jaren en met je tegoed voor het lopende jaar.
    Wij krijgen dat tenminste wel jaarlijks. Hierop kun je ook zelf bijhouden hoeveel dagen je hebt opgesoepeerd voor vakantie of snipperen etc en wat je nog kunt opnemen over de rest van het jaar.

15. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Je vakantiedagen, of zoals jij ze noemt snipperdagen, zijn je doorbetaalde vrije dagen en hun aantal staat vast.
    Er zijn bedrijven waar je met overuren tijd voor tijd kunt sparen. Dan worden je overuren niet uitbetaald als salaris, maar kun je ze opnemen als vrije tijd.

16. 31122005

Bedankt allemaal!
    Weet voor nu voldoende,misschien dat ik na het doorlezen van mijn contract nog vragen heb,maar dan horen jullie het vanzelf wel ;)

Deel Deze Pagina