desinfecterende gel

Discussion in 'De lounge' started by tulip, Mar 30, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tulip

tulip Niet meer actief

Even een vraagje aan jullie. Je hebt van die desinfecterende gel, dat werkt zonder water. Ze zeggen dat het gewoon hetzelfde is als handen wassen maar dan zonder water. Het bestaat al lang, maar ik vroeg mij altijd al af, zou dat toch net zo schoon en hygienisch zijn dan met water en zeep wassen. Mijn gevoel zegt van niet omdat je er niks "afwast", maar misschien is dat wel onzin. Want als het wel werkt vind ik het toch wel wat voor onderweg om mee te nemen als ik met die kleine op pad ben.

Hopelijk hebben jullie er iets zinnigs over te zeggen.

2. 078mama

078mama Niet meer actief

Het haalt geen viezigheid van je handen wel bacterien volgens mij. Ik doe het meestal beide maar ik ben dan ook een freak met viezigheid!

3. Chillin

Chillin VIP lid

Mar 22, 2007
    68,609
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Ik gebruik het zelf altijd en ga ervan uit dat het werkt.
    Idd onderweg handig als je bv gaat eten.

4. tulip

tulip Niet meer actief

het zou er bv omgaan als ik naar de kinderboerderij ga, bij ons waarschuwen ze voor handen wassen voor je iets gaat eten. Meisje kan het daar uren volhouden maar wil dan daar of onderweg nog iets eten, zou het daarvoor werken. Het is 1 voorbeeld he???

5. 078mama

078mama Niet meer actief

Grapppig genoeg gebruik ik het daar ook voor! Ik maak eerst haar handen met een billendoek of snoetenpoetser schoon en dan die gel erop. Ik denk dat dat wel goed is.

6. Delight

Delight Fanatiek lid

Jan 17, 2011
    2,157
    0
    0
    HBO Facility Management
    Salland
    Oh heb door het hele huis van die meuk staan..
    Ik ga er vanuit dat het wel werkt eigenlijk..

7. Janna

Janna Fanatiek lid

Het klopt dat het geen viezigheid van je handen haalt. Het desinfecteert, wat betekent dat het ziekteverwekkers dood/kapot maakt.

8. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,804
    4,191
    113
    zo doe ik het ook

9. Mams136

Mams136 VIP lid

Jun 26, 2007
    22,837
    0
    0
    achterhoek
    Je krijgt je handen schoner dan van wassen en daarna afdrogen met die vieze bacteriebron: de handdoek!!
    Ik heb het spul altijd in huis. Gewoon eerst wassen en afdrogen en daarna nog ff met de gel.

10. Sensea

Sensea Niet meer actief

#10 Sensea, Mar 30, 2011
    Last edited by a moderator: Mar 30, 2011
    het werkt wel,( om te ontsmetten niet om zwarte handen mee schoon te krijgen) maar niet als je daarna nog wil gaan eten ofzo. het blijft namelijk wel aan de handjes zitten. kraamhulpen mogen het bijv. alleen gebruiken voor of na handelingen die niks met eten te maken hebben, anders moeten ze hun handen met water en zeep wassen. zo heeft ze het mij toen verteld tenminste.

ik dacht al dat ik erg was, ik was best vaak mijn handen en doe dat bewust niet steeds met desinfecterende zeep om niet te overdrijven. maar als ik lees dat veel van jullie het dubbelop doen dan val ik nog mee. ik heb die gel alleen gebruikt toen de kinderen heel klein waren.

ik zou bij een dagje weg denk ik doekjes meenemen. staat het er niet specifiek op dan of het gebruikt mag worden voor het eten? anders zou het wel ideaal zijn om mee in je tas te hebben voor dagjes uit naar de dierentuin ofzo inderdaad.

11. mama suus

mama suus VIP lid

Aug 18, 2008
    7,510
    188
    63
    somewhere
    heb het ook altijd in de tas hoor, en als we dan nog ff ergens door de drive gaan oid dan smeer ik de kids eerst ff de handen in want je weet maar nooit. het dood de ziektekiemen in ieder geval en daar gaat het om toch.

12. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik heb een keer ergens gelezen dat het onzin is, dat het na een paar seconde al is ´opgegeten´ door die bacterien en dat je beter je handen even kan afspoelen met wat water. Zal eens googlen.

13. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Ik heb op tv eens een test gezien wat het meest effectief is: gel, wassen met alleen water of wassen met water & zeep.
    Het ontloopt elkaar niet veel MITS goed gebruikt! Het gevaar met die gel is namelijk dat veel mensen het een beetje lukraak over hun handen vegen en klaar, terwijl je echt een grondige handenwas-beweging moet maken zodat je echt je hele hand hebt gehad. Dan werkt het prima tegen bacterien, maar idd niet tegen vuiligheid an sich.

Overigens voor thuis is (bij handen wassen zoals de meeste mensen dat doen) wassen met alleen water ongeveer net zo effectief als met water & zeep. Als je echt wilt dat je superschone handen krijgt, dan moet je met zeep min. 2 minuten heel grondig wassen.....

14. tulip

tulip Niet meer actief

blub, dat was idd mijn vraag ook.

umm, ben heel benieuwd wat je vindt.

Het gaat er mij dus niet om om zwarte handjes schoon te krijgen, maar meer om het risico dat ze ziek wordt door de handjes of eten in haar mond te doen te verkleinen.

15. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,157
    8,132
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    ze hebben toen zo test gedaan bij zo'n programma op tv.

persoon 1: handen wassen met water
    persoon 2: handen wassen met water en zeep
    persoon 3; handen met desinfecterende gel

Daarna kweekje genomen, persoon 1 had minste bacterien.

16. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0
    Zover ik weet doodt het een groot aantal bacterien maar niet het vuil en virussen/ziektekiemen.
    Eerst met water wassen en dan dat spul erop?:D

17. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    Als je schrobt met zeep dan haal je de bacterien dieper in je huid alleen maar meer naar boven. We moesten op de lab. opleiding deze proefjes ook altijd doen. Maakte uiteindelijk geen donder uit waar je mee waste.

Share This Page