Mijn zoontje is heel ziek en spuugt zich helemaal leeg al vanaf vanochtend 7 uur. Hij wil geen ORS drinken en het is behoorlijk warm bij ons binnen. Nu vond ik net nog een doosje Domperidon. Volgens de bijsluiter niet geschikt voor kinderen < 35 kilo, maar mijn zoon heeft het als baby van 4 maanden ook gehad? Een kind > 35 kilo mag 1 tablet, zal ik mijn zoon een halve geven of 1 hele? Hij weegt 22 kilo.
Domperidon zetpil vanaf 15 kilogram (30 mg) bij Misselijkheid, opgeblazen gevoel en zure oprispingen - Samenwerkende Apothekers
Huisartsenpost bellen om te overleggen? Zou nooit op eigen initiarief medicatie geven die het kind eogenlijk nog niet mag hebben...
Hap raadplegen? Beterschap met je zoontje. Het is geen vrij verkrijgbaar medicijn meer las ik van de week op nu.nl.
Je hebt dus speciale zetpillen voor kinderen onder de 35 kilo. Misschien die bij een dienstdoende apotheek halen?
Punt is dat ik alleen ben helaas en dus niet naar de hap-apo kan. Een zetpil van 10mg zou wel mogen, maar waarom dan geen tablet van 10 mg?? Dosering Kinderen en zuigelingen: Oraal: suspensie/tabletten : 0,250,5 mg/kg lichaamsgewicht 34×/dag, met een maximum van 2,4 mg/kg per dag, max. 80 mg per dag, bij voorkeur vóór elke maaltijd en vóór het slapen gaan (1 maatdop suspensie = 10 mg). De tabletten zijn ongeschikt voor kinderen < 35 kg lichaamsgewicht. Rectaal: 515 kg: 10 mg 2×/dag; > 15 kg: 30 mg 2×/dag.
Domperidon is veel in het nieuws geweest enige tijd geleden. Schijnt ontzettend veel bijwerkingen te hebben. Ik zou dit dus ook echt niet meer op eigen houtje gaan gebruiken, zeker niet bij een kind. Overleg even met de HAP. beterschap voor je kindje
Je kunt toch de HAP bellen en overleggen of je dit veilig kunt geven? Dan hoef je er niet heen, maar weet je wel of je dit kunt geven.
ik zou nooit zomaar iets op de gok geven aan mn kinderen. en hij is pas vanaf vanmorgen ziek... als hij zich rot voelt kan je pcm geven
Je belt toch ook niet omdat ie spuugt...? Maar of je een bepaald medicijn wel of niet kan gebruiken en zo ja hoe
O jeetje, wat erg! Goed dat je gaat bellen. Ik had een halve gegeven. Kijken wat dat doet. Heel veel beterschap met je zoontje meid!!
Ik heb dat een jaar of drie geleden gehad met mijn dochter van toen 3 jaar. Heb de huisarts gebeld en gevraagd of ze een tabletje domperidon mocht. Ik mocht haar toen een halve (dus 5mg) geven, dat werkte gelukkig. Ze was toen een kilo of 13. Beterschap!
Gebeld en teruggebeld door de arts. Ik hoef niet te komen. Hij slaapt nu gelukkig, maar hij mag straks een half tabletje. Mag zo of opgelost. En hij moet echt gaan drinken. Maar van ieder slokje moet hij spugen en het is nu mosterdgele gal en dat doet zo'n pijn! Hij had dit voor het laatst toen hij een baby was, wat een drama zeg! Heerst dit trouwens?
Wat soms wonderwel werkt ... Aquarius! (of iets van andere sportdrank) Zitten namelijk vitamines en dergelijke in.
Tip van mijn huisarts: als ze net hebben gespuugd, de maag 2 uur rust gunnen. Dan beginnen met een theelepeltje lauw water (of ORS). Na een kwartiertje weer een theelepel en dat nog 2x herhalen. Als dat goed gaat, een slokje aanbieden etc. Dus eerst de maag even rust gunnen, die is nu zo geprikkeld dat elk slokje er nu toch weer uitkomt. Daarna heel langzaam opbouwen met lauw drinken. Koud werkt te 'agressief' op de maag. Geen idee of het heerst, er heerst altijd wel wat. Met name buikgriep wel. Hij heeft niet in natuurwater gezwommen gisteren?
Nee, niet gezwommen in natuurwater, waren we eerst wel van plan! Na spugen wil hij geeneens drinken. Hij heeft net wat slokjes lauw water op, hij wou echt geen ORS.. Maar hij heeft net van mij een pcm zetpil moeten ontvangen. En wat werkt dat snel zeg! Meteen die warmte eruit en minder zere ledematen! Als dat spugen nu vannacht ook weg blijft, ben ik blij! Morgen stond er een uitje op het programma, maar dat gaat dus niet door helaas!